-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny A-Klasse - bare spør
A-Klassen fyller cirka 20 år i år. Vist først i 1996, så Frankfurt 1997, så elg-katastrofen og 3 måneders produksjonsstans. Fra 1998 var alt på stell. I dag er "Baby-Benz" virkelig blitt moden. Nå skal vi møte 4. generasjon. Noe du lurer på?
Det jeg lurer på er hvilken kode den nye A-Klassen har. Første generasjon het W 168, så kom W 169 i 2004 og tredjegenerasjon, W 176, debuterte i 2012. Glem heller ikke at GLA (Frankfurt 2013) heter X 156.
Ingen åpenbar logikk her, nei.
La oss bare minne om historikken. Daimler hadde snakket høyt om en liten Mercedes i mange år, men det var ikke lett å se logikken her heller. Stuttgart hadde jo overtatt Smart-prosjektet fra Volkswagen tidlig i 1994 – hvorfor kunne ikke Baby-Benzen komme derfra?
Det kunne først virke som om skeptikerne hadde rett. Da vi så A-Klassen første gang tok vi ikke akkurat bølgen over utseendet. (Designer var Steve Mattin, senere Volvo, nå Lada – en mann med fantastisk multitasking-talent. Samtidig som han jobbet på A-Klassen var han sjef for S-Klasse utviklingen!)
Men ikke bare var utseendet fjernt fra kjente Mercedes-signaler. Forhjulstrekk var heller ikke vanlig derfra, og konstruksjonen, men et meget høyt gulv der det åpenbart var plass til batterier under, skapte også mange spørsmål.
Flest spørsmål ble imidlertid stilt da Teknikens Värld la en av de nye småbilene på taket. Toppetasjen hos Mercedes forsto først ikke PR-katastrofepotensialet her, de gikk ut ganske arrogante.
Men så tok de til fornuft, trakk tilbake de 2.600 bilene som allerede var solgt, stanset produksjonen i tre måneder, brukte 300 millioner D-Mark på å installere elektronisk stabilitetskontroll og revidere opphengningen – og dermed fikk vi en ny sikkerhetsstandard i småbil-segmentet.
Den solgte rimelig bra, og i 2004 kom den nye generasjonen. Dagens utgave dukket opp i 2012 og avvikeren GLA er ganske fersk – 2013, og faceliftet allerede Detroit i år.
Men den mest ekstreme varianten er vel A45 AMG-utgaven. Oppunder 400 hester. Lomme-bombe har fått en helt ny standard.
Hvor mye vi får vite om fremtidige varianter aner jeg ikke, men i morgen skal vi i hvert fall få en presentasjon av fjerde generasjon A-Klasse. Det lille jeg vet har jeg sett fra spionbildene våre, og jeg har hørt snakk om både bensin, diesel og en forsiktig hybrid (30-50 kilometer el-rekkevidde?).
Les også: Et hint om A-Klasse
Batterielektrisk er det nok ikke snakk om – der skal det komme en helt ny familie.
Ting tyder imidlertid på at det blir nok å snakke om – Mercedes pleier å være ganske flinke til å diskutere finesser. Er det noen finesser – eller store linjer – du gjerne vil jeg skal ta med meg, så send meg en impuls her så skal jeg nok klare å komme hjem med et svar eller en forklaring.