Mercedes-Benz A-Klasse 2018
Frank Weinert kunne fortelle oss alt om bagasjeplass og skulderrom
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Mercedes-Benz A-Klasse 2018
Christoph Eberlein visste alt om interiør-mulighetene
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Mercedes-Benz A-Klasse 2018
Christoph Eberlein visste alt om interiør-mulighetene
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Mercedes-Benz A-Klasse 2018
Oliver Schnell er ansvarlig for interiøret i den nye A-Klassen
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Mercedes-Benz A-Klasse 2018
Til og med de nye A- Klasse setene fikk 20 minutters entusiastisk detaljgjennomgang
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Mercedes-Benz A-Klasse 2018
Til og med de nye A- Klasse setene fikk 20 minutters entusiastisk detaljgjennomgang
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Mercedes-Benz A-Klasse 2018
Hartmut Sinkwitz er sjef for alt interiørdesign hos Mercedes sine personbiler
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Mercedes-Benz A-Klasse 2018
Skisser fra da man jobbet med det nye interiøret
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Mercedes-Benz A-Klasse 2018
Skisser fra da man jobbet med det nye interiøret
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Mercedes-Benz A-Klasse 2018
Skisser fra da man jobbet med det nye interiøret
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Mercedes-Benz A-Klasse 2018
Skisser fra da man jobbet med det nye interiøret
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Mercedes-Benz A-Klasse 2018
Skisser fra da man jobbet med det nye interiøret
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Mercedes-Benz A-Klasse 2018
Skisser fra da man jobbet med det nye interiøret
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Mercedes-Benz A-Klasse 2018
Og slik ser det ut når undersøkende, kritiske journalister skal sjekke ut det nye interiøret
(Foto: Jon Winding-Sørensen)
Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Mercedes-Benz A-Klasse 2018

Ny A-Klasse kledd opp for kollisjonstesting

Ny A-Klasse kledd opp for kollisjonstesting

Ny A-Klasse kledd opp for kollisjonstesting

Ny A-Klasse kledd opp for kollisjonstesting

Ny A-Klasse kledd opp for kollisjonstesting

Ny A-Klasse kledd opp for kollisjonstesting

Ny A-Klasse kledd opp for kollisjonstesting

Ny A-Klasse kledd opp for kollisjonstesting

De første glimt av nye A-Klasse

Den nye A-Klassen er kommet langt nå. Vi kan presentere noen av de første detaljene. Og et helt nytt sete!

Publisert Sist oppdatert

Det er mulig jeg er spesielt kynisk, men det er noe som heter Cui Bono? «Hvem er det dette gavner», eller «Hvem har fordelen av dette» kan være greie oversettelser.

Uttrykket brukes spesielt når man har mistanke om at det er noen som forsøker å tilrane seg fordeler eller overtak.

En helt naturlig tanke når man blir invitert til en forhåndsvisning av den nye Mercedes-Benz A-Klasse.

Slik blir den - se spionbilder og datamanipulasjon av ny A-Klasse

Hvis jeg kunne fortalt deg mye om bilen, er det åpenbart det hadde vært en fordel for meg og BilNorge.no – vi hadde virket oppdatert og godt informert.

Og det hadde vært fordel for importør og produsent, for det ville vekket ny interesse for en bilmodell som er i nedadgående. (0,4 % markedsandel i Norge i fjor, 0,3 % så langt i år, 0,2 % i denne måneden når dette skrives)

Men slik det er kan jeg ikke, uansett hvor mye jeg ønsker, fortelle deg om annet enn deler av interiøret, om utstyrspakker, og om litt større bagasje- og interiørvolum, om flere smarttelefontype-muligheter på dashbordet, og om et nytt sete.

Hvem er det til fordel for? Ikke for meg, jeg virker tomsete fordi jeg bare har en tredel av det som burde vært historien.

