-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes-Benz A-Klasse
Egentlig var det ikke en lang AKlasse vi savnet mest. Vi savnet Mercedes-følelsen.
Først publisert i BIL 5 - 2001.
A-Klasse har allerede gjennomgått en ansiktsløfting. Dette er den andre, og den er like velkommen. Nå er nemlig Mercedes-følelsen der.
Hardplasten i dashbordet er byttet ut med polstrede og myke overflater og selv om designen ikke er nevneverdig endret, er det møblert om på dashbordet. For eksempel er radioen er flyttet opp, mens betjeningsrattene til varme/friskluftanlegget er flyttet ned. Kombinasjonshendelen for lys og vindusvisker sitter fortsatt på venstre side av rattstammen. Det treekede rattet er nytt og det har nå høydejustering som standard. Setene ble oppgradert i 1999 og er uendret nå.
Endringene har hjulpet, AKlasse virker i dag vesentlig mer påkostet enn den første modellen som ble introdusert i 1998. Stabilitetskontrollen (ESP) er også oppgradert. Den er ikke så brå og slår ikke inn så kraftig som første generasjon ESP. Likevel er den svært effektiv, og ga velkommen styrehjelp på regnvåte portugisiske veier.
Ønsket om mer plass har ført til at Mercedes nå tilbyr A-Klasse i lang versjon. Den er 17 cm lengre enn originalen. Forlengelsen er oppnådd ved å forlenge plattformen og akselavstanden, og hele plassgevinsten er plassert bak forsetene. Det betyr at baksetepassasjerene har 17 cm med plass til bena, men ettersom baksetet kan skyves forover, kan du også bruke den ekstra plassen til å øke bagasjerommets lengde.
Forlengelsen av karosseriet er gjort grundig, og A-Klasse Lang ser ut som om den alltid har vært lang. Mercedes designere har gjort en meget god jobb sånn sett. Alle A-Klassemodellene har fått nye støtfangere, ny grill og nye hovedlykter.
A-Klasse Lang kommer med de samme motorene som standardversjonen og mens A140 koster 213.900,-, A160 koster 230.100,-, A190 Elegance/Avantgarde koster 278.000,- og A170 CDI koster 242.200,-, må du plusse på mellom 10.200,- og 10.800,- for den lange versjonen.