Audi Adaptiv Cruice Control
Audi Adaptiv Cruice Control

Audi A4: ACC For Folket!

Det er kanskje på tide å beskrive et av de største fremskrittene innen bil-elektronikk.

Publisert Sist oppdatert

Innovasjoner

Jeg var nylig en tur frem og tilbake til Stockholm. Hjem gikk det på natta, jeg var bare nær pedalene fire-fem ganger gjennom noen trafikklys ved Karlskoga - ellers var det pedalfri kjøring og utrolig lavt drivstoff-forbruk. Ved hjelp av, og takket være, adaptiv krus-kontroll.

Nå husker jeg ikke når jeg prøvde adaptiv krus-kontroll første gang. (Det er snart på tide at jeg husker å skrive opp på en liste når jeg gjorde noe første gang. Elektriske vindusheiser, for eksempel. Når opplevde jeg det første gang? Eller den første kollisjonen med air-bag? Bare tulla!)

Men det kan jeg trygt slå fast, at jeg kan klare meg glimrende uten nøkkelfri døråpner og tenning, automatisk dimming eller oppfyring av vindusvisker kan jeg også godt tenke meg å spare noen tusen på å slippe, og jeg håper da jeg fremdeles skal være i stand til å parkere noen år til, slik at den hysteriske pipingen når jeg er en meter fra et eller annet, egentlig godt kan fjernes og druknes.

Praktisk

Men Adaptiv krus-kontroll tror jeg faktisk jeg skulle klare å leve med. Og til og med bli glad i. Og i og med at den kryper nedover i pris (i Audi-sammenheng har den tidligere bare vært tilgjengelig på 6 og 7 og 8), er det kanskje på plass med en liten lovprisning av systemet her, slik at vi sammen kan la det bli et folkekrav om ACC i de mindre segmentene også.

Krus-kontroll vet du sikkert hva er. Man bestiller en bestemt hastighet, så holder bilen den. Men det betyr at du må bremse når det trengs, og akse når det trengs en høyere hastighet enn den du bestilte, og etter disse manøvrene må du gjerne engasjere systemet igjen.

Den adaptive utgaven er noen lysår lenger fremme. Her er selve krus-kontrollen koblet til en radar som ”ser fremover. Du bestiller en konstant-fart, og så bestemmer du om du vil ha max eller min avstand til bilen foran.

Intelligent

Systemet er nemlig såpass aktivt at når du nærmer deg en bil foran, så setter systemet i gang med å bremse. Når du er nede på hastigheten til bilen foran, kan du enten ”henge på den, med den avstanden mellom dere som du har avtalt med systemet. Eller du kan tråkke på gassen, kjøre forbi, og når du så slipper gassen overtar systemet igjen og finner den farten du opprinnelig hadde bedt om.

Spaken som man bruker til å innstille farten med, kan man imidlertid også effektivt benytte til å akse eller bremse. Da er det systemet som velger graden av fartsendring, så det blir ikke snakk om bråbrems eller rivaks der, til gjengjeld velger elektronikken den graden av endring som samtidig sikrer deg max økonomi.

Slik man imidlertid kjapt lærer seg å bruke dette anlegget er å velge – si 140 km/t, og så henger man seg på en man synes kjører i et tempo som passer en selv. Da følger du han som en skygge, bremser når han bremser, akselererer – kanskje ikke like kjapt riktignok, men du er snart bak ham igjen fordi din bil er på vei mot 140, før den igjen ”ser vår venn foran" – når han akser.

Kjører han forbi må du være litt aktiv og også kjøre forbi for ikke å miste ryggen hans, men er du oppmerksom så greier du det på systemet akselerasjon og slipper å hjelpe til med pedalen selv.

Økonomisk

En av de store fordelene med dette systemet er altså økonomien. For spesielt med sin trinnløse multitronic-kasse begynner vi å nærme oss et optimalt kravavleveringsmønster.

Jeg tror ikke dieselmotoren var over 2000 omdreininger en eneste gang, og forsiktige fartsendringer skjedde like ofte ved at beltetrekket endret utveksling som ved at motoren endret turtall. En fantastisk følelse når man begynner å følge med på tellerne.

Jeg bør jo selvfølgelig føye til en annen stor fordel: med sånn kjøring behøver du ikke bekymre deg om de muntre snap-shot innretningene langs landeveien. Ser du at blitzen går, så er det han hyggelig fyren foran deg som ble fotografert.

Systemet virker nesten lytefritt. En motorsykkel registreres like greit som en bil – og de eneste gangene du ”mister bilen foran deg er på veldig svingete eller bakketoppete veier og noen ganger rundt rundkjøringer. Da kan det til tider bli litt hektisk når bilen plutselig begynner å akselerere i retning av 140.

Det eneste du må være virkelig oppmerksom på er når hastigheten synker under 30. Hører du en liten bjelle da, er det på tide å overta det hele selv. Da melder krus-kontrollen seg ut. Men det kan ikke ta lang tid før man kan bruke mer avanserte systemer i stopp-start tett rushtidtrafikk heller. Da kan vi virkelig snakke om fremskritt.

Men som sagt: Adaptiv Krus-Kontroll For Folket.

Folkelig

I følge prislisten koster en ACC på en A4 litt over 15.000 kroner. Men det står også at det bare leveres i forbindelse med ”Førerinformasjonssystem med Fargedisplay som koster litt over 4.000. Dersom du tenker Skinn Milano, for ikke å snakke om Skinn Valcona (spør ikke meg) må du ut med mer enn det. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt.

Men la meg også nevne at i den praktfulle, mer enn 100 siders, luksusbrosjyren for A4 har Adaptiv cruise kontroll fått til sammen tre linjer! Akustisk Parkeringssystem Advanced får vel åtte ganger så stor oppmerksomhet. Slikt skjønner ikke jeg. ACC er et fremskritt. APA er pinglehjelp.

Powered by Labrador CMS