-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
A-Klassens forbannelse
Hviler det en forbannelse over Fjerne Østen og Mercedes A-Klasse? Denne gangen nektet bilen å kjøre inn på scenen for egen maskin.
Det er nesten så man synes synd på Mercedes-Benz, for det er klart man trekker parallellen med den forrige A-Klasse introduksjonen. Sent på høsten 1997 klarte Teknikens Värld å snu en av de nye sensasjons-Mercedesene på taket under elg-testen.
Hele Mercedes-ledelsen var i Tokyo på bilutstilling, så det skjedde noe med kommunikasjon- og kommando-linjene. I hvert fall var Mercedes dumme nok til å forklare at Mercedesen hadde ikke noe problem (underforstått: det var det svenskene som hadde).
Vel hjemme fra Østen ble det en annen melodi. De par tusen biler som hadde nådd kundene, ble kalt tilbake, og produksjonen stanset i mange uker for at modifikasjoner kunne bygges inn.
En skikkelig flau historie.
Like flau, men heldigvis med adskillig mindre konsekvenser, må debuten til den nye A-Klassen vært (Concept A som den ennå heter).
Tre gode venner i Car Design News forteller om kjempe-entre av en av Kinas mest populære filmstjerner, Fan Bing Bing, som kommer inn på scenen i en CLS, samtidig som US-rapperen David Banner og de to engelske sangerne, Estelle og Daley, kjørte sitt beste for å kveste Janis Joplin’s Mercedes-Benz.
Så kommer Daimler-sjefen, Dr. Dieter Zetschke og forteller om ”pulsen til den nye generasjonen”… og så viser det seg at den nye generasjonen ikke har noen puls.
Som bildet fra Car Design News viser, skjedde det noe fatalt med drivlinjen, bilen måtte dyttes på scenen av to dresskledte.
Kanskje ikke bilgudene langt der oppe egentlig likte at Mercedes skulle begynne med A-klasser?
Ekspansivt
Men vi kan vel ellers slå fast at den nye bilen er spennende, for dette er den første av en lang serie kompakte biler som vil komme de neste årene, og som har som formål ”å gjøre Mercedes ung igjen”.
Det dreier seg ganske enkelt om å nå et kundesegment som stadig klarere avtegner seg som sterkt voksende. De som går for kompakte biler i klar premiumutførelse.
De som kan markeder, sier at dette segmentet vil øke fra 5,5 millioner biler i fjor til 7,2 i år – og at det er Kina som leder denne utviklingen.
Det som åpenbart er trist er at disse kundene ikke er spesielt interesserte i innovasjoner. Den opprinnelige modellens doble gulv har for eksempel forsvunnet fra den nye.
Og vi kan vel trygt si at den utvendige designen ikke er særlig innovativ, men at den sikkert vil appellere til alle som syns det er morsomt med litt utdatert space age tankegang.
Interiøret ser imidlertid praktfullt ut, hvis det er dette som blir produksjonsresultatet har Mercedes en vinner. CDN forteller at kunstnerne heter Jan Kaul og Andreas Frank og akkurat her hadde dr. Zetschke en god bemerkning: - “It might just make your smart phone look stupid,” sa han.