-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi A2 1.2 TDI
Dette er bilen for deg som lar det gå sport i å spare drivstoff. Et forbruk på 0,3 liter pr mil er absolutt innen rekkevidde.
Først publisert i BIL 11 - 2001.
Audi har gjort mange modifikasjoner på A2 for å få de til å drikke mindre. Det har vært nødvendig for å oppnå målsettingen om "trelitersbilen", altså en bil som har et gjennomsnittlig forbruk som ligger under tre liter pr ti mil. Når forbruket er nede på 0,299 liter på mila, har Audi A2 med sin vektbesparende aluminiumkonstruksjon nådd dette målet.
Blant de mange synlige og usynlige komponenter som er endret, finner vi ny bunnplate, ny spoiler og uvanlig smale dekk i dimensjonen 145/80R14 med tilhørende tette hjulkapsler. Vekten er redusert gjennom utstrakt bruk av lettmetall i motor, drivlinje og understell. Sammenlignet med A2 med 1,4-liters TDI-motor er 1,2-literen 135 kg lettere, hvorav motoren alene er 16 kg lettere og drivlinjen og understellet er 81 kg lettere.
Lavt turtall
Bilen har en automatisk styrt femtrinns manuell gearkasse med to kjørevalg: Enten automatgear med innebygget økonomimodus eller manuell, sekvensiell gearing. For å oppnå lavest mulig forbruk, må du kjøre i automatfunksjon. Det slår meg etter bare noen få meters kjøring; dette er nesten som å lære bilkjøring på nytt. Gearkassen sjalter opp ved unaturlig lavt turtall, turtelleren viser knapt 1100 o/min ved vanlig kjørefart. Når jeg føler at det er riktig å ligger i andregear med manuell funksjon innkoblet, sjalter gearkassen med en gang til fjerdegear når jeg vipper spaken til "auto". Når jeg finner det naturlig å ligge i tredje, sjalter automatfunksjonen direkte til femtegear.
Økonomimodus betyr også at motoren stanser når man trår inn bremsen og venter på grønt lys. Den tenner riktignok med en gang foten løftes fra bremsepedalen, og på flat mark er ikke dette noe problem – selv om det fort kan bli et stressmoment ved køkjøring. Ved bakkestart er det imidlertid vanskelig å bruke "auto", for systemet bruker forholdsvis lang tid på å komme i "inngrep" igjen selv om motoren starter med en gang. Det tar for lang tid før clutchen "holder" bilen, selv med kvikt fotarbeid ruller bilen bakover. I slike situasjoner må du derfor benytte manuell gearing, noe som betyr høyere forbruk.
Ikke styreservo
Jeg husker ikke sist jeg kjørte en bil uten styreservo. En viktig målgruppe for bilen er kvinner, både på grunn av bilens størrelse og miljøprofilen. Men hvem vil vel dra armene av seg ved lukeparkering for å spare en desiliter diesel? Ved manøvrering i lav fart, som for eksempel i et P-hus hvor det kreves mye rattbevegelse, er styringen så tung at selv muskelmenn finner den ubehagelig.
Det er ingen tvil om at Audi har fokusert svært sterkt på 0,3-grensen – kanskje for sterkt. En side av saken er at den miljøbevisste kunden må betale en høy pris for bilen – før han kan begynne å spare drivstoff. Et annet spørsmål er om Audi har gått for langt med tanke på bilens funksjonalitet. Etter å ha kjørt bilen i variert trafikk på ulike veier, er vårt inntrykk at du skal være svært så miljøbevisst for å akseptere alle særegenhetene.
AUDI A2 1.2 TDI:
Motor: 3-sylindret turbodiesel med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. Kompresjon: 19,5:1. Sylindervolum: 1191 ccm. Boring og slaglengde: 76,5 x 86,4 mm. Effekt: 45 kW (61 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 140 Nm v/1800- 2400 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift.5M/A.
Bremser: Skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 145/80R14.
Mål: Lengde: 382,6 cm. Bredde: 167,3 cm. Høyde: 155,3 cm. Akselavstand: 240,5 cm. Sporvidde f/b: 146,3/141,9 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 930 kg. Tillatt totalvekt: 1245 kg. Maks taklast: 40 kg.
Bagasjerom: 345 liter (VDA).
Tankvolum: 21 liter.
Aks. 0 - 100: 14,9 sek
Toppfart: 168 km/t
Forbruk bykjøring: 0,36 l/mil
Forbruk landevei: 0,27 l/mil
Forbruk snitt: 0,299 l/mil
Pris: kr. 224.400,-
Forbruk i følge 99/100/EU.