Gran Tourissmo er noe av det gjeveste på fire hjul som har kommet fra Italia. Så når bilens formgiver Walter deSilva høytidelig har proklamert at Audi A5 er det mest vellykkede han har designet, måtte jo selvfølgelig den internasjonale lanseringen foregå i Italia, nærmere bestemt på de varierte veiene i området rundt Garda-sjøen og Sør-Tirol.
Kjøremessig innebærer A5 en ny tidsalder for Audi. Dette er forsmaken på den kommende A4, som den skal dele plattform med. Akselavstanden er riktignok den samme som før, men den store forskjellen fra dagens A4 er at forakselen er flyttet 15 cm fremover.
Dermed ligger hovedtyngden av motoren bakenfor forhjulene. A5 har fått en vektfordeling på 50/50, den har blitt mer nøytral i håndteringen, nesten fri for understyringstendenser. Til tross for et langt panser, er frontoverhenget minimalt. Fronten kjennetegnes av diodelysene i underkant av frontlyktene – på samme måte som på superbilen Audi R8.
Tre motoralternativer er klare ved leveringsstart i juni, to diesel og en bensin. Sistnevnte er den velkjente 3.2 FSI-motoren med 265 hk, mens det er liten tvil om at prisen gjør de to dieselmotorene mer interessante for det norske publikum: 2.7 TDI med 190 hk er kombinert med multitronic-gear, men vil bare leveres med forhjulsdrift. Prisen ligger på ca 530.000 kroner. Vil du ha quattro, noe de fleste velger, må du opp på 3.0 TDI med 240 hk og en prislapp på 686.000 kroner.
Annonse
Den nye 1.8 TFSI-motoren med 170 hk får sin debut her i A5, men er ikke klar for det norske markedet før i oktober. Møller antyder en pris like over 400.000 kroner. Denne motoren er også høyaktuell for den kommende A4. Når motorserien er komplett, har kundene fått et velkomment alternativ til BMW 3-serie Coupé.
Vi må også nevne indrefileten: S5 er klar til levering allerede fra dag én, til en pris av 1.150.000 kroner. Ved siden av 4,2-liters V-åtter er det stivere hjuloppheng, kraftigere bremser og 18-tommers hjul som kjennetegner S5. Quattrodriften fordeles med 40 foran og 60 bak, og null til hundre går unna på 5,1 sekunder.
Selv om A5 er en forsmak på den kommende A4, kommer vi ikke utenom spørsmålet: Vil A5 forbli en ren coupé også i fremtiden? Neida, allerede nå vet vi at den vil komme som cabriolet. Dessuten har vi hørt svært pålitelige rykter om at bilen senere, antagelig i 2009, vil komme som noe kult som ikke er en Avant. Skal vi gjette på at vi vil se en Audi A5 Sportback?