-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Feirer ti med nye A6
Det mangler et par måneder på at A6 er ti år gammel som modell, med et par ansiktsløftninger underveis. Tiårsjubileet feires med en ny modell.
Først publisert i Bil 3 - 2004.
Det er jommen mye man ikke vet. For eksempel visste jeg at i fjor solgte A6 ca. 89.000 eksemplarer i Europa, 10.000 færre enn året før, mens både E-Klasse og 5-serien hadde økt sin markedsandel i et segment det totalvolumet var omtrent identisk med 2002-tallet.
Men hva jeg ikke visste var at Audi ikke hadde tatt i bruk såkalt adaptivt kjørelys ennå. Den nye Audi A6 er faktisk den første fra Ingolstadt som har svingbare frontlykter. Bedre sent enn aldri, og dessuten har de tatt et skritt forbi konkurrentene allikevel nå, ved å bygge inn en ny form for dagslyskjørelys der det brukes spesielle xenonlamper som nesten ikke bruker strøm. Audi legger altså vekt på at i motsetning til alle oss andre belaster ikke deres biler miljøet når de kjører med lyset på om dagen.
Ny grill
Det som selvfølgelig møter deg først når du ser den nye overklasse-Audien er konsernets nye grill. Hentet fra Grand Prix-bilene i 30-årene er det en underdrivelse dersom du bare sier at den syns. Den dominerer. Og med en sammenhengende blank ramme rundt hele gapet er det åpenbart at designerne ikke ville gjøre noe som helst for å dempe inntrykket. Dette skal synes!
Grillen er allerede på plass på A8-modeller og vil bli ansiktet på alle Audier med tiden, så du kan like godt venne deg til det. Men bortsett fra det inneholder karosserilinjene det vi venter. Enda mer aksentuerte krumninger som gir et enda sterkere inntrykk av sportscoupé og Alfa Romeorøtter (som Walter deSilva, sjefdesigner, kommer fra). Og en rekke små detaljer, som den forsiktige boblen på panseret er med på å gi inntrykk av krefter.
Og de finnes. Bortsett fra en rekkefirer som drikker diesel er alle nyutviklede motorer fra Audis 90 graders V-serie, der fellesnevneren er 90 mm senteravstand mellom sylindrene. Topputstyrt har den en V8 på 4,2 liter. I S4 som debuterte for et års tid siden, har den 344 hester og en helt annen karakteristikk. Her har den 335 hk og er tilpasset en noe annen kjøre-stil. Den møter dessuten, som selvfølgelig alle nyintroduserte motorer for tiden, Euro 4-kravene.
Derfra og ned har vi en 3,2-liter og en 2,4-liter V6 bensin, en 3-liter TDI V6, med lystige 225 hester og en 2-liters TDI-firer med 140 hester. Alle montert på langs og med flere transmisjonsalternativer. En ny kasse heter ML-serien, der initialene står for Manuell og Langs. Egentlig underlig at det fremdeles utvikles nye manuelle kasser etter gamle, konvensjonelle linjer. Men det finnes alternativer, en Multitronic som nå har fått 7 steg når du kjører den i den valgbare Tiptronic-modusen. Men de to motorene på topp i henholdsvis bensin- og diesel-avdelingen kan leveres med en sekstrinns Tiptronic gearkasse. Disse kommer med Quattro-system (med en sentralt Torsen-diff) som standard. Firehjulsdriften kan også leveres til 3,2-liters FSI-motor.
Bedre plass
Det vi vet om understellet er at akselavstanden nå er på 2843 mm – litt mer enn 8 cm lengre enn forgjengeren. Bedre plass både foran og bak er et av resultatene derfra. Dessuten har forhjulsopphengningen selvfølgelig forbedrede detaljer, og en multilink bakaksel som er hentet fra A8 har visse selvstyrende egenskaper bygget inn. Hva dette betyr i praksis aner vi ikke før prøvekjøringen om en utgaves tid eller så. Litt spennende er det at om et års tid kan stålfjærene byttes ut mot et luftpute-system med ganske avanserte styringssystemer.
Dermed blir MMI-systemet enda mer omfattende, fordi føreren da kan velge sine egne foretrukne innstillinger derfra. MMI betyr Multi Media Interface og er den knotten bak gearstangen som du bruker til å kontrollere det meste av alt det andre med. Fra gearvelgerprogram til internettkontakt. Og som heldigvis viste seg å operere litt mer intuitivt enn BMWs system. Men det må jo snart bli en standard på dette også, ellers får leiebilselskapene og motorjournalistene store problemer.
Interiørt er det også masse nytt. Rattet, legger man merke til først, tilhører en ny familieserie med enten tre- eller fire-ekers kringler. Det er åpenbart masse å spare på å kutte ned på utvalget av slikt – GM i USA
har nylig fortalt at de skal ned fra noen-og-tredve forskjellige, til bare tre. Men hele dashbordet er nytt, litt mer BMW-preg på den måten at det er vinklet mot føreren. Utvilsomt tysk er det imidlertid, det er lite som smaker av moderne, luftige, lyse tanker her. Det skal bli spennende å se om vi virkelig får to helt klare interiørdesign-retninger i denne klassen nå: en fransk/svensk og en tysk/dyster, og hva kundene i så fall vil si. Solid utstyrspakke selvfølgelig, selv om det høres litt patetisk ut når vi får høre at aluminiumsdetaljer er standard som interiørdekorasjoner. At konstruktørene igjen har brukt noen euro ekstra på å gjøre parkeringsbremsen elektromagnetisk har hatt utrolig mye å si for interiørdesignenes frihet. Tenk hvilke salonger vi kan få når alle mekaniske forbindelser er borte fra interiøret.
Importøren har forholdsvis beskjedne salgsmål. Bilen skal komme under BMWs 5-serie i år og bare selges i 810 eksemplarer. I fjor solgte den gamle A6 1099 og var nr. 4 i segmentet. Det er vanskelig å tolke denne beskjedenheten som annet enn at man ikke akkurat venter at bilen skal bli en prisbombe når den kommer på markedet. Eller kanskje årsaken er at den kommer så sent at salgstiden blir kort. Men akkurat de detaljene må vi nok vente med å få oppklart til mai-utgaven. Stasjonsvognen kommer ikke før neste år.