Ikke for importøren, for han kan ikke svare på naturlige oppfølgingsspørsmål. Og sannsynligvis ikke for produsenten, fordi slike fragmenter av historier virker bare irriterende.

Jeg kan med andre ord ikke en gang svare på så enkle spørsmål (som mange av dere har stilt) som når bilen kommer eller om når det åpnes for bestilling.

Og spesielt kan jeg ikke svare Jan Helge (som spør om AMG A45 eller A50? som han skriver) – for noen dato har vi altså ikke, men, ja, den nye kommer også med AMG-maskin.

Og for ordens skyld: AMG Line vil fortsatt være en mulig interiør-variant – og dere som er opptatt av slikt vil kanskje også synes det er interessant å få vite at trimnivå Urban er erstattet av «Progressive».

Skal vi da samtidig ta med at den innvendige stemningsbelysningen nå er mer omfattende enn noensinne, det er mulig å trylle frem noenogseksti fargetoner, og nesten alt kan bli lys- & fargesatt – en ganske fiffig dashbordeffekt som på en måte skiller øvre og nedre dashbordetasje var imponerende.

Men derimot tror jeg kanskje jeg kan svare Rune som lurer på om A-Klassen er på vei tilbake til vanlig automat eller om den fremdeles holder på dobbeltclutch.

Nå fikk vi riktignok ikke vite noe om mekanikken, men det interiøret vi fikk sitte i og ta på, der fantes fremdeles de samme gamle manualene under rattet. Det virker med andre ord som dobbelclutch-kassa er i behold.

Svein Arild føyer forresten til at «Kommer den med Android Auto vil det utløse kjøpelyst».

Den kommer med omtrent alt. Du kan snakke med Alexa, og du kan flytte kontoret ditt til bilen, og den har en rekke nye funksjoner (varsel om at den er blitt småbulket på parkeringsplassen – en viss hjelp hvis du ikke er mer enn et halvt minutt unna).

Og selvfølgelig: hvis kunden ønsker å benytte alle mulighetene, ispedd en lett dose kunstig intelligens, må han aktivt akseptere «Daimler Terms of Use» – og da kan du vinke farvel til det lille du har igjen av privatliv.

Men det skal Mercedes ha, de holder seg fremdeles langt unna berøringsskjermer.

Nå har de gjort fjernbetjeningen (sitter på ratt eller mellom setene) enda mer intuitiv, men er samtidig i ferd med å sette verdensrekord i presisjonsbrytere med positive, meget tydelige, tilbakemeldinger.

Større og mer fleksibel
Og før jeg går løs på det jeg kan snakke litt om: vi fikk vite at skulder og albuerom, foran og bak, er økt – til dels vesentlig, bagasjerommet er blitt større, gulvet der bak er blitt lenger og du kan rette opp baksetene slik at det blir greiere å parkere firkantede kasser der.

Dessuten har man designet nye baklys (de fikk vi ikke sett) og derved kunne man gjøre femtedøren 20 cm bredere.

Men spør meg ikke hvordan jeg oppfattet kvaliteten på interiørmaterialene. Den innvendige delen av den nye bilen ble nemlig gjennomgått i hovedsak med VR-briller (som også ga et visst inntrykk av smale vindusstolper og en widescreen sikt-følelse som egentlig hørte større biler til).

Men hver gang jeg forsøkte å ta på det naturtro dashbordet eller stryke over det silkematte metallaktige i døren, så bare forsvant det under hendene på deg.

Oppfattet kvalitet?

Pass!

Riktignok fikk vi sitte inne i en prototype, og – det skulle bare mangle, den kjentes Mercedes ut hele veien.

Selvfølgelig er det flatskjermer vi møter her også, men delt opp i to, med tilsynelatende klokker rett foran deg, og andre informasjoner på den store flaten i midten.

Men også her er variasjonsmulighetene nesten like mange som når det gjelder trim-nivåer eller antall stemningslys-farger.

