Ingen hybrid for 911

Det har lenge vært sagt at neste generasjon Porsche 911 blir en hybrid-modell. Det avkrefter nå Porsche. "Ulempene er større enn fordelene", sies det fra Stuttgart.

Publisert Sist oppdatert


Det er fortsatt to-tre år til Porsche skal lansere neste generasjon 911 – med internkode 992 (dagens heter 991). Men allerede letter de på sløret i Zuffenhausen, og bekrefter nå at de både har jobbet med en hybrid-løsning for 911, og samtidig valgt å droppe det.

Testingen av kommende 992 er godt i gang – vi har allerede fått bilder av et testkjøretøy i vinterkulda.

Til amerikanske Car and Driver har utviklingssjefen for 911 og 718, August Achleitner, uttalt at avgjørelsen om å skrote hybridløsningen i 911 ble tatt allerede i høst.

- Ulempene er større enn fordelene, forteller Achleitner til C&D.

Blant annet ville vekten økt drastisk sammenlignet med dagens modell, noe Porsche ikke var villig til å gå med på.

For neste 911 vil Porsche i stedet fokusere på å gjøre de eksisterende motorene så effektive som mulig.

Overgangen til turbomotorer over (nesten) hele fjøla for snaut to år siden var et stort steg å ta for den tyske sportsbilprodusenten – elektrifisering ville nok satt enda mer kaffe i halsen på entusiastene.

Den neste 911-plattformen vil bli en sterkt modifisert utgave av den vi finner i dagens Panamera. Dette skal være for å gi neste 911 det aller siste i førerstøttesystemer og multimedie-/infotainment-løsninger.

Vi vet ikke når neste 911 kommer – men det gir nok lavest odds å tippe på Frankfurt-utstillingen høsten 2019.

Les også: Storfest i Son da verdens tredje Porsche Classic Center åpnet.

Mer hybrid for Ferrari
Ferrari gjør alt de kan for å beholde V12-motoren, og vil gjøre motsatt av Porsche for å klare strengere utslippskrav.

De nekter plent å montere turboer på motoren, men ser gjerne mot elektrifisering.

- Vi vil alltid tilby en V12-er, forteller FCA- og Ferrari-sjef Sergio Marchionne.

- Sjefen for motordivisjonen vår sier det vil være helt feil å montere turbo på V12-eren, så svaret er nei. Den vil være selvpustende, med hybridsystem.

Avtalen som gjør at bilprodusenter med lave volum kan produsere biler med høyere utslipp enn EU-standarden tillater Ferrari å fortsette produksjonen av V12-motorer – men altså ikke uten litt «hjelp».

- I 2021 kommer ULEV-lovgivningen, og den målsetningen når vi med hybridifisering av V12-motoren, sier Ferraris tekniske sjef Michael Leiters.

Ferrari 812 Superfast er den foreløpig siste V12-motoriserte bilen i rekken fra Ferrari. Flere skal det bli:

Powered by Labrador CMS