-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Audis kommende bestselger?
Audi A6 er flottere enn noen gang før, og nye drivlinjekombinasjoner kommer til å gjøre den langt mer attraktiv for mange.
For nå kommer snart firehjulsdrift og automatgir i kombinasjon med 190-hesters diesel. Det kan fort vise seg å være A6-utvalgets gullgutt. Men den er altså ikke her helt ennå – vi må vente til utpå vårparten.
Men for å gi en liten indikasjon på hvorfor jeg tror dette kan bli en hit for Audi, har jeg kjørt bilen med samme motor og girkasse – og deretter en A6 med firehjulsdrift (og litt større motor).
A6 har nettopp fått en liten ansiktsløftning, og med den det sedvanlige løftet i lyktedesign, detaljelementer utvendig og innvendig og litt mer utstyr. Blant de viktigere oppgraderingene er muligheten for de såkalt LED Matrix-lysene. De lyser «rundt» møtende biler, ved å skru av enkeltdioder i lykten.
Men her ute en vinterdag på Opplands snødekte småveier er ikke det så viktig. Her nyter jeg først og fremst en kupé som er særdeles trivelig. Materialkvaliteten er førsteklasses, og selv om det kanskje blir litt mange forskjellige materialer og skjøter, er alt tight og flott.
I hendene har jeg et ratt som er overraskende tynt, men likevel godt å holde i. Styringen på 190-hesteren gir ikke mye tilbakemelding, men chassiset er heldigvis litt mer med. Balansen i bilen er fin, og det er enkelt å kjenne når rumpa slipper. Det gjør den kun om du provoserer den frem, og den er enkel å hente inn.
Quattro-varianten vil samtidig være enklere å kontrollere om bakenden kommer litt ut i sleng – noe som ble bekreftet av en tur i en bil med quattro-systemet.
Ut med CVT
Girkassen er Audis velkjente S tronic – en dobbeltclutchkasse som nå brukes til nesten hele A6-utvalget. Unntaket er de aller kraftigste A6ene (320hk TDI og RS6, men ikke S6), de har for mye moment for S tronic-girkassene – men nå er A6 helt kvitt Multitronic-girkassene. CVT er ikke noe Audi ønsker å satse videre på.
Det er helt greit, for S tronic og 190-hesteren jobber veldig godt sammen. Kvikt og effektivt.
Audi i Norge har vært nødt til å sitte litt på sidelinjen og se på at særlig BMW har (nesten bokstavelig) kjørt fra dem med rimelige familiebiler med firehjulsdrift. 520d xDrive er veldig populær, og Mercedes har også vært på offensiven for å bringe firehjulsdrift til folket, men nå har altså Audi et nytt våpen på vei.
A6 2,0 TDI quattro S tronic kan derfor være bilen som løfter A6-salget til nye høyder. Det er i hvert fall ingen tvil om at den oppdaterte A6 er flottere enn noen gang, veldig komfortabel og stillegående, og har et interiør som virkelig gir god-følelsen – selv uten at det legges på et sju-sifret antall kroner i ekstrautstyr.
PS: Audi A6 Allroad har også fått den samme ansiktsløftningen, men det er ikke aktuelt med noe mindre motor enn 3-liters V6 med 211 hestekrefter i den.
Motor: | 4-syl. turbodieselmotor, 1968 ccm |
Effekt: | 140 kW (190 hk) v/3800-4200 o/min. |
Drivlinje: | 7A, fremhjulsdrift |
Dreiemoment: | 400 Nm v/1750-3000 o/min. |
Mål LxBxH: | 494 x 187 x 146 cm |
Akselavstand: | 291,2 cm |
Egenvekt m/fører: | 1875 kg |
Bagasjerom: | 565-1680 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 8,5 sek. |
Toppfart: | 226 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,46 l/mil |
CO2: | 119 g/km |
Pris fra: | 554.900 |