Mercedes A190

Den nye toppmodellen i AKlassen byr fremfor alt på bedre komfort. At A190 også betyr mer krefter, skader heller ikke.

Publisert

A190
A190

Først publisert i BIL 6 - 1999.

Med en 1,9-liters motor, som er en oppboret utgave av 1,6-literen slik at den nå yter 125 hk, kan den lille Mercedes-tassen vise til en imponerende akselerasjon. Ikke så å forstå at A190 er blitt en racerbil, men 8,8 sekunder fra null til hundre med manuell gearing er raskere enn for eksempel Alfa 156 1.8 og Lexus IS200. Bak denne prestasjonen skjuler det seg et lite triks: Motoren har egentlig et maksimalt turtall på 6.000 o/min, men det er lagt inn en "reserve" slik at turtallet kan gå opp til 6.500 o/min i 10 sekunder før turtallsperren slå inn. Dermed kan du dra bilen opp til 100 km/t på andregear, noe som tilsvarer 6.500 o/min.

Under vanlig kjøring på landeveien er den store forskjellen i praksis at 1,9-literen er langt mer fleksibel enn 1,6-literen. Det sørger et dreiemoment på 180 Nm for, og med en egenvekt inkludert sjåfør godt under 1.200 kg, drar bilen uanstrengt i motbakkene. Kjøregleden får også sitt bidrag fra en ny 5-trinns sportsgearkasse som har kortere trinn mellom tredje-, fjerde- og femtegear, kombinert med at gearspaken er blitt 3 cm kortere. Det visuelle inntrykket går også i mer sportslig retning, for A190 er utstyrt med 16-tommers lettmetallfelger som standard. A140 og A160 har 15-tommers felger som standard.

Bedre seter
De nye forsetene gir et bidrag til bedre komfort. De har bedre sidestøtte enn før. Enda mer merkbart i så måte, er forandringen som er gjort med fjæringen og dempingen som nå er mykere avstemt enn før. Her har Mercedes funnet en vellykket balanse, for den tidligere følelsen av at bilen var spretten og urolig på humpete vei, er nå borte uten at den kjennes duvende eller krengende. Etter den snublende starten ble som kjent den 3,5 meter lange bilen utstyrt med elektronisk stabilitetsprogram, ESP. På A190 står enda 3-bokstaversforkortelser i kø: ASR, ABS og BAS, som på mer forståelig norsk innebærer antispinnregulering, blokkeringsfrie bremser samt bremsekraftassistanse. Dessuten har A190 fått skivebremser på alle fire hjul. Alt i alt er A-Klassen dermed sannsynligvis den mest avansert utstyrte kompaktklassebilen på markedet.

Antall utstyrsvarianter av A190 er redusert fra tre til to, for basisnivået Classic eksisterer ikke på A190. Her er det Avantgarde og Elegance som råder, og begge koster det samme. I interiøret er det ikke lenger billig plast som råder grunnen, for både dashbord og midtkonsoll er nå trukket med skinn. Fra høsten kan du selv bestemme hvor trangt det skal være i baksetet. Da kan du nemlig velge om du vil ha A-Klassen levert med to separate seter bak.

DETTE ER MERCEDES A190:
Sylindervolum: 1.898 ccm
Boring x slag: 84,0 x 85,6 mm
kW(hk)/omdr.: 2(125)/5.500
Nm/omdr.: 80/4.000
Dekk: 95/50R16
Egenvekt: .080 kg
Aks. 0-100 km/t: ,8 sek.
Toppfart: 98 km/t
Forbruk by: 1,06 l/mil
Forbruk landevei: ,60 l/mil
Forbruk snitt: 0,77 l/mil
Pris: 258.600,-
Lengde: 357,5 cm. Bredde: 171,9 cm. Høyde: 158,7 cm. Akselavstand: 242,3 cm. Bagasjevolum: 390 l. (VDA).
Forbruk ifølge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS