Audi A5 Coupé
Foto: Automedia©
Audi A5 Coupé
Foto: Automedia©
Audi A5 Coupé
Foto: Automedia©
Audi A5 Coupé
Foto: Automedia©
Audi A5 Coupé
Foto: Automedia©
Audi A5 Coupé
Foto: Automedia©
Audi A5 Coupé
Foto: Automedia©
Audi S5 Coupé
Foto: Automedia©
Audi S5 Coupé
Foto: Automedia©
Audi S5 Coupé
Foto: Automedia©
Audi S5 Coupé
Foto: Automedia©
Audi S5 Coupé
Foto: Automedia©
Audi S5 Coupé
Foto: Automedia©
Audi A5 Sportback
Foto: Automedia©
Audi A5 Sportback
Foto: Automedia©
Audi A5 Sportback
Foto: Automedia©
Audi A5 Sportback
Foto: Automedia©
Audi A5 Sportback
Foto: Automedia©
Audi A5 Sportback
Foto: Automedia©
Audi A5 Sportback
Foto: Automedia©
Audi A5 Sportback
Foto: Automedia©
Audi A5 Sportback
Foto: Automedia©
Audi A5 Sportback
Foto: Automedia©
Audi A5 Sportback
Foto: Automedia©
Audi A5 Coupé
Datamanipulasjon: Automedia©

Her er neste Audi A5

Du trenger ikke vente så lenge på denne bilen – allerede på sensommeren er de første Audi A5 på plass i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Da Audi A5 ble lansert på Genève-utstillingen i 2007, sa designlegenden Walter de’Silva, med tårer i øynene, at det var den vakreste bil han noensinne hadde designet.

Det var ikke alle som svelget den påstanden – de’Silva har nemlig en lang karriere som blant annet inkluderer flere vakre Alfa-modeller.

I 2008 fulgte A5 Cabriolet og året etter den mer praktiske A5 Sportback. I 2011 fikk alle modellene en facelift og tekniske oppgraderinger som inkluderte nye drivlinjer og nytt utstyr.

I 2015 ble det ifølge OFV registrert 92 nye A5, ned fra 175 året før. Den eneste direkte konkurrenten er BMW 4-serie som også lages i tre karosseriformer. Av disse ble det registrert 306 biler i fjor, så det er tydelig at A5 preges av alderdom.

Evolusjon
Men etter nesten et desennium er Audis populære coupé klar for generasjonsskifte. Nye A5 Coupé skal være på plass i september mens 5-dørsutgaven Sportback kommer akkurat i tide til å bli lagt under juletreet. Cabrioleten må du vente til neste år med å få utlevert.

Det er tydeligvis flere i Ingolstadt som er fornøyd med de’Silvas design, for nykommeren følger i fotsporene til dagens modell, skjønt litt lenger og litt bredere blir den. Og selvsagt er alt nytt under skallet.

Nye A5 deler plattform med nye A4 og de fleste andre nye Audi-modeller med motoren på langs, helt opp til Q7. MLB Evo heter plattformen der bruk av lette materialer innebærer en vektreduksjon på rundt 100 kg fra forgjengeren.

Fra lystig til ekstremt
Motorutvalget vil strekke seg fra det lystige til det ekstreme. De minste A4-motoren kan du glemme å finne i A5, i alle fall i den første perioden.

På det årlige Motor Symposium i Wien viste Audi en 2,0-liters TFSI-motor med 190 hester og forbruk som en mager dieselmaskin – den skal klare seg med halvliteren på mila hvilket er ekstremt for en så kraftig bensinmotor.

Selvsagt får også dieselentusiastene flere valgmuligheter, og det vil komme minst en ladbar e-tron plug-in hybrid modell. Ryktene sier at denne vil kombinere en dieselmotor med elektrisk motor på bakakselen.

Vi tror også Audi kan levere to alternative S5-utgaver, en for diesel og en for bensin, men begge 3-litere med twin turbo.

Turbo kan gi kraftig avgiftskutt
Toppmodellen RS5 vil nedskalere fra en 4,2-liters sugemotor til en 3,6-liters twin turbo – noe som kan medføre avgiftsreduksjoner på flere hundre tusen kroner takket være kraftig redusert utslipp. Men effekten vil fortsatt ligge på rundt 500 hestekrefter.

Da BMW gjorde tilsvarende grep med nye M3 / M4 ble avgiftene redusert med en kvart million!

Produksjonen av nye A5 starter i august og de første bilene er ventet til Norge i september.

Powered by Labrador CMS