Saab 9-5

Det er så vidt man ser forskjell på gamle og nye Saab 9-5, men kjøreopplevelsen er det gjort noe med. Saab satser på sportslige kjøreegenskaper.

Publisert Sist oppdatert

Saab 9-5
Saab 9-5

Først publisert i BIL 10 - 2001.

Det er minimale synlige forandringer som skiller nye Saab 9-5 fra den gamle. Faktisk så små forandringer at det bare er de som kjenner Saab godt som legger merke til at det er en ny 9-5 som kjører forbi. I fronten ligger forskjellen i en mer integrert støtfanger og nytt lyktesett med klart lykteglass. De egenutviklede bi-xenonlyktene er ekstrautstyr. Bakparten her gjennomgått samme facelift, nemlig en redesignet støtfanger og nye lykter. 9-5 er blitt noe lenger. Sedanen har økt lengden med 2,2 cm, mens stasjonsvognen er strukket 2 cm.

Det er under panseret og nye chassisinnstillinger som utgjør de største forskjellene. Med to sportslige dieselmotorer satser Saab seriøst i konkurransen om dieselkundene. Den ene motoren er en oppgradering av 2.2 TiD motoren som sitter i 9-3, mens den andre er helt ny 3-liter. 2,2-literen har fått høyere effekt og kraftigere dreimoment. Dette motoralternativet vil være tilgjengelig om cirka seks måneder.

3-liters diesel
Den nye motoren er en 24-ventilers 3,0-liter V6 common rail med direkteinnsprøyting. Den yter 175 hk og har hele 350 Nm dreiemoment allerede ved 1800 omdreininger. 0-100 km/t går på 9,3 sekunder. Saab er det første merket i GM-konsernet som tar i bruk den nye V6-turbodieselen som er utviklet av Isuzu. Inntrykket av dieselen er oppløftende. På tomgang hører du at det er en diesel, men på litt turtall er det lite “diesel-lyder å spore. Saab har alltid vært flinke med turbolading, og dette er intet unntak. Taktfull, men rask respons gjør V6-dieselen morsom å kjøre.

I tillegg til de nye dieselmotorene har Saab-ingeniørene trimmet en 2,3-liters HOT turbomotor for toppmodellen Aero. Effekten har økt med 20 hk, og er nå oppe i 250 hk. Dette er den største effekten som noen gang har vært plassert mellom forhjulene i en Saab. Dreiemomentet er uforandret med 350 Nm, og en 20 sekunders overboost-funksjon gjør det mulig å hente ut 370 Nm.

Automatgearkassen du finner i Aeromodellen er en ny femsteget kasse som klarer å utnytte dreiemomentet på 350 Nm fullt ut og gir bedre respons i mellomregisteret. Den gamle begrenset dreiemomentet til 330 Nm. Totalt er det nå fem motoralternativer å velge mellom til nye Saab 9-5 i Norge, samtlige turboladet. 9-5 skal fortsatt leveres med en 3-liters V6 bensinmotor. Dette er den samme som satt i den gamle modellen.

Egenskapene er gjennomgående gjort mer sportslige i 9-5. Automatgearkassen har et sportprogram som gjør gasspådraget mer følsomt og som forandrer gearkassens karakteristikk. Fjæringen foran er gjort ti prosent stivere, samtidig som forandrede chassisinnstillinger skal gi en bil som krenger mindre. Styrefølelsen er forsterket ved å minske servoassistansen.

Sportslig
Forandringene i sportslig retning har gitt en bil som komfortmessig har måttet gi litt tapt i forhold til den gamle, men det glemmer du fort. 9-5 har flotte, nesten rå, kjøreegenskaper i en tilgivende innpakking. Med seneste generasjon stabilitetskontroll skal du gjøre mye galt før det går riktig galt.

9-5 er den første Saab hvor du kan få stabilitetskontroll. Saab har lenge sagt at de har ventet på et system som er godt nok, og nå var det jammen på tide at de kom ned fra gjerdet. Ventingen har gitt positive resultater. Systemet i 9-5 er det “mykeste og mest effektive systemet jeg har prøvd og er programmert slik at inngrepet kommer tidlig og mykt, istedenfor sent og brutalt.

Kombinert med SAHR (Saab Active Head Restraint), EBD og TCS har 9-5 fått det komplette sikkerhetssystemet de lenge har manglet. Det er bare så synd at du må betale 9.000 kroner ekstra for å få stabilitetskontroll. Dette burde være standard i en bil i denne klassen, i hvert fall når Saab selv beskriver 9-5 som verdens beste og sikreste bil. Nye adaptive kollisjonsputer, øket beskyttelse for førerens og passasjerens knær og en forbedret kollapsbar styrestang hører med til de nye sikkerhetsforanstaltningene.

Interiørmessig er det få forandringer å spore foruten en serie på tre forskjellige dashbordpaneler. Linear er en enkel kombinasjon av plast og tekstil. Arc-innredningen skiller seg fra Linear med instrumentpanel i lys tre av valnøtt og skinninteriør. Vector er en kombinasjon av skinn, tekstil og aluminium. På dette utstyrsnivået hører det også med sportstoler. I Aero finner man som før, mest skinn i mørke farger.

Ergonomien er det ikke gjort noe med, men det var heller ikke nødvendig. I 9-5 sitter du nærmest perfekt uavhengig av kjørestil. Saab satser på kunder som setter kjøreegenskaper og sikkerhet øverst på ønskelisten, og det må de nok også. Nye Saab 9-5 er ingen banebrytende bil, men den er videreføringen av en meget vellykket forgjenger.

DETTE ER SAAB 9-5:

Lengde: 482,7 cm. Bredde: 179,2 cm. Høyde: 144,9 cm. Akselavstand: 270,3 cm. Sporvidde f/b: 152,2/152,2 cm. Bagasjeromvolum: 500 liter. (VDA). Tankvolum: 75 liter.
Data er for sedan med manuelt gear (3.0V6 leveres bare med automatgear). Forbruk i følge 1999/100/EC.

Powered by Labrador CMS