-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi A2 1.6 FSI
Den nye 1.6 FSI-motoren blir en av grunnpilarene i Volkswagengruppens motorprogram. Dette er med andre ord noe mer enn bare enda en Audi A2.
Først publisert i BIL 6 - 2002.
Allerede i sommer kommer den nye motoren med direkteinnsprøytning også i Golf, og den vil etter hvert erstatte dagens 1,6-liter også i de andre modellene i Volkswagengruppen.
Med 110 hk blir Audi A2 en sprek småbil. 0 til 100 km/t går unna på under 10 sekunder og toppfarten ligger i overkant av 200 km/t. Samtidig er bensinforbruket høyst moderat og snittforbruket er oppgitt til 0,59 l/mil.
Volkswagen har valgt sin egen vei når det gjelder direkteinnsprøytning, og FSImotoren (Fuel Stratified Injection) ligner mye på en vanlig bensinmotor med innsugningsmanifold på den ene siden og eksosmanifolden på den andre. Men den har en rekke komponenter du ikke finner på en vanlig bensinmotor. Stempelet er for eksempel en viktig del av forbrenningsrommet og skal sørge for at bensinen blir fordelt riktig. Selve innsprøytningssystemet bruker et felles rørsystem slik at bensinen til alle sylindrene står under konstant trykk. Mens en motor med vanlig indirekte innsprøytning har et bensintrykk på ca 8 bar, har FSI-motoren et bensintrykk på hele 110 bar. Høyt i bensinsammenheng, men lavt i forhold til dieselmotorer.
Innsugingssystemet er også spesielt. Til hver sylinder er det to innsugningskanaler, en for hver innsugningsventil. Disse kanalene er delt i to og den ene delen kan stenges. Ved kjøring på lave turtall og/eller med liten belastning vil innsugningssystemet bare ha halv kapasitet. På høye turtall og når motoren har stor belastning vil motorstyreprogrammet via en liten elektromotor åpne for full gjennomstrømning i innsugningskanalene.
FSI-motoren har også to ulike innsprøytningsprogram. Ved liten belastning og på lave turtall opp til ca 3000 o/min, går motoren på mager bensinblanding og bensininnsprøytning skjer på slutten av kompresjonstakten. Toppen av stempelet styrer da bensinblandingen mot tennpluggen. Innsugningskanalene er nå bare halvåpne, noe som bidrar til å gi en virvelvirkning som også er med på å effektivisere forbrenningen. Når motoren derimot går på høye turtall eller med tung belastning, skjer innsprøytning på innsugningstakten og innsugningskanalene er nå helt åpne og bensinblandingen er nå fet, 14,7 deler luft på en del bensin.
Direkteinnsprøytningen gjør at FSImotoren tåler 12:1 kompresjon. Selv om den går på 95 oktan, vil den helst ha 98 oktan bensin og alle forbruksmålingene er utført med 98 oktan.
Problemet for bensinmotorer som går magert er å greie å innfri utslippskravene når det gjelder NOx. For å redusere NOxutslippet er FSI-motoren utstyrt med eksosresirkulering og variable ventiltider på innsugningssiden. Dette sørger for at opp til 35% av eksosgassene føres tilbake til forbrenningsrommet.
Men likevel er et effektivt rensesystem nødvendig. FSI-motoren er derfor utstyrt med et spesielt eksosanlegg med to katalysatorer. Like bak eksosmanifolden sitter en vanlig treveiskatalysator, mens det lenger bak er installert en NOx lagringskatalysator. For at NOx-katalysatoren skal tømmes vil elektronikken på signal fra en NOx-føler sørge for at motoren går på rik bensinblanding en kort periode slik at NOx-katalysatoren kan gjøre om nitrogenoksider til nitrogen. Ettersom NOx-katalysatoren er mest effektiv ved temperaturer mellom 250 og 500 grader er det montert inn en eksoskjøler før NOx-katalysatoren.
A2 1.6 FSI er en livlig småbil. En rask prøvetur i og utenfor München avslørte at det ikke er noe i veien med fartsressursene. Rask motorveikjøring taklet den lille Audien meget overbevisende. Motoren går smidig og har god trekkraft også ved moderate turtall. Du merker ikke noe til overgangene mellom de ulike innsprøytningstypene og bare ved lave turtall merker du noen forskjell på denne motoren i forhold til Volkswagengruppens gamle 1,6-liter. Fra tomgang går FSI-motoren litt hardt, og lydbildet oppover på turtallsregisteret er også hardere enn ventet. Noe av dette skyldes innsprøytningssystemet, men også løsninger som for eksempel vippearmer med rullelager.
Audi har også benyttet anledningen til å gi A2 en liten ansiktsløftning som blant annet innebærer nye oppsett av fjæring og demping, nye opphengsforinger som blant annet bidrar til bedre fjæringskomfort og redusert støy fra hjul og vei.
A2 1.6 FSI er akkurat den toppmodellen Audi trenger for sin minste modell. Ytelsene er det ikke noe å utsette på. Kjøreegenskapene er på den sportslige siden uten at det sportslige tar helt overhånd. Med 42 liters bensintank, 8 liter større enn i de andre A2-modellene, har A2 1.6 FSI 700 km rekkevidde på en tank. Her får du en sprek og nøysom småbil til en pris du normalt vil få en godt utstyrt kompaktklassebil for. Men det er ikke spart på utstyret her heller, og A2 gir et robust inntrykk. Vil du ha noe smått som skiller seg fra mengden er dette et godt alternativ.
AUDI A2 1.6 FSI:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder, variable ventiltider og direkte bensininnsprøytning. Kompresjon: 12,0:1. Sylindervolum: 1598 ccm. Boring og slaglengde: 76,5 x 86,9 mm. Effekt: 81 kW (110 hk) v/5800 o/min. Dreiemoment: 155 Nm v/4500.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS, EBD og ESP.
Dekk: 175/60HR15.
Mål: Lengde: 382,6 cm. Bredde: 167,3 cm. Høyde: 155,3 cm. Akselavstand: 240,5 cm. Sporvidde f/b: 146,2/142,7 cm.
Vekt: 995 kg.
Bagasjerom: 390 liter (VDA).
Tankvolum: 42 liter.
Aks. 0 - 100: 9,8 sek
Toppfart: 202 km/t
Forbruk bykjøring: 0,81 l/mil
Forbruk landevei: 0,47 l/mil
Forbruk snitt: 0,59 l/mil
CO2-utslipp: 142 g/km
Pris: kr 233.000,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.