Mercedes-Benz A150 BlueEfficiency
Foto: Trygve Bæra
Mercedes-Benz A150 BlueEfficiency
Foto: Trygve Bæra
Mercedes-Benz A150 BlueEfficiency
Foto: Trygve Bæra
Mercedes-Benz A150 BlueEfficiency
Foto: Trygve Bæra
Mercedes-Benz A150 BlueEfficiency
Foto: Trygve Bæra
Mercedes-Benz A150 BlueEfficiency
Foto: Trygve Bæra
Mercedes-Benz A150 BlueEfficiency
Foto: Trygve Bæra

Blå og effektiv

Med blant annet start/stopp-funksjon senkes CO2-utslippet med 6 prosent i Mercedes-Benz A150 BlueEfficiency.

Publisert Sist oppdatert

Samtidig som Mercedes-Benz A-Klasse kom i fornyet utgave på senhøsten, ble en BlueEfficiency-pakke lansert. Denne innebærer at motorens effektivitet er forbedret, karosseriets aerodynamikk er bedre, vekten er noe redusert og bilen er utstyrt med dekk som har lavere rullemotstand.

Det vesentligste bidraget til lavere forbruk er det start/stopp-funksjonen som sørger for. Motoren slås automatisk av når sjåføren setter gearet i fri og samtidig trår på bremsepedalen. Når bremsepedalen slippes eller clutchen trås inn, starter motoren igjen umiddelbart.

CO2-utslippet er dermed redusert med 6 prosent fra 148 til 139 g/km. Lavere utslipp betyr lavere avgift, og dermed sank startprisen cirka 20.000 kroner i forhold til A150 uten BlueEfficiency.

Rommelig plass

Det er overraskende god plass om bord, både i forsetene og i baksetene. Bagasjeavdelingen er også meget akseptabel med sine 435 liter. Forsetene byr på utmerket sittekomfort, også på lengre turer.

Det mest uvante – men som vi forholdsvis fort venner oss til - er at vi sitter så høyt, samtidig som gulvet også er høyt. Dermed sitter vi med bena strukket fremover, omtrent som i en Porsche 911.

Noe vi har større problemer med å akseptere, er at gulvmatten aldri holder seg på plass under venstrefoten. Fothvileren, som skal dekkes av en lang flik av gummimatten, er så bratt at matten faller ned og bretter seg dobbelt under foten. Finn en bedre løsning, Mercedes, vi hadde samme problemet nylig i B-Klasse.

Fin fjæringskomfort

Hjulopphenget har visse problemer med å takle skarpe ujevnheter i underlaget, men i det store og hele er fjæringskomforten så bra at vi glemmer at vi sitter i en så liten bil.

Styrefølelsen er ikke helt på topp, det vil si at styringen får litt for mye elektrisk servohjelp til at tilbakemeldingen fra veien er optimal. På den annen side, de som ikke er spesielt opptatt av styrerespons, kan glede seg over at de ikke trenger å bruke mye krefter på å dreie på rattet.

Elektronisk stabilitetskontroll, kjørecomputer og dekktrykksvarsler hører med til standardutstyret. På vår bil hører blant annet klimaanlegg, aktiv parkeringsassistent og utvidet lydanlegg med Bluetooth med til ekstrautstyret.

To andre motorer leveres også i kombinasjon med BlueEfficiency-pakke, nemlig den største bensinmotoren, A170, og den minste dieselmotoren, A160 CDI. På førstnevnte får du 21 hester mer enn i A150, men du må hente opp 45.500 kroner mer fra lommeboka.

Konkurrenter: VW Golf Plus, Audi A3 Sportback, BMW 1-serie.

+

Bra med plass og sittekomfort.

Uvant sittestilling. Beskjedent basisutstyr.

Powered by Labrador CMS