-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Porsches ultimate entusiastbil
Hvis du er mer opptatt av råskap enn komfort, er Porsche 911 GT3 RS bilen du bør gå for. Nå er den kommet i helt ny innpakning.
Porsche 911 GT3 RS er det nærmeste du kommer en gatelovlig racerbil. Med lav vekt og teknologi derivert fra motorsport er den som skapt for raske runder på Nordsløyfa eller Rudskogen.
Forvirret av betegnelsene? Det fins en litt mer «folkelig» 911 GT3, og det fins en rendyrket racerbil med betegnelse GT3 R. 911 GT3 ligger et sted mellom disse.
Det mest spesielle med den nye generasjonen GT3 RS er kjølesystemet. I stedet for tre radiatorer i tidligere versjoner, har nykommeren en sentralt plassert radiator under panseret der en vanlig 911 har plass til en bag eller to.
Plassen som dermed frigjøres på sidene brukes til aktive aerodynamiske elementer. Sammen med justerbare vingeelementer foran og en todelt bakvinge, samt flere aerodynamiske tiltak, oppnås en downforce på hele 409 kg ved en hastighet på 200 km/t.
Sammenlignet med forgjengeren er marktrykket doblet, og det er tre ganger høyere enn på en normal GT3. Ved 285 km/t øker trykket til hele 860 kg.
Aktiv aero
Downforce er bra for raske svinger men kan redusere toppfarten på lange rettstrekker. Derfor har Porsche for første gang utstyrt nye 911 GT3 RS med DRS (Drag Reduction System) – et system vi kjenner fra Formelbil-verden og som åpner øvre del av bakvingen.
Fra motorsporten har Porsche også hentet luftbrems som setter vingene til maks downforce under nødbremsing fra høye hastigheter og drastisk reduserer bremselengden.
Porsche 911 GT3 RS har tre kjøremodi – Normal, Sport og Track. Innstilt på Track kan sjåføren legge inn egne preferanser med hensyn til fjæring og demping på hvert enkelt hjulpar. Likeledes kan diffen på bakhjulene justeres via knapper og hjul på rattet.
525 hester
Motoren er en sekssylindret boxer på fire liter som for anledningen har fått øket effekten til 525 hestekrefter mens maks dreiemoment er 465 Nm. Kreftene sendes til bakhjulene via en 7-trinns Porsche dobbelclutch girkasse (PDK) med tette steg.
Bilen gjør null til hundre på 3,2 sekunder og har en potensiell toppfart på 296 km/t.
Stoppavdelingen inneholder 6-pots calipere og 408 mm skiver på forhjulene mens bakhjulene har 380 mm skiver og fire stempler.
GT3 RS utstyres med racingfelger med senterbolt og gatelovlige dekk i dimensjon 275/35 R 20 foran og 335/30 R21 bak.
Porsche har åpnet for bestilling nå, og norsk pris starter på 3.297.900 kroner.