Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI

TFSI-motoren viser seg som et fenomenalt maskineri som bidrar til stor kjøreglede.

Publisert Sist oppdatert
Audi A3 Cabriolet

Innledning

Audi A3 gir noe mer storbilfølelse fra førerplassen enn BMW-rivalen. Vi "kler" ikke på oss bilen i samme, kompakte grad som med 1-serien. Audien byr på et eksemplarisk førermiljø med god oversikt og fin ergonomi. Venstrefoten finner en meget behagelig fothviler, mens vi setter et lite minus i margen for at "håndtaket" på midtkonsollen gnager på leggen når høyrebenet søker sidestøtte.

Med fire luftdyser på dashbordet, to av dem ved førerplassen, er det meget behagelig å kunne stille en dyse mot hver hånd på rattet når du kjører i kaldt vær med taket nede.

A3 har best bakseteplass av de to konkurrentene, både i lengde og bredde, men det er likevel trangt. Bakseteryggen er forholdsvis rett, men en voksen person klarer fint noen mil ute å få angst – så sant vedkommende er mindre enn 180 cm.

Bagasjeplassen, som er uavhengig av om taket er oppe eller nede, er også mest fleksibel her i A3 ved at bakseteryggen kan legges ned, men åpningen mellom bagasjerom og baksete er bare 68 cm bred.

Den nye, direkteinnsprøytede turbomotoren, med betegnelsen TFSI, bidrar i stor grad til en meget positiv kjøreopplevelse. Audien legger den noe sterkere BMW-ekvipasjen klart bak seg i alle akselerasjonsmålingene våre.

Samtidig er den overraskende snill i matfatet i forhold til BMW, relativt sett. Vår Audi kan vise til et testforbruk som bare er 1,3-liter høyere enn BMW på drøyt 41 mil. Ifølge fabrikkens forbrukstall skulle forskjellen ha vært 2,9 liter.

Hjulopphenget er hakket mer komfortabelt enn på BMW 120i, det indikerer altså at Audien ikke er fullt så sportslig satt opp. Samtidig er styringen noe mindre kontant, ikke så direkte, som på Münchenproduktet. Det er der den lille forskjellen i kjøreegenskaper ligger.

Underveis i testkjøringen blir vi gjentatte ganger minnet på en av stofftak-cabrioletenes ulemper, nemlig støy – og vi snakker da selvfølgelig støynivå med taket oppe. At det trenger mye støy inn i cabinen merkes spesielt godt i tunneler, og dette bekreftes til fulle av desibelmåleren som viser 9 desibel høyere støy i tunnel – til tross for at vår bil er utstyrt med såkalt akustikktak. Se dette i lys av at en økning i lydmengde på 3 desibel oppfattes av det menneskelige øret som dobbelt så mye støy.

Apropos tak, A3 har det desidert raskeste taket, det tar bare 11 sekunder å kjøre det opp hvis det skulle komme en skur. Når du senere kjører taket ned igjen, oppdager du en fiffig detalj ved klimaanlegget. Det husker hvilken temperatur du hadde stilt inn forrige gang taket var nede.

FØRERMILJØ 9
Mer "luft" og bedre oversikt enn i BMW, ikke de beste setene.
PLASS I KUPÉ 6
Mer enn god nok benplass foran. Best i test benplass bak, men trangt.
BAGASJEPLASS 3
Bakseteryggen kan legges ned, men meget trang åpning.
KOMFORT 7
Akseptabel kjørekomfort. Godkjent sittekomfort bak, under tvil. Støy.
PÅ VEIEN 8
Når ikke helt opp til BMW, bl.a. ikke så kontant styring.
MOTORYTELSE 9
Fulltreffer, stor opplevelse. Turboen gjør susen.
FORBRUK 5
Høyest forbruk. Overraskende gunstig testforbruk, relativt sett.
SIKKERHET 7
Ikke NCAP-testet. 4 kollisjonsputer. Stofftak svekker sikkerheten.
PRIS 7
Ikke billig med så stor motor, men stort sprang ned fra BMW.
UTSTYR 6
På det jevne. Den automatiske kalesjen koster nesten 9000 kroner.
SUM 67
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- BMW 120i Cabriolet
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS