-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
A5 1.8: Billig på en dyr måte
Når nye premiumbiler lanseres, kommer de nesten bestandig med de største motorene først. Derfor har vi allerede kjørt A5 både som S5 og med treliters diesel tidligere, men store motorer betyr høye avgifter.
Først publisert i Bil 5 - 2008.
Vår testbil er utstyrt med en 1,8 liters turbomotor med 170 hester og et CO2-utslipp på 169 g/km. Det gjør at startprisen ligger 150.000 under neste modell, som har 2,7 liters diesel.
Godt alternativ
Utstyrt med 1,8 liters turbomotor blir dette en prisgunstig, om vi kan bruke et slikt ord om en bil til 400.000, bil i premiumsegmentet. Audi har løftet kjøreegenskapene og balansen betydelig på de nye generasjonene av A4 og A5, noe som merkes godt, selv med denne motoren.
Turboen sørger for at du har hyggelig drag i hele turtallsområdet. 250 Newtonmeter fra 1500 til 4800 omdreininger gjør at gearkassen kan være i fred selv ved bratte stigninger eller forbikjøringer.
Litt av dynamikken i motoren skapes også av at maks effektområde er konstant fra nettopp 4800 og opp til 6200 omdreininger. Selv om turtallssperren ikke slår inn før ved 7000 omdreininger er ikke dette en motor som inviterer til å ligge i overkant av rødmerkingen.
Forhjulstrekk
For 400.000 må du se langt etter et av Audis fremste konkurransefortrinn, Quattro. Foreløpig finnes dette bare tilgjengelig på de to største motoralternativene, treliter diesel og 3,2 liters bensin samt S5. Dermed blir det lett å skule i retning av BMWs bakhjulsdrift. BMW 320i Coupé har nemlig like mange hestekrefter som testbilen, selv om dreimomentet ligger litt lavere enn hos Audi. Den største forskjellen er nok når det kommer til forskjellen mellom trekk og skyv. Der BMW skyver deg i baken og gjerne er villig til å vifte lett med baken, fremstår A5 mer som den snille fetteren som ikke finner på så mye rampestreker.
Flyr lavt
Det hevdes at det ikke er tilfeldig at toupé rimer på coupé – til å være en biltype som tradisjonelt har hatt stor appell hos menn over 50, er det langt ned når du skal sette deg inn i A5. Bilen er lav og bred, og kupeen er virkelig fintunet for premiumfølelsen. Setene har delskinn og manuelle innstillinger. Men det er ikke vanskelig å finne en meget god sittestilling i sportssetene.
Mye av understyringen som har preget enkelte Audi-modeller er riktignok betydelig redusert, men alt går rolig og sivilisert unna. Dette er først og fremst en bil for medium svingete veier – der kan du til gjengjeld virkelig få frem flyten og smilet.
AUDI A5 1.8 TFSI
Motor: 4-sylindret turbo, 1789 ccm. Effekt: 170 hk v/4800 o/min, 250 Nm v/1500 o/min.
Egenvekt: 1395 kg.
Forbruk: 0,71 l/mil. CO2-utslipp: 169 g/km.
0–100 km/t: 8,4 sekunder. Toppfart: 228 km/t.
Pris: 397.500, pris testbil: 457.800.
Konkurrenter: BMW 320i Coupé, Alfa Romeo GT, Peugeot 407 Coupé.