-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Har noen glemt å gi beskjed?
Offisielt er Saab under nedleggelse. Kanskje noen burde ringe og fortelle det til testteamet i Lappland?
Mens hele Trollhättan fortviler for GMs beslutning om nedleggelse av Saab, ser det ut til å være enda verre å fatte for de som sitter bak rattet her. For testteamet i det nordlige Sverige er det nemlig ”business as usual”.
Denne bilen er en av mange Saaber som befinner seg i kalde strøk for tiden. Og sammen med bilene er det et stort team av ingeniører, teknikere og hjelpemannskap. Det er altså ingen som helst tegn til at Saab er under nedleggelse.
En av mange
Etter planen skulle en ny Saab 9-5 stasjonsvogn lanseres høsten 2010, noen måneder etter sedanen. Innen en periode på halvannet år skulle i tillegg crossoveren 9-4X og neste generasjon 9-3 på banen.
Hvis ”nedfrysingen” av Saab fortsetter, vil disse modellene aldri se dagens lys – i alle fall ikke med Saab-logo i fronten.
Men det betyr ikke at modellene skrinlegges, for GM kan med enkle grep gjøre dem om til for eksempel Buick-modeller – et merke som er populært i USA og som nok kan innta en mer internasjonal posisjon dersom Saab forsvinner.
”Helsvensk”
Selv om prototypen her er godt pakket inn, er det en nærmest produksjonsklar bil som nå testes ut. Fronten blir identisk med sedanen som allerede er avduket, men partiet fra B-stolpen og bakover er selvsagt annerledes på stasjonsvogna.
LES: Saabs niende mai
Nye 9-5 stasjonsvogn deler tekniske finesser med Opel Insignia, og bildene avslører at dette blant annet gjelder bakdøra som bretter seg rundt hjørnene for å gi en ekstra stor lasteåpning.
Til tross for mekanisk fellesskap med Insignia, har Saab uttalt offisielt av 70 % av bilen er designet i Sverige hvor den også skulle produseres. Det skal bli interessant å se hvor samlebåndet nå ender, i Sverige, Tyskland eller Nord-Amerka.
PS!
Saab-eiere verden rundt har hatt store markeringer hvor de ber GM bevare merket under parolen ”Save Saab”. Flere tusen møtte opp i Trollhättan søndag 17/1 – deriblant en rekke norske Saab-entusiaster.
Førstkommende søndag (24/1) står Saab Turbo Club of Norway for en ny markering. De ønsker at flest mulig deltar i en kolonne som kjører fra Liertoppen kl 12 med GM Norge på Kjeller som mål. Der regner de med å være klokka 13.