Tekniske data

Publisert Sist oppdatert

Testen

Den sikreste
“Den sikreste bilen hittil”, var dommen da Saab 9-5 oppnådde fire stjerner i NCAPcrashtesten i 1998. Kabinen ble lite deformert, og bilen hadde hittil beste resultat i frontsmellen. Også sidecrashet ga solid resultat. Testbilen var utstyrt med to frontputer og to sideputer. I Norge var høyre frontpute ekstrautstyr fra starten i 1997, for at det skulle være mulig å bruke barnesete på denne plassen, men den ble standardutstyr året etter. Beltestrammere og hodestøtter som motvirket whiplash var på plass fra starten.

Saab 9-5 1997
Motor: 2.0/150 hk: 215 km/t. 0-100 km/t: 10,0 sek. 0,96 liter/mil.
2.3/170 hk: 225 km/t. 8,5 sek. 0,98 liter.
3.0 V6/200 hk: 235 km/t. 8,0 sek. 1,07 liter.
Lengde/bredde/høyde: 481/179/145 cm.
Akselavstand: 270 cm.
Bagasjevolum: 494 liter.
Vekt: 1480 - 1570 kilo.

Fra år til år
1997: Saab 9-5 sedan lanseres.
1998: 4 kollisjonsputer.
1999: Estate stasjonsvogn, høyde 150 cm, bagasjevolum 416 - 1490 liter. 2.3 Aero/230 hk: 240 km/t. 6,9 sek. 0,95 liter.
2001: 2.3/185 hk: 225 km/t. 8,3 sek. 0,94 liter. 2.3 Aero/250 hk: 250 km/t. 6,9 sek. 0,88 liter. 3.0 V6/176 hk diesel: 215 km/t. 9,3 sek. 0,74 liter.
2002: Ansiktsløftning, mest synlig i fronten. 2.2/120 hk diesel: 200 km/t. 11,0 sek. 0,66 liter.

Powered by Labrador CMS