-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Har noen glemt å gi beskjed?
Offisielt er Saab under nedleggelse. Kanskje noen burde ringe og fortelle det til testteamet i Lappland?
Mens hele Trollhättan fortviler for GMs beslutning om nedleggelse av Saab, ser det ut til å være enda verre å fatte for de som sitter bak rattet her. For testteamet i det nordlige Sverige er det nemlig ”business as usual”.
Denne bilen er en av mange Saaber som befinner seg i kalde strøk for tiden. Og sammen med bilene er det et stort team av ingeniører, teknikere og hjelpemannskap. Det er altså ingen som helst tegn til at Saab er under nedleggelse.
En av mange
Etter planen skulle en ny Saab 9-5 stasjonsvogn lanseres høsten 2010, noen måneder etter sedanen. Innen en periode på halvannet år skulle i tillegg crossoveren 9-4X og neste generasjon 9-3 på banen.
Hvis ”nedfrysingen” av Saab fortsetter, vil disse modellene aldri se dagens lys – i alle fall ikke med Saab-logo i fronten.
Men det betyr ikke at modellene skrinlegges, for GM kan med enkle grep gjøre dem om til for eksempel Buick-modeller – et merke som er populært i USA og som nok kan innta en mer internasjonal posisjon dersom Saab forsvinner.
”Helsvensk”
Selv om prototypen her er godt pakket inn, er det en nærmest produksjonsklar bil som nå testes ut. Fronten blir identisk med sedanen som allerede er avduket, men partiet fra B-stolpen og bakover er selvsagt annerledes på stasjonsvogna.
LES: Saabs niende mai
Nye 9-5 stasjonsvogn deler tekniske finesser med Opel Insignia, og bildene avslører at dette blant annet gjelder bakdøra som bretter seg rundt hjørnene for å gi en ekstra stor lasteåpning.
Til tross for mekanisk fellesskap med Insignia, har Saab uttalt offisielt av 70 % av bilen er designet i Sverige hvor den også skulle produseres. Det skal bli interessant å se hvor samlebåndet nå ender, i Sverige, Tyskland eller Nord-Amerka.
PS!
Saab-eiere verden rundt har hatt store markeringer hvor de ber GM bevare merket under parolen ”Save Saab”. Flere tusen møtte opp i Trollhättan søndag 17/1 – deriblant en rekke norske Saab-entusiaster.
Førstkommende søndag (24/1) står Saab Turbo Club of Norway for en ny markering. De ønsker at flest mulig deltar i en kolonne som kjører fra Liertoppen kl 12 med GM Norge på Kjeller som mål. Der regner de med å være klokka 13.