Audi A6 Allroad 2.7 TDI

Den adaptive luftfjæringen bidrar til den fine kjørekomforten samtidig som bakkeklaringen økes med et håndgrep ved behov.



Publisert Sist oppdatert

Audi A6 Allroad

Innledning

Audi A6 Allroad er i prinsippet identisk med den vanlige A6, bortsett fra hjulopphenget og bakkeklaringen. Det vil si at vår vurdering av førermiljøet nærmest er et "hakk i plata" sammenlignet med vår test i Bil nr. 10/2007, hvor A6 var en av deltakerne.

Bilen har et tilnærmet fullkomment førermiljø når vi legger en samlet vurdering av plass, ergonomi og design til grunn. Legg så til at materialvalg og instrumenter gir en høy kvalitetsfølelse.

Det er lett å finne en god sittestilling, med en bred og god fothviler til venstrefoten, rikelige reguleringsmuligheter i setet og et ratt med godt justeringsmonn i fire retninger. Et ørlite minus ved sittekomforten er at midtkonsollen kunne vært trukket et par centimeter nærmere førerplassen for å gi optimal støtte til høyrebenet, men dette er smak og behag.

Instrumentene er lettleste og med god oversikt, og midtkonsoll og instrumentpanel er en fryd for øyet med sin nydelige belysning. Passasjerene i baksetet nyter godt av god komfort i setene, men benplassen er ikke den rommeligste.

Det elektroniske informasjonssystemet MMI, Multi Media Interface, har blitt langt lettere både å forstå og bruke enn første generasjon – men det krever noe tilvenning. Med betjeningsratt og knapper plassert sentralt like bak gearspaken, velger du fjæringsoppsett, radio/CD-innstillinger, navigasjon og telefonoppsett på en forholdsvis rask og logisk måte.

Under panseret sitter den nest største dieselmotoren i A6-programmet. I motsetning til ved testen i Bil nr. 10, hvor vi kjørte en 2,7-liters motor med 163 hk som er spesielt tilpasset det norske og det belgiske markedet, kjører vi her den "opprinnelige" 2,7-literen med 180 hk. Et moment på 380 Newtonmeter over et bredt turtallsområde gir solid trekkevne, selv om ekvipasjen veier 1950 kg og dermed er testens absolutt tyngste.

Motoren er kombinert med 6-trinns Tiptronic-gear som jobber meget harmonisk og behagelig. Styringen gir presis tilbakemelding fra underlaget, takket være en fint balansert servo med fartsavhengig virkning. Det er altså lett å sveive på rattet ved lukeparkering, mens styringen er fastere og meget presis i landeveishastigheter.

Alt i alt er Allroad den mest påkostede bilen av de tre, ikke minst på grunn av den adaptive luftfjæringen som innebærer fem ulike innstillinger av demping og nivåregulering avhengig av underlag og kjøremønster. Karosseriet kan heves inntil 6 cm, slik at største bakkeklaring blir 18,5 cm.

De største postene på den omfattende listen som utgjør ekstrautstyr for over 130.000 kroner, er navigasjonssystem (25.460 kroner), sportsseter i skinn/alcantara med korsryggstøtte (14.560 +
6.770), fjernbetjent motor-/kupévarmer (15.480) og innsvingbart tilhengerfeste (10.720).

FØRERMILJØ 9
Nær optimal kombinasjon av plass, ergonomi og design.
PLASS 9
Kupé med god bredde og høyde. Rommelig og ryddig bagasjerom.
KOMFORT 9
Eksemplarisk kjøre- og sittekomfort. Behagelig støybilde.
PÅ VEIEN 9
Lettkjørt. God balanse i kjøreegenskapene. Fin styrefølelse.
I OFFROADLØYPA 7
Tar seg greit fram med quattro-systemet. Lang akselavstand er negativt.
MOTOR/FORBRUK 6
Ytelse midt på treet i dette laget. Høyest CO2-utslipp. Gunstig testforbruk.
SIKKERHET 10
Fem stjerner i NCAP-testen, har det som trengs.
PRIS/UTSTYR 5
Høyt utstyrsnivå, men prisen er hinsides.
SUM 64

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.


LES VIDERE:
- Subaru Outback
- Volvo XC70- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS