-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes A 160 Avantgarde
Den er annerledes – ungdommen elsker den – noen rister på hodet. Det virker som om alle har en mening om den. Mercedes A-Klasse, genial eller en alt for dyr småbil?
Først publisert i BIL 12 - 1997
Med A-Klasse pløyer Mercedes ny mark. Det kan gå galt, men de fleste regnet med at skulle noen greie dette, måtte det bli Mercedes. Ungdommen faller for den. De nye linjene, interiøret, plassen og ikke minst størrelsen. A-Klasse er bare 357,5 cm lang.
A-Klasse har fått mye presseomtale, men det har i liten grad vært fokusert på hva AKlasse er. Er den som fabrikken har antydet en mellomklassebil i småbilformat, eller er den like liten innvendig som den er utvendig? Utvendig er nemlig A-Klasse svært så kompakt. Den er for eksempel 4,5 cm kortere enn Ford Ka. Akselavstanden er 2 cm kortere enn Kas. Går vi opp en klasse og sammenligner A-Klasse med Golf IV og Mégane Scénic, finner vi ut at den er 55,9 cm kortere enn Scénic og 57,4 cm kortere enn Golf IV. Men A-Klasse er høy, og med sine 160,3 cm er den like høy som Scénic, mens den rager 23,5 cm over Ka og 16,5 cm over Golf IV.
Dobbel bunnplate
Mercedes har bygd A-Klasse på en helt ny bunnplate med dobbel bunn. Foreløpig brukes den doble bunnen bare til batteri og bensintank, foruten at den også har gjort det mulig å legge eksosanlegget slik at bilen er nesten slett under. Den spesielle bunnplaten har en rekke fordeler. Den gir stor stivhet, gjør det mulig å utnytte lengden i kupé og bagasjerom bedre, ettersom kupéen er ligger høyere enn for- og bakaksel.
Den har også sikkerhetsmessige fordeler. Kombinert med en motor/gearkasseenhet som ligger og som skyves under bunnplaten ved en eventuell frontkollisjon, er kollisjonssikkerheten på nivå med mellomklassebiler. Den doble bunnen er dessuten så tykk at den dekker hele det området som normalt vil bli truffet ved en påkjørsel av en personbil fra siden og gir dermed også meget god sikkerhet ved påkjørsler fra siden.
For plassutnyttelsen gir den doble bunnplaten både fordeler og ulemper. Fordelene er at en kan få en lang kupé ved at motoren plasseres svært lavt og at kupéen ligger over for- og bakaksel og disse stjeler ikke plass i kupéen. I lengderetningen er derfor A-Klasse svært så rommelig hvis vi sammenligner med andre biler som er ca 360 cm lange. Sammenligner vi med Golf eller Scénic, finner vi raskt at A-Klasse slett ikke er så rommelig som en skulle kunne anta når en tok den generøse utvendige høyden i betraktning.
A-Klasse har nemlig ikke noe høyere kupé enn tradisjonelt bygde biler i denne klassen. Den doble bunnplaten tar nemlig hele gevinsten som ligger i A-Klasses høyde på 160 cm, og kupéen er ikke høyere enn i småbiler flest. Takhøyden i forsetene er noe lavere enn i Ka, mens den i baksetet er 1 cm bedre enn i Ka. Du sitter høyt i A-Klasse, som du gjør i Scénic, men ettersom gulvet også er høyt, får du ikke samme høye sittestilling som i Scénic. Du har derfor behov for større avstand mellom pedaler og førersete og mellom for- og bakseter enn i for eksempel Scénic.
Begrenset plass
Fra førerplassen oppleves A-Klasse som svært så rommelig, men du skal ikke ha for lang overkropp før takhøyden blir litt knapp og toppen av frontruten kommer for nær. Benplassen er derimot rikelig, og med 120 cm benplass kan du virkelig få strukket ut bena. Ingen bil av de tre vi har sammenlignet med så langt matcher A-Klasse på dette området. I baksetet er det derimot ikke like rommelig. Med en 175 cm lang sjåfør bak rattet er det 69,5 cm avstand mellom for- og bakseterygg. Det er i og for seg ikke direkte dårlig. Det som skaper problemer, er at forsetene er så lave at det ikke er plass til skotuppene under dem. Kombinert med lave seter, blir det trangt for bena.
For den som av og til har tre voksne eller tre store barn i baksetet, er meldingen enkel nok; A-Klasse er uegnet. En rask prøvetur med tre voksne i baksetet, avslørte at kupébredden på 123,5 cm er akkurat så liten som den høres. Klagene haglet over sjåføren før passasjerene hadde greid å feste sikkerhetsbeltene. Bredden holder derimot til to, men takhøyden er også knapp. Det virker ikke som Mercedes har utformet baksetene med tanke på at voksne skal tilbringe lang tid der. Barn sitter derimot behagelig.
Selv med alle setene på plass, har AKlasse et brukbart bagasjerom. Det er faktisk rommeligere enn i Golf IV. Baksetene har reguleringsmulighet i lengderetning og kan trekkes 8 cm forover, noe som øker plassen ytterligere, men som gir liten plass til eventuelle passasjerer. Vipper du baksetene frem slik at de hviler mot forsetene, får du ytterligere 20 cm. Ønsker du varebil, kan du ta setene helt ut. Ønsker du et virkelig langt bagasjerom, kan du også fjerne passasjersetet foran. Det er to bakseter, en enseter på venstre side og en toseter på høyre side.
Tiltalende førerplass
A-Klasse har et tiltalende interiør og spesielt ungdommene i redaksjonen likte førerplassens linjeføring. I Avantgarde-utførelse får du seter med stoff/skinn, skinnratt og skinninnfelling på gearspaken. Førerplassen er oversiktlig, med stort sett alle betjeninger godt merket og logisk plassert. Når jeg skriver stort sett, skyldes det ganske enkelt at Mercedes har valgt å bruke samme lys/vindusviskerhendel som i sine øvrige modeller. Med så mange funksjoner samlet på en hendel, blir det ikke funksjonelt. Mercedes, som satser så mye på sikkerhet, burde forlengst gått over til en vindusviskerbryter som fungerer slik at du kan slå på vindusviskerne uten å ta en hånd av rattet.
Instrumenteringen er tiltalende og inkluderer også utetemperaturmåler. Radioen har Mercedes fått skreddersydd hos Becker. Førerplassen er rommelig. Det er god plass til bena og venstrefoten har god støtte. Førersetet har høyderegulering. Sittekomforten er brukbar, men lårstøtten kunne vært litt bedre. Sitteputen runder av litt for tidlig og føles derfor som kort. Sidestøtten i sitteputen er svak, men selv om seteryggen også har små sidevanger gir den tilstrekkelig støtte sideveis.
A-Klasse er ikke blant de mest oversiktlige bilene på denne størrelsen. Du skal derfor ha litt trening før du vet hvor bilen begynner og slutter. Bakover er det de kraftige C-stolpene som stjeler mye sikt. Separate nær- og fjernlyskastere er standard i alle modeller, og gir meget god lys.
Tvilsom i unnamanøver
A 160 Avantgarde har et såkalt sportchassis med fastere fjæring og demping enn de to andre utstyrsnivåene – Classic og Elegance – noe som sammen med 195/50R16 dekk – Classic og Elegance er utstyrt med 175//65R15 dekk – gir den et sportslig preg. A 160 trives på svingete veier. Styringen er riktignok ikke blant de mest presise rundt midtstilling, men når du først ligger i svingen, er styrefølelsen brukbar. Selv på vinterdekk er det feste nok til at du kan legge deg til en sportslig kjørestil. Krengingen er moderat. Du merker den, men uten at det føles dramatisk.
I skrivende stund har Mercedes gitt klarsignal for bare en type vinterdekk i dimensjon 195/50R16 til A-Klasse, Pirelli Winter 210 Asimmetrico som vår testbil var utstyrt med. Mens vår testbil føles sportslig og stabil ved friskt svingkjøring, endrer den karakter i vår unnamanøver. Krengingen blir kraftigere og det høye tyngdepunktet gjør seg merkbart. Ifølge Mercedes har A-Klasse tyngdepunktet 5,5 cm høyere enn C-Klasse. Mens krengingen er moderat ved normal svingkjøring, blir den ganske så merkbar i vår unnamanøver og resulterer i bakhjulsskrens, som er forholdsvis lett å korrigere. Når du får full last i bilen, blir det derimot vanskeligere å kontrollere bilen i en unnamanøver, men også da er det bakhjulene som slipper. På grunn av at du sitter høyt, fører vekten av passasjerer til at tyngdepunktet kommer høyere. Vekten og den kraftige krengningen gjør at fjæringsveien brukes opp, og med litt svak returdemping vil gjentatte krappe svinger gi ustabilitet. Hadde A 160 vært med i vår test av stasjonsvogner – side 38 – ville den bare oppnådd 1 poeng på kjøreegenskaper.
Stabilitetskontroll
ESP (Elektronisk Stabilitets Program) vil i stor grad bidra til å forbedre stabiliteten ved at det elektroniske systemet ved hjelp av bremsene vil kompensere for eventuell over- eller understyring, samtidig som hastigheten reduseres. Men våre erfaringer tilsier at Mercedes også burde se nærmere på støtdemperinnstilling (litt kraftigere returdemping) og vurdere litt kraftigere krengningsstabilisatorer. Med tanke på at Avantgarde har mer sportslig innstilling av dempere og fjærer, bør dette i alle fall være mulig for Classic og Elegance.
Fjæringskomforten er på kompaktklasse nivå når det gjelder måten den takler store ujevnheter. Den flyter behagelig og nesten duvende over disse, og litt strammere returdemping vil ikke påvirke fjæringskomforten nevneverdig. A 160 takler derimot de små og skarpe ujevnhetene forholdsvis hardt, og den kan faktisk sammenlignes med Ka når det gjelder måten den tar asfaltkanter på. Litt strammere returdemping og kraftigere krengningsstabilisatorer vil muligens påvirke fjæringskomforten på slike ujevnheter negativt.
Ettersom vår testbil sto på vinterdekk, har vi ikke kjørt våre vanlige bremseprøver, men bremsene har godt bitt og er under kontrollerte oppbremsinger lette å dosere. ABS sørger for at de også fungerer sikkert i panikksituasjoner.
På grunn av vinterdekkene er det vanskelig å gi noen endelig dom når det gjelder støynivå, men hjulstøy virker ikke å være et dominerende innslag i støybildet. På dårlig vei er støyen fra hjulopphengene god dempet. Vår testbil hadde derimot litt vindstøy, men det var først og fremst lyden fra motoren som dominerte støybildet.
Nye motorer
Mercedes har utviklet fire nye motorer og to nye gearkasser til A-Klasse. Vår testbil hadde den største bensinmotoren, en 1,6-liter med 102 hk og 150 Nm, men du kan også få en 1,4-liter med 82 hk og du kan velge mellom to dieselmotorer. Begge er 1,7-litere, en med lavtrykkturbo og 60 hk (kommer høsten -98) og en med høytrykkturbo og 90 hk ( kommer 2. kvartal -98).
Motoren går mekanisk stille og på tomgang er den nesten ikke hørbar, men den gir mye innsugningsstøy. Under akselerasjon, selv på lave turtall, er lydnivået fra motoren dominerende.
Som du ser av akselerasjonsmålingene, er det ikke noe å utsette på frasparket. 1,6-literen føles usedvanlig kvikk. Den svarer raskt og akselerer villig helt til turtellerens rødmerking ved 6.000 o/min. Gearskiftet var litt trangt da vi begynte vår test, men i løpet av testperioden "gikk det seg til" og ble lett og presist. Det kan du trenge, for selv om motoren er forholdsvis sterk, har den et langt femtegear, og med litt last i bilen må du forholdsvis ofte ty til fjerdegearet. Og selv om den drar opp bakkene tilsynelatende uanstrengt i femtegear når bilen er tom, er det ikke noe overskudd til akselerasjon.
A-Klasse kan fra 2. kvartal neste år også leveres med femtrinns automatkasse, men vil du slippe å clutche, ligger den muligheten åpen før den tid. A-Klasse kan nemlig leveres med automatisk clutch. Når du skal skifte gear tar du bare foten fra gassen og sjalter – clutchen betjenes automatisk. Pristillegget for automatisk clutch er 6.140 kroner.
Velutrustet
Mercedes har lagt stor vekt på passiv sikkerhet og sikkerhetsutstyr. Og det er ingen som er i tvil om at A-Klasse innfrir når det gjelder kollisjonssikkerhet. Bunnplaten med dobbel bunn som bidrar til både god sikkerhet ved frontkollisjoner og ved påkjørsler fra siden, er et viktig bidrag. Foruten to kollisjonsputer og beltestrammere foran, er sidekollisjonsputer i fordørene også standard. Tre hodestøtter på baksetet, høyt bremselys og startsperre hører også med til standardutstyret. Lyktespylere kan derimot ikke leveres.
Blant mer luksuriøst preget utstyr, er sentrallås, elektriske vindusheiser og oppvarmede forseter standard også i Classic som er rimeligste utstyrsnivå. Velger du utstyrsnivå Avantgarde, må du ut med 12.480 kroner ekstra og får høyderegulering av rattet, sportchassis, aluminiumfelger med 195/59R16 dekk, bagasjeromgardin, fjernbetjent sentrallås og elfenben farget bakgrunn på instrumentene.
Ser vi på A-Klasse som en småbil, er den svært avansert. Med ESP vil den være teknisk avansert uansett hvilken klasse vi sammenligner den med. Det er ingen tvil om at Mercedes har gjort en kjempejobb når det gjelder pakketeknikk. Selv om baksetet er trangt for tre voksne, er det ingen konkurrenter med samme utvendige mål som er i nærheten av A-Klasse når det gjelder kupé og bagasjeplass.
Komfortnivået er ikke høyere enn at det finnes biler med lavere pris som gir bedre komfort med tanke på både støy og fjæring. Når det gjelder kjøreegenskapene innfrir de fullt ut ved litt frisk landeveiskjøring, men vi vil gjerne kjøre den med EPS før vi går god for at alt er under kontroll i kritiske unnamanøvre.
Vurderer vi A-Klasse ut fra pris, blir bildet noe annerledes. Det finnes mye å velge blant til rundt 200.000 kroner og det er nok av bilmodeller som gir både bedre plass og bedre komfort enn en A 160 i dette prisleiet, vel og merke hvis du ikke er redd for å drasse på en halvmeter mer bil.
Er derimot målet at bilen ikke skal være lengre enn 360 cm, ha førsteklasses passiv sikkerhet og god plass, har ikke A-Klasse noen konkurrenter – uansett pris.