Du har tre skjermkombinasjoner, en med to 7-tommere, en med en syver pluss en på 10,25 og en med to 26 centimetere – som er en mye mer logisk måte å si det på enn «to på 10,25 tommer».

Alle sitter på det samme dashbordet, og nå nærmer vi oss endelig dagens tekst.

Grunnideen til det du har foran deg er praktfull. To klare, horisontale linjer fra dør til dør, den ene ligger over og litt tilbake for den andre. Disse to er skilt med et bredt bånd som også kan bli diskret lyssatt.

Der har du oppskriften på et rent og ryddig interiør, hvor man også kan montere flatskjermene med en viss orden.

Men så begynner det da. Det pøses på med alternative forstyrrelser, først og fremst de svære turbinaktige ventilasjonsutslippene (som selvfølgelig også kan lyssettes for å gjøre dem ekstra fremtredende) – tre i midten og en på hver side.

Så kommer det en ekstra horisontal boks under for varme- & ventilasjonsformål, og så et ratt med helt andre kurver og linjer og en bråta brytere. Legg så til en ganske travel midtkonsoll og en dør på hver side der uttrykkene og innholdet også spriker i alle retninger.

Jeg hadde en lang prat med Oliver Schnell om dette, og det er åpenbart at jeg er den eneste i hele verden som synes at dette er litt mer enn nåkkernåkk.

Schnell og alle de andre snakker om dette som «Moderne luksus definert på nytt» - som er et slags slagord for den nye modellen.

Men vi kan allikevel ikke komme bort fra at noen av interiør-skissene som vi fikk se, nettopp viste litt mer tilbakeholdende uttrykk, der til og med luftinntakene hadde fått langstrakte, ovale former i harmoni med resten av dashbord-linjene.

Men Hartmut Sinkwitz, som har overordnet ansvar for alt personbilinteriør, lovte meg at med start fra den neste S-klassen ville vi nok se detaljer som var mer i tråd med det jeg snakket om. Med andre ord, den interiørdesign-revolusjonen han fortalte meg så intenst om da han var blitt ny sjef i 2011, er i ferd med å gå inn i en ny tidsalder.

Siden Schnell bare jobber med fossilbiler spurte jeg om det kanskje var slik at Sinkwitz kom løpende og ropte STANS hvis hans interiører begynte å bli så «rene» at de grenset inn på elbilenes uttrykk.

Der var beskjeden klar at noe slikt ikke hadde vært noe problem ennå, og så føyer Sinkwitz til at jeg må ikke glemme at Mercedes design jobber både med Hot og Cool, og selv om elbil-interiørene nok kommer til å helle mot Cool, blir det gode porsjoner Hot der også.

Samme for meg, bare vi blir kvitt noe av de tunge designuttrykkene som får det til å tippe for meg. På den annen side: hva har jeg med dette å gjøre? Jeg er ikke noen kunde.

Setene til slutt.

Vi fikk nemlig se hele setefamilien fra «basic» til det nyeste der hodestøtten er integrert i hele setet.

Det store poenget var imidlertid at nå hadde de utviklet en datamodell for seter også, meget komplisert – den skal kunne inneholde alle rumpestørrelser og alle høyder og passasjervekter og ta hensyn til både sittekomfort, muligheter til å se skrått bakover og til hvordan den oppfører seg i kollisjoner.

Klimakontroll i setet og multikontur ved hjelp av luftkammer og pumpe var selvfølgeligheter, men omfattende massasje var det visst ikke plass til i disse.

«Hvor mye vekt sparer dere på å bruke det nye CAD-programmet?» spurte jeg som trodde at vekt fremdeles var den største fienden. «Aner ikke, vi jobber først og fremst med komforten» var svaret.

Da vet vi i hvert fall Cui Bono, hva setene angår.

Og jo, forresten – et svar til meg selv fant jeg også: Typenavnet, internkoden, for den nye bilen er W 177.

Powered by Labrador CMS