-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Nedtelling til ny 911 - del 6
27. november skal Porsche avduke åttende generasjon 911 på bilutstillingen i Los Angeles. Vi tar et tilbakeblikk på noen milepæler fra den 55-årige 911-historien.
I perioden 2004-2012 ble Porsche 911 tilgjengelig i flere varianter enn noensinne. Kundene kunne velge mellom Coupé og Targa, Cabriolet og Speedster, bak- eller firehjulsdrift, standard eller bredt karosseri, normalt pustende eller turbomatede motorer.
De som ønsket en mer sportslig modell enn Carrera-versjonene, kunne velge mellom GTS og GT2, GT2 RS og GT3, eller en av to GT3 RS-varianter. Inkludert spesialmodeller besto 911-familien av hele 24 varianter i denne perioden. I tillegg kunne disse skreddersys etter egne ønsker.
Type 997, som er internkoden på denne generasjonen, fikk skarpere og mer muskuløs design enn forgjengeren. Musklene kom godt til syne i den brede hekken, og S, GT og Turbo-variantene vokste med 44 millimeter i bredden.
Frontlyktene ble igjen runde, slik de hadde vært på de luftkjølte modellene, og etter en facelift i 2008 ble bi-xenon hovedlys og LED kjørelys standard.
På den tekniske fronten skjedde det også mye med lanseringen av 997. Den 3,6-liters 6-sylindrede boxer-motoren i Carrera hadde i starten en effekt på 325 hestekrefter. I S-modellene var slagvolumet 3,8 liter, det største i en 911 så langt.
Ved oppgraderingen i 2008 gjorde Porsche dyptgripende endringer på motorene og innførte for første gang direkte innsprøyting.
Som et resultat falt forbruk og utslipp betydelig, mens effekten økte til 345 hk for 3,6-literen og 385 hk for 3,8-literen. 911 Carrera GTS, som ble lansert som en brobygger mellom S og GT3, vartet opp med 408 hk.
911 Turbo trakk også veksler på teknologi-offensiven. 3,6-liters boxeren var den første bensinmotoren som fikk en turbolader med variabel geometri. Da den siden ble byttet ut med en 3,8-liter med direkte innsprøyting, økte effekten fra 480 til 500 hk.
Turbo S fikk hele 530 hester, for første gang i kombinasjon med en 7-trinns dobbel clutch girkasse. Bare 911 GT2 RS var raskere og kraftigere – med 620 hk gjorde den Nordsløyfa på 7 minutter og 18 sekunder.
GT3-modellene startet på 415 hk, og fikk etter faceliften 435. RS 3.8 hadde sågar 450 hk. Men selve juvelen i kronen var GT3 RS 4.0 som ble bygget i et begrenset opplag på 600 eksemplarer. Den hadde hele 500 hk, uten pustehjelp.
Det kom en rekke spesialutgaver i 997-generasjonen, som 911 Sport Classic, hvor de 250 eksemplarene ble solgt ut i løpet av 48 timer. 911 Speedster med 408 hk ble bygget i en serie på 356 eksemplarer.
911 Turbo S Edition 918 Spyder var et helt spesielt tilfelle. Denne ble designet for å korte ventetiden for fremtidige eiere av 918 Spyder mens de ventet på å få sin hybride sportsbil. Kun disse fikk bestille denne spesialmodellen.
Til sammen produserte Porsche 213.004 biler av type 997 mellom 2004 og 2012.
LES OGSÅ: