-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Porsches andre hybrid
Som kjent kommer den nye Cayenne også som hybrid. Nå kommer også en GT3 R Hybrid, den blir nok litt mer potent, kan man si.
Kommer du nær nok en av de nye Formel 1-bilene fra Williams (og si hva du vil, Hulkenberg og Barrichello er et spennende førerpar), vil du se at langt foran står det ”Williams Hybrid Power”.
Er det noe vi har gått glipp av? Forsvant ikke KERS, Formel 1-utgaven av hybrid, i fjor? Nesten like fort som det ble innført?
Jo, men Williams Hybrid Power Ltd. er et eget selskap, og de er med på Williams FW32 som sponsor, ikke som leverandør.
Det morsomme er at en av de første kommersielle kundene til WHP er Porsche, og vi kommer til å møte samarbeidet i Genève.
Der blir forestillingen helt statisk dessverre, men i mai skal vi få se den i bevegelse i 24-timersløpet på Nürburgring. Det endelige målet er Le Mans til sommeren.
Grunnutrustningen på denne GT3-modellen er en 4-liters seks-sylindret boxer som gir max 480 hester til bakhjulene. I tillegg er det to el-motorer, en på hvert forhjul, som hver gir 80 hk.
Her har vi et hybridsystem som imidlertid ikke er avhengig av tunge og kompliserte batteripakker.
Williams’ hybridpakke inneholder en rotor, et svinghjul, som dras opp til 40.000 omdreininger. Det settes i sving av fartsreduksjon, så det er altså ingen eksterne krefter som gir energi til rotoren.
Når energien skal tilbake, drar svinghjulet en generator som leverer strøm til de to el-motorene. Under ideelle forhold betyr det at føreren i 6 til 8 sekunder kan sende til sammen 480 + 2 x 80 = 640 hk gjennom alle hjulene.
Det er med andre ord snakk om å bruke hybrid-fordelen til rask akselerasjon i kort tid, ved for eksempel en forbikjøring.
Dette er altså et system som må brukes med intelligens og en stor grad av strategisk racing-følelse. Å tømme energien på en langside der man ikke kjemper for noen, vil for eksempel være ganske dumt. Men kjapt ut av en sving kan derimot være en veldig god ide.
Nå fulgte jeg Formel 1 såpass perifert i fjor at jeg aner ikke om KERS ble erklært suksess. Heller ikke vet jeg om noen av Williams 34,5 poeng kan tilbakeføres til denne innretningen.
Det skal bli spennende å se hvordan denne Porschen vil oppføre seg i den virkelige krigen der ute.