Audi A6 2.7 TDI







Publisert Sist oppdatert

Audi A6

Innledning

Audi A6 har et tilnærmet fullkomment førermiljøet når vi oppsummerer vurderingen av plass, ergonomi og design. Det er lett å finne en god sittestilling, med rikelige reguleringsmuligheter i setet, en bred og god fothviler til venstrefoten, og et ratt med godt justeringsmonn i fire retninger.

Et ørlite minus ved sittekomforten er at midtkonsollen kunne vært trukket et par centimeter nærmere førerplassen for å gi optimal støtte til høyrebenet.

Det er god oversikt over instrumentene, og midtkonsoll og instrumentpanel er en fryd for øyet med sin nydelige belysning. Passasjerene i baksetet nyter godt av god sittekomfort og svært akseptabel benplass og takhøyde.

Det elektroniske informasjonssystemet MMI, Multi Media Interface, er langt lettere å forstå og bruke enn BMW-systemet iDrive. Med betjeningsratt og knapper plassert sentralt like bak gearspaken, velger du radio/CDinnstillinger, navigasjon og telefonoppsett på en forholdsvis rask og logisk måte.

Under panseret sitter den nest største dieselmotoren i A6-programmet når det gjelder volum (3.0 TDI er den største), men når det gjelder muskler snakker vi her om en motor som er spesielt tilpasset det norske og det belgiske (!) markedet.

De opprinnelige 180 hestene i 2,7-literen er nemlig tjoret ned til 163 for å tilpasse seg avgiftsnivå. Resultatet er det lite å klage på, for hestene er til stede i fullt monn. Et moment på 380 Newtonmeter gir også godkjent trekkevne, selv om ekvipasjen veier 1890 kg og dermed er testens tyngste.

Tiptronic-kassen har ”Sport”-funksjon når spaken vippes til siden, da sjalter kassen umiddelbart ned ett trinn. Dessuten har A6, som den eneste av testbilene, mulighet for å velge gear på Formel 1-vis med brytere på rattet.

Styringen har en fint balansert servo med fartsavhengig virkning. Det er altså lett å sveive på rattet ved lukeparkering, mens styringen er fastere og meget presis ved i landeveishastigheter.

Fjæringen bidrar til stabilitet og fin komfort på normal landevei. På dårligere underlag, som skarpe tverrskjøter, brostein og trikkeskinner, er den mer sportslig stump. Totalinntrykket av kjøreegenskapene er at A6 er en lettkjørt bil som har nesten like god balanse mellom sport og komfort som BMW 530. Sistnevnte har testens beste kjøreegenskaper, og begge tyskerne i testen er utstyrt med firehjulsdrift.

De største postene på den omfattende listen som utgjør ekstrautstyret, er komfortpakke (parkeringssensor, xenon plus og klimaanlegg de luxe) og sportsseter i skinn/alcantara. Audi har lagt seg på et høyt og stabilt nivå når det gjelder finish, A6 gir en gedigen kvalitetsfølelse. Testlaget er enstemmige i sin dom: Audi A6 er den mest komplette bilen av de tre konkurrentene.

FØRERMILJØ 9
Tilnærmet optimalt når plass, ergonomi og design kombineres.
PLASS 9
Best benplass bak av testbilene. Lett å utnytte bagasjerommet.
KOMFORT 8
Både kjøre- og sittekomfort er god. Noe støy på grov asfalt.
PÅ VEIEN 8
Lettkjørt. God balanse i kjøreegenskapene. Fin styrefølelse.
MOTOR/FORBRUK 8
Svakeste motorenav de tre, lavest testforbruk.
SIKKERHET 10
Fem stjerner i NCAP-testen, har det som trengs.
PRIS 7
Pris midt på treet i dette selskapet, bra utstyrsnivå.
TOTALT 59

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- BMW 530
- Volvo V70
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS