-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nedtelling til ny 911 - del 4
Den 27. november skal Porsche avduke åttende generasjon 911 på bilutstillingen i Los Angeles. Vi tar et tilbakeblikk på noen milepæler fra den 55-årige 911-historien.
Fjerde generasjon 911, med internbetegnelse 993, er utvilsomt blant de mest populære utgavene blant samlere. Mange regner den som den siste originale 911 siden den avsluttet den lange perioden med luftkjølte motorer.
Modellen kom på markedet i 1993 med et moderne uttrykk av 911s design-DNA.
Det naturlige samspillet mellom konkave og konvekse former, integrerte støtfangere og den muskuløse hekken med lys som strakte seg rundt hjørnene, fikk Porsche-hjerter til å banke.
Det samme gjaldt forskjermene med integrerte, nesten vertikale, runde lykter.
Bilen understreket sin dominerende posisjon i sportsbil-segmentet med sine tekniske nyvinninger – som aluminiumchassis, ideelt for lav vekt kombinert med stabilitet og sportslighet.
Selv i dag er det avanserte multi-link hjulopphenget ansett som det ultimate utviklingssteget for «Weissach» bakakselen. Det medførte bedre kjøredynamikk i kombinasjon med økt komfort.
Også med hensyn til drivlinjene satte 993 nye standarder – 911 Turbo med standard firehjulsdrift kom med to turboer og svimlende 408 hester i 1995. Samtidig imponerte 3,6-liters bi-turboen med ekstremt lave utslipp i forhold til ytelsene.
I hekken på bakhjulsdrevne 911 GT2 – som ble produsert i bare 100 eksemplarer – vartet den opp med hele 450 hk!
I startfasen tilbydde Porsche 993 kun som Coupé og Cabriolet. Targa-utgaven dukket ikke opp før i 1995, og da med en helt ny teknisk løsning. I stedet for en avtagbar hardtop hadde den et elektrisk drevet glasstak som kunne kjøres ned under bakruten.
En ny modellvariant kom også i serieproduksjon, firehjulsdrevne Carrera 4S, fulgt av Carrera S, begge med det brede karosseriet fra 911 Turbo. Bare den massive hekkspoileren manglet.
Den sekssylindrede boxeren er en annen årsak til at 993 er så populær blant samlere. Den var siste 911-motor med luftkjøling. Med en opprinnelig effekt på 272 hk, og 285 fra 1995. Porsche tilbydde også en variant med 300 hk.
Les også: Singer og Williams lager retrodrøm
Den manuelle girkassen var også ny. For ikke å bli for langsteget og samtidig være tilpasset en toppfart på 270 km/t fikk den seks trinn i stedet for fem. Girskiftene ble også mer presise.
Heldigvis for Porsches videre utvikling ble 993 en profitabel modell som satte et verdig punktum for en 35 års æra med luftkjølte motorer i 1998.
Porsche produserte totalt 68.881 biler av Type 993 mellom 1993 og 1998. Og nå var det klart for en helt ny æra som skulle føre til at Porsche ble en av verdens mest lønnsomme og ikoniske bilprodusenter.
Les også: