Audi A4 Avant

En luksuriøs "lastebil " med fine landeveisegenskaper, den nye Avant er en bil for folk som tilbringer mye tid på veien.

Publisert Sist oppdatert

Audi A4 Avant
Audi A4 Avant

Først publisert i BIL 10 - 2001.

Ved første øyekast kan det være lett å forveksle den nye A4 Avant med A6 Avant, ikke minst fordi nykommeren har lagt kraftig på seg i forhold til den forrige modellen. Utvendig lengde er økt drøyt 6 cm, høyden er 1,5 cm mer og bredden er økt med drøyt 3 cm. Dette, sammen med en akselavstand som er nesten 3,5 cm større enn før, betyr at den nye Avanten er blitt merkbart rommeligere. Det er spesielt benplassen i baksetet og albuebredden foran og bak som er bedre enn i den forholdsvis trange forgjengeren.

Bilens kompakte bakhjulsoppheng bidrar til et meget ryddig lasterom. Det er tilnærmet helt rette sidevegger, og den brede bakluken gjør det mulig å løfte inn en eske som er nøyaktig en meter bred. Uten å slå ned seteryggen er også lastelengden en meter ved gulvet og rundt regnet 90 cm i høyde med seteryggen. Hvis du vil at lasten skal være skjult, er det noe beskjeden høyde under rulledekslet, nemlig 42 cm. Når du legger ned bakseteryggen, er det hele 175 cm frem til forseteryggen. Under det sammenleggbare gulvet er det dobbelt bunn, og her skjuler det seg et par smårom med til sammen 65 liters volum.

For å gjøre bagasjerommet så fleksibelt som mulig, trengs det ekstrautstyr: En bagasjerompakke til 1.050 kroner inkluderer festerem, surrekroker og festenett. For å skåne de lekre teppene finnes også en vendbar bagasjerommatte til 1.000 kroner.

Når bakluken åpnes, glir den avdempet opp til første "stoppested " med ca 180 cm ståhøyde. Dette skal hindre at luken slår i taket i lave garasjer. Et ekstra dytt på luken skaper ytterligere 15 cm høyde under den åpne luken.

Multitronic
Motorprogrammet er naturlig nok det samme som på sedanen, det betyr et uvanlig bredt utvalg som omfatter fem bensinmotorer og fire dieselmotorer. Det trinnløse gearsystemet Multitronic, som betyr en merpris på 23.000 kroner, kan leveres på de fleste modeller, men ikke sammen med 1,6-liters motor og ikke i kombinasjon med quattro. Vi har tidligere kjørt Multitronic i kombinasjon med bensinmotorer, og har da gitt uttrykk for at lydnivået blir litt masete ettersom motoren raskt legger seg på optimalt turtall. Sammen med TDI-motorene fungerer Multitronic meget bra også lydmessig, på grunn av dieselmotorenes lavere turtall.

Audi har valgt et forholdsvis sportslig oppsett for fjæring og demping, det vil si at komforten er på topp når underlaget ikke er spesielt ujevnt. På landeveien er dette en milsluker av rang, og selv i "normal" Autobahn-hastighet er lydnivået behagelig lavt samtidig som bilen er meget stabil. Styringen er ikke identisk justert inn på alle modellene, for den er avhengig av bilens vekt.

Sofistikert utstyr
Standardutstyret er omfattende, med blant annet seks kollisjonsputer, automatisk klimaanlegg, elektronisk stabilitetssystem, trepunkts setebelte og hodestøtte på alle fem plasser, oppvarmede spylerdyser, utetemperaturmåler, takreling og tåkelys.

Listen over ekstrautstyr er enda lengre, her finnes blant annet navigasjonssystem, førerinformasjonssystem, sportsseter, cruise control, alu-felger, xenonlys, setevarme i baksetet, kjøleboks i hanskerommet, akustisk parkeringssystem, CD-skifter og gromlyd i form av ti Bose-høyttalere. Dessuten kan du få A4 Avant med solcelletakluke, altså at skyvetaket er et solcellepanel. Muskelbilentusiaster kan ellers notere seg at RS4 sannsynligvis er klar på veien i 2003.

Powered by Labrador CMS