A3 slipper taket

I en verden som de siste årene har vært preget av at de fleste nye cabrioleter har hatt ståltak, har Audi i likhet med BMW valgt tradisjonelt stofftak til sin minste modell.


Publisert Sist oppdatert

Audi A3

Først publisert i Bil 4 - 2008.

Raskt tak

Velger du den helautomatiske takløsningen, tar det bare ni sekunder å redde seg fra et plutselig regnskyll. A3 leveres også med en halvautomatisk løsning der du må løsne et klips oppe ved tverrstolpen over frontruta før du kjører taket resten av veien elektrisk.

Det automatiske taket kan foldes ned eller opp i hastigheter opp til 30 kilometer i timen. Det automatiske taket leveres i en ekstra støydempet utgave som gir god støyisolasjon opp i ganske høye hastigheter.

Styrker slektskapet

Audi har vært langt fremme når det kommer til å bygge merkevaren gjennom designet, særlig i fronten, på sine biler. A3 Cabriolet er ikke noe unntak i så måte. Velger du lyspakken som gir deg xenon, får du også LED-kjørelys på samme måte som R8, A5 og A4 har fått så langt. Baklyktene benytter seg av en fiberoptisk løsning som også bidrar til å gi bilen et mer eksklusivt inntrykk.

Audi fremhever design som en av hovedgrunnene til at de har valgt å utstyre A3 med stofftak. Og ganske riktig, med taket oppe har man beholdt mye av profilen som vi kjenner fra tredørs og femdørs A3.

Muligens er det gammel vane, men det er noe annerledes med kombibiler som skal bygges om til cabriolet, det blir liksom noe som mangler bak, noe skjer med proporsjonene. Den kompakte løsningen for taket gir akseptabel bakseteplass. Riktignok først og fremt for barn, for
beinplassen blir snau for et voksent menneske. Sitteputen er imidlertid dyp, og vinkelen på ryggen i baksetet gjør det mulig å sitte der.

Sport eller komfort?

På veien kjenner du at Audi har vært nødt til å forsterke karosseriet for å beholde den stivheten som man har oppnådd. Det har ført til økt vekt, og dermed også en bil som ikke føles like snerten ute på veien som den vanlige A3-en gjør. Velger du imidlertid S-linepakke med sportsunderstell som gjør bilen 15 millimeter lavere, og 17 tommers hjul, får du tilbake mye av den sportsligheten som vi mener en slik bil skal ha.

Under press føles bilen kontrollert og velbalansert, og det var ikke en knirkelyd å høre, verken med taket av eller på.

Diesel eller bensin?

Når A3 i cabrioletversjon lanseres i Norge i april kan den kjøpes med fire forskjellige motoralternativer. To med diesel og to med bensin, alle med turbo.

Velger du diesel, står det mellom en 1,9 liters motor med den gamle pumpedyseteknologien på 105 hester, eller en toliter med commonrail på 140 hester. Den minste motoren kommer med en femtrinns manuell girkasse mens toliteren har følge med en sekstrinns manuell kasse eller to-clutchkassen S tronic.

Tilhører du de som mener at en cabriolet skal ha bensinmotor, har Audi to fine motorer, enten 1,8 eller 2,0 – begge såkalte TFSI-motorer, som hos Audi betyr innsprøytning ved høyt trykk, kombinert med turbo. Her kommer den minste bensinmotoren med en sekstrinns manuell girkasse. Mens den store kommer i kombinasjon med S tronic.

Mange vil nok føle at bunndraget i en 140-hester diesel matcher bilen fint, men vårt valg er helt klart en 160-hesters bensinmotor, og S-line sportsoppsett.

AUDI A3 1.8 TFSI
Motor: 4-sylindret turbo, 1798 ccm. Effekt: 160 hk v/5000 o/min, 250 Nm v/1500–4200 o/min.
Egenvekt: 1425 kilo.
Bagasjerom: 260 - 674 liter.
Forbruk: 0,73 l/mil.
CO2-utslipp: 174 g/km.
Aks. 0–100 km/t: 8,3 sekunder.
Pris: Ikke klar.
Konkurrent: BMW 1-serie Cabriolet

Powered by Labrador CMS