Audi A6 Avant: Gedigen stasjonsmester

Elegante linjer, større plass enn i forgjengeren, sterkt motorprogram og utsøkt finish. Audi A6 Avant strekker seg langt i retning øvre luksusklasse.

Publisert Sist oppdatert

A6
A6

Først publisert i BIL 5 - 2005.

Med utvendig lengde 4,93 meter strekker Audis nye stasjonsvogn seg 14 cm lenger enn forgjengeren. Akselavstanden er strukket drøyt 8 cm, noe som til en viss grad kommer baksetepassasjerene til gode, men som merkes mest i bagasjerommet som nå rommer hele 565 liter, eller 100 liter mer enn før, også godt hjulpet av at bredden i det ryddige bagasjerommet er 103,5 cm. Et skarpt øye vil se at taklinjen i sterkere grad enn på dagens modell faller bakover, men dette går ikke ut over takhøyden i baksetet. Interiøret har et A8-preg, hvor både bearbeiding og materialvalg fremstår med gedigen kvalitetsfølelse.

A6 Avant er på plass i Norge i disse dager, og blir levert med 11 kombinasjoner av motorer og transmisjoner. I første omgang kan du velge blant seks motorer, tre bensin og tre diesel, hvorav en er ny, 2.7 TDI med 180 hester. Den er som skreddersydd for den 1700 kg tunge bilen. Dreiemomentet som ligger på 380 Newtonmeter helt fra 1400 til 3300 o/min. sørger for at sjåføren gliser fra øre til øre. Dessuten er denne motoren 96.000 kroner billigere enn storebror 3.0 TDI, en ulempe er det imidlertid at den ikke kan kombineres med quattro, i hvert fall ikke ennå.

Kjøreturen appellerer til de kjøreglade, med faste seter, kontant styring og en forholdsvis sportslig anlagt fjæring. Du kan velge luftfjæring med fire innstillingsmuligheter (Automatic, Comfort, Dynamic og Lift), men vi vil ikke si at merprisen på nær 23.000 kroner er verdt pengene – standardfjæringen gjør jobben på en overbevisende måte, den. Nytteverdien som stasjonsvogn er økt ved at konstruktørene i Ingolstadt har laget et smart system i bagasjerommet med integrerte skinner som gir mulighet for ulike festeanordninger for å holde bagasjen på plass, inkludert to sykler. Bortsett fra bagasjerommet skiller ikke Avant seg mye fra sedanen, som var med i vår test i forrige Bil.

Utstyret ellers om bord krever noen linjer. Selv om standardutstyret er usedvanlig rikholdig, med blant annet cruise control, elektronisk klimaanlegg, regnsensor, Multi Media Infomation-system, lyktespylere,
alufelger og integrerte tåkelys, finnes det også en lang smørbrødliste som gjør at ekstrautstyret fort kan komme opp i en pris på et par hundre tusen.

Her er det mye snacks: Adaptiv luftfjæring (22.710,–), isolasjonsglass som demper både lyd og temperatur (13.100,-), adaptive lys inkludert xenon og LED-baklys (12.800,–), navigasjonssystem (24.900,–), nøkkelløs betjening (11.900,–), adaptiv cruise control med radarassistert avstandskontroll (20.810,–), akustisk parkeringssystem foran og bak (7860,–), bagasjeromspakke inkludert sykkelholder, teleskopstang og oppbevaringsboks (4790,–), elektrisk åpning/lukking av bagasjerom (6250,–), metallic lakk (9270,–) og svingbart tilhengerfeste (10.580,–) – for å nevne noe.

Audi A6 Avant 2.7 TDI
Pris: fra kr. 564.400,-
Motorer: 6-sylindret V-motor. 2698 ccm. 132 kW (180 hk) v/3300 4250 o/min., 380 Nm v/1400- 3300 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 493 x 185 x 146 cm. Akselavstand: 284,3 cm. Egenvekt m/fører: 1770 kg.
Dekk: 225/55R16.
Bagasjerom: 565-1660 liter (VDA).
Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 8,3 sek.
Toppfart: 225 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,71 l/mil.
CO2-utslipp: 190