Audi A3

Audi A3

Audi A3

Audi A3

Audi A3

Audi A3

Audi A3

Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback

Audi A3

Audi A3

Audi A3

Audi A3

Audi A3

Audi A3

Audi A3

Audi A3

Audi A3

Audi A3

Audi pynter på A3

Etter fire år får Audi A3 nå en lett ansiktsløftning, helt i tråd med utseendet vi allerede har sett på A3 Cabriolet.

Publisert Sist oppdatert

HER KAN DU LESE OM VÅR FØRSTE TUR I A3 CABRIOLET

Det er først og fremst Audis nye signatur, LED-kjørelysene og den enda større grillen, som gjør deg oppmerksom på at du kikker på en oppgradert versjon av A3.

I tillegg har bilen fått nye støtfangere og en litt rettere vinkel på bakluka på tredørsmodellen. Dermed er totallengden økt med 2,5 cm til 4,24 m. Sportback har nesten samme mål som tidligere med 4,29 m.

LES MER OM S3 SPORTBACK

Sportsligere

I likhet med TT kan man nå bestille A3 med dempersystemet som kalles magnetic ride.

Dette systemet baserer seg på at magnetiske partikler i den syntetiske hydrokarbon-oljen reagerer på strømpusler som lynraskt tilpasser seg bilens bevegelser.

Dermed kan man magnetisk styre omløpet i væsken og bestemme om dempingen skal være sportlig eller komfortabel.

Systemet er svært effektivt og definitivt verdt pengene om du ønsker å tilføre en sportsligere touch til kjøreopplevelsen din.

Imponerende motor

De senere årene har den lille 105-hesters dieselutgaven vært klart dominerende i salget av A3. Det har imidlertid hatt en konkurrent i den 125-hesters TFSI-motoren på 1,4 liter.

Denne konkurransen bør nå ha blitt enda sterkere fordi denne motoren kan kombineres med den nye syvtrinns S tronic-kassen.

Denne girkassa kommer også i kombinasjon med 1,6- og 1,8-liters bensin mens resten av motorene vil kunne bruke den eksisterende sekstrinnsvarianten av samme girkasse.

Etter å ha kjørt A3 1,4 TFSI med S tronic må vi bare la oss imponere. Motoren er svært fleksibel og kjennes overraskende sterk ut, både når man ser på volum og hestekrefter.

Ny giv

Det er også noe befriende med det lave støynivået fra motoren man opplever i en bil med bensinmotor.

Etter å ha stått stille i mange år, har nå utviklingen av bensinmotorer skutt fart, og er du av de som har kjørt diesel noen år kan det være på tide å gi bensin en sjanse igjen.

Eneste skår i gleden må være at du må opp i 160-hester TFSI eller 140-hesters TDI om du vil ha firehjulstrekk.

Audi var den første av produsentene i premiumklassen som lanserte en kompakt kombikupé da A3 så dagens lys i 1996. I løpet av dette året kommer totalproduksjonen av A3 til å passere to millioner biler.

Nytt i forbindelse med ansiktsløftingen av A3 er at du nå får S3 i Sportback-versjon – altså med fem dører. Mer om vårt møte med denne kan du lese i sommernummeret av bladet Bil som er ute i begynnelsen av juli.

SE STORE BILDER HER

FAKTA AUDI A3 1,4 TFSI S TRONIC

PRIS: Ikke klar enda – men ganske små endringer i forhold til dagens pris.

MOTOR:

4-sylindret rekkemotor med turbo, 1,4 liter. 92 kW (125 hk) v/5000 o/min. 200 Nm v/1500 o/min

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 424 x 177 x 142 cm

Akselavstand: 258 cm

Egenvekt: 1270 kg

Bagasjerom: 350 / 1080 liter (VDA)

Dekk: 205/55 R16

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 9,3 sek

Toppfart: 203 km/t

Powered by Labrador CMS