-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes A-Klasse: Sikkerhet til høy pris
Mercedes A-Klasse er en av de mest ettertraktede bruktbilene. Du skal lete lenge og vel for å finne et utvalg biler.
Først publisert i BIL 4 - 2004.
Selv landets Mercedes-forhandlere mangler kurante brukte biler og har aldri mer enn 30 til 50 i hele sitt nettverk. Mange forhandlere har ventelister på kunder.
Ved debuten i 1997 ble bilen ble kritisert for å være ustabil, og ble slaktet i en svensk elgtest. Resultatet var at fabrikken oppgraderte alle biler med elektronisk stabilitetsprogram (ESP). Dermed ble bilen en av de sikreste.
A-Klasse er noe høyere enn andre biler i klassen. Den er laget slik at ved en frontkollisjon skyves motoren under bilen, og ikke inn i kupeen.
Pass på
Det har vært en sentral innkallingsaksjon på A-Klasse. Det var da alle fikk ESP. Det har også vært en teknisk oppgradering der man har forbedret bremsene. Mange klaget over pipelyd, og det har fabrikken løst.
Mange har hatt problemer med bilens elektriske vinduer (som kan avgi en del knakkende lyder). Se etter at det er god tilpasning av plastkomponentene inne i bilen. Ta en titt på foringer i forstillingen. Foringer har vært skiftet gratis ved service. Sjekk at bilen har vært på service.
Interessen for brukt A-Klasse har vært så stor at det har vært betydelig bruktimport. Problemet er at det ikke bare er norske forhandlere som har jaktet på bruktbilene. Særlig i Italia, Frankrike og Spania har interessen vært så stor at de har priset opp gode bruktbiler i Tyskland. Resultatet er at en del av de brukte som er kommet til Norge er av varierende kvalitet. Mange har ikke utstyr som klimaanlegg og elektriske vinduer, og biler helt fra Portugal er havnet som brukte i Norge. Sjekk derfor bilens historie.
Priser og tilbud
Mercedes A-Klasse er ingen billig bruktbil. Det er ubalanse mellom tilbud og etterspørsel, og prisene på det tyske markedet gjør også at det ikke er mye å tjene på bruktimport. De som eier A-Klasse kan glede seg over bra innbyttepriser, mest etterspørsel er det etter biler med dieselmotor.
For de eldste bilene (1997 og 1998) ligger prisene på rundt 130.000 kroner – mens du for en tre år gammel bil må regne med rundt 170.000 til 200.000 kroner. Med andre ord stive priser – men en brukt A-Klasse er faktisk en bil som lå langt fremme teknologisk da den ble lansert.