-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Forsmak på morobil
Alpines egen Beta
Egentlig har vel Beta-betegnelsen vært reservert for Lancia. Men nå har Lancias gamle rally-rival, franske Alpine, jommen rappa denne greske bokstaven og presentert sin nye pocket-rocket, A290_β.
«Dream Garage» kaller Alpine sitt nye program der det etterhånden skal dukke opp tre konseptbiler.
Den første er nå vist. Men ikke bare det, det er seriøst snakk om at den skal i produksjon neste år.
En elektrisk arvtaker til Renault 5 Turbo.
Kan vanskelig bli bedre.
Det er ikke sagt mye om innholdet, bortsett fra to motorer på forhjulene.
Det er lov å drømme, er det ikke? Og da kan vi jo drømme om to av de motorene som Megane E-Tech bruker, en av dem er allerede skohornet inn i en A110 som er døpt E-ternity. Hvis de finner plass til to slike foran, snakker vi om en virkelig hot hatch med 220-240 hk ganger to.
Til produksjonsutgaven snakkes det i hvert fall om over 220 hk.
Hjul i hvert hjørne
Førsteinntrykket fra bildene er et-hjul-i-hvert-hjørne og de hjulene dominerer det visuelle inntrykket. 20-tommere og tre-fargede felger nå som to-fargede så vidt begynner å manifestere seg som en trend.
Man legger også tidlig merke til en frontrute som strekker seg svært langt fremover, og når du ser nærmere etter er det åpenbart for å sikre føreren god sikt. Han sitter i midten, trukket litt frem, med et passasjersete på hver side.
Dette er en særegenhet som sikkert kommer til å forsvinne på produksjonsbilen. Det er moro, men ikke særlig praktisk. Spesielt ikke hvis du er alene og skal hente burgere på drive-through hos Makkern.
Rally-inspirasjon
X-formen på lyset er imidlertid tradisjon. De skal minne deg om gamle dagers rallybiler
Bak skjer det ikke så mye. En stor spoiler over bakruta riktignok, men så er det en forholdsvis normal hatch, og smale baklys, ned til et sett av imponerende, men dessverre bløff, eksosrør.
A290_β ser ut som drømmen om en fremtidsfemmer med mengder av kule detaljer og smarte aerodynamiske finter som jeg virkelig håper blir med over i produksjonsversjonen.
Innvendig er det mørkt med blått og rosa og et ratt som ikke er særlig rundt, men nærmere et rektangel. Regn med at det tar samme veien som førerplassen: på dynga. Dessuten må vi vel dessverre regne med flere skjermer enn de vi finner på konseptbilen.
La oss imidlertid håpe at de bevarer den matte hvite lakken på eksteriøret. Den ber brukeren om noen ganske fancy solbriller før du ser rett på bilen.
Moro at når Alpine endelig er i gang med sine drømmebiler, dropper de gigantiske SUV-er som markedet åpenbart vil ha – i hvert fall i første omgang.
I stedet appellerer de til følelser hos dem som drømmer seg litt tilbake til den tiden Alpine virkelig herjet.