Porsche 911 Carrera 4

På vinterføre kan en Porsche 911 Carrera 4 være en rå og forrædersk sportsbil, men vi oppdaget at den også kan være snill som en fole.

Publisert

911 Carrera 4
911 Carrera 4

Først publisert i BIL 4 - 1999.

Det er blitt 11 år siden jeg først gang stiftet bekjentskap med Porsche 911. Jeg lærte raskt at en 911 skal behandles med respekt. Du slenger den ikke rundt svingene som en hvilken som helst bil. Med motoren bak bakakselen kan den være et beist å hanskes med når den først bestemmer seg for å slenge med baken.

I så henseende har det ikke skjedd mye på de 11 årene. Dagens 911 har fortsatt motoren langt bak og er baktung. Carrera 2 er derimot blitt vesentlig enklere å håndtere enn sine forgjengere. På vinterføre skal du likevel håndtere en Carrera 2 med respekt, en Carrera 4 kan du derimot håndtere noe mer avslappet.

Enkel firehjulsdrift
Bortsett fra firehjulsdriften er det lite som skiller en Carrera 4 fra en Carrera 2. Firehjulsdriftsystemet er enkelt og tar liten plass. Porsche har valgt en silikonclutch som bindeledd mellom bak- og foraksel, akkurat som i forrige generasjon Carrera 4. Systemet tar liten plass og er lett, men har likevel gjort det nødvendig med noen mindre modifikasjoner. Blant annet er forhjulsopphengene endret, og bagasjevolumet er redusert med 30 liter samtidig som Carrera 4 leveres med et nødreservehjul uten luft. Bensintanken er også ny og den rommer 64 liter, akkurat som i Carrera 2.

En Carrera 4 vil alltid oppføre seg som en bil med bakhjulsdrift. Ved normal kjøring vil bare 5% av drivkreftene går til forhjulene. Når det oppstår hjulspinn, kan derimot opp til 40% av drivkreftene fordeles forover. Med 60% av drivkreftene på bakhjulene, er det likevel overstyringen som dominerer under akselerasjon.

På normalt stødig vinterføre er det ingen kunst å kjøre kvikt med en Carrera 4. Takket være tyngden på bakhjulene er fremkommeligheten imponerende. Porsche har dessuten sørget for at PSM (Porsche Stability Management) gir føreren den hjelpen han fortjener i kritiske situasjoner.

Kjørehjelp
PSM er i prinsipp det samme som det Mercedes kaller ESP. PSM bruker de samme følerne som ABS. Disse avslører ikke bare bilens hastighet, men også om bilen akselereres eller bremses, og forskjellen i hastighet mellom høyre og venstre hjulpar avslører om bilen svinger. Systemet har også en føler som registrerer rattutslag, en som registerer sideakselerasjon og en som registrerer om bilen roterer rundt lengdeakselen.

På bar og tørr asfalt er en Carrera 4 en fryd å kjøre raskt med, og du skal være temmelig uforsiktig hvis du skal greie å provosere den til å gjøre noe galt. De brede bakdekkene sørger for et massivt veigrep og du må gå inn for oppgaven med mer enn normal hengivenhet for å få bakhjulene til å slippe.

På vinterføre skal det vesentlig mindre til for å få bakhjulene ut i spinn, men på stødig vinterføre er den overraskende lett å kontrollere. En lysttur på norske fjellveier avslørte en nydelig balansert bil. Problemene oppstår derimot lett hvis det først begynner å overstyre. Er du ikke rask nok på kontraen, skal du ha takk. Da har du startet pendelen.

Snill som en fole
Carrera 4 er ikke like forrædersk som sin bror med drift på bare bakhjulene, men uten PSM er også den en håndfull hvis den kommer ut av kontroll på vinterføre. Har du koblet ut PSM og tøyd grensene for langt, kan et trykk på bremsepedalen redde situasjonen. Det kobler nemlig inn PSM igjen.

Med PSM innkoblet er Carrera 4 snill som en fole. Bare den oransje lampen på instrumentbrettet og nykkingen i bremsene avslører at PSM er ute og korrigerer for eventuelle over- eller understyringer. Når det blir skikkelig glatt er PSM en velsignelse. På de glatteste veien jeg kjørte overtok PSM av og til styringen til de grader at jeg følte det som litt overdrevent. Når jeg koblet ut PSM, var det likevel ikke mulig å kjøre raskere, i hvert fall ikke hvis jeg skulle bruke bare min del av veien.

De fleste vil nok få den kjøreopplevelsen de søker også med PSM innkoblet. Porsche har gitt sitt system større spillerom enn i andre biler jeg har kjørt med stabilitetskontroll så langt. Det betyr blant annet at det tillater en mindre overstyring uten at elektronikken går inn og korrigerer. Brå og store bevegelser reagerer PSM derimot spontant mot, og går med gang inn og overstyrer bremsene for å korrigere over- eller understyringstendenser.

Manuell automat
Med 300 hester i hekken sparker Carrera i fra så det monner og med firehjulsdriften kan du utnytte de 300 hestene overraskende effektivt også på vinterføre. Bilen jeg kjørte var dessuten utstyrt med Tiptronic S gearkasse med sjaltebrytere på rattet, en løsning som fungerer utmerket. Ved normal transport foretrekker jeg å la gearkassen styre alt selv, men på svingete og krevende vinterveier sjaltet jeg manuelt for å få passe motorbrems og ha bedre kontroll på frasparket ut av svingene.

Jeg har vent meg til å sjalte med høyre tommel. Jeg lar den ligge på plussknappen. Når jeg skal sjalte opp trykker jeg tommelen forover, når jeg skal sjalte ned drar jeg den bakover. Det kan ikke bli stort enklere enn dette og når sjaltingene i tillegg skjer mykt og nesten umerkelig, er dette optimal utnyttelse av en automatkasse.

I en bil til nesten 1,3 millioner kan komforten godt være førsteklasses, men velger du en 911 velger du også en bil med sportslig karakter. Du må derfor regne med at fjæringskomforten ikke er førsteklasses. Heller ikke når det gjelder støynivå er den blant de snilleste. Men tar du kjøreegenskapene og bilens karakter i betraktning, byr en Carrera 4 på akseptabel komfort.

Porsches forbrukstall kan skremme noen og enhver, men en Carrera kan kjøres overraskende nøysomt. På langkjøring er det ikke vanskelig å oppnå forbruk ned mot 0,85 l/mil, mens til-og-fra-jobbenkjøring ga et forbruk på 1,05 l/mil. Det er heller ikke ille med tanke på hvilke ressurser denne motoren har.

Høyt utstyrsnivå
I motsetning til mange andre biler med kraftig motor, flyr ikke Carrera 4 av gårde med deg. God kontakt med veien og en gasspedal (for øvrig elektronisk) som krever aktivtrykk, gjør at farten ikke fyker i været helt på egen hånd. Den er derfor lettere å holde innenfor norske fartsgrenser enn de fleste andre biler med så mye motor. Men når det først går fort har det lett for å gå for fort, og ved forbikjøringer skal en helst holde igjen litt.

Utstyrsnivået er det ikke noe å utsette på. Skinninteriør og skinnseter er standard, sidekollisjonsputer, radio med CD-spiller, alarm, lyktespylere, cruisekontroll, kjørekomputer, automatisk klimaanlegg, metallic lakk og aluminiumfelger inngår, sammen med elektrisk utstyr som sentrallås og elektriske vindusheiser, i standardutstyret.

Blant 911-modellene er det ingen tvil om hvilken som er best egnet for norske kjøreforhold. Carrera 4 har ikke bare god fremkommelighet. Den gir også en sportslig og sikker kjøreopplevelse selv når vinteren viser seg fra sin tøffeste side.

PORSCHE 911 CARRERA 4:
Motor:
6-sylindret boxermotor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke, variable kamtider og fire ventiler pr sylinder. Elektronisk innsprøyting og innsugingssystem med variabelt volum. Kompresjon: 11,3 :1. Sylindervolum: 3.387 ccm. Boring x slaglengde: 96,0 x 78 mm. Ytelse: 221 kW (300 hk) v/6.800 o/min. Dreiemoment: 350 Nm v/4.600 o/min.
Transmisjon: Bak-/firehjulsdrifthjulsdrift. 5/95% - 40/60% .Femtrinns automatkasse: Tiptronic S. Hastighet v/1000 o/min i 6.-gear: 42,8 km/t.
Hjuloppheng: Foran: Fjærben, skråstilte bærearmer og krengningsstabilisator. Bak: Fjærben, fem støttearmer og krengningsstabilisator.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS. PSM.
Dekk: Foran: 205/50ZR17 [225/40ZR18]. Bak: 255/40ZR17 [265/50ZR18].
Mål: Lengde: 443,0 cm. Bredde: 176,5 cm. Høyde: 130,5 cm. Akselavstand: 235,0 cm. Sporvidde f/b: 145,5/150,0 cm.
Egenvekt: 1.495 kg.
Volum: Bagasjerom: 100 liter (VDA). Tank: 64 liter.
Aks. 0 - 100: 6,0 sek
Toppfart: 275 km/t
Forbruk by (EU-97): 1,85 l/mil
Forbruk landevei: 0,88 l/mil
Forbruk snitt: 1,20 l/mil
Pris: kr 1.289.401
Data gjelder Carrera 4 Tiptronic S. Bensinforbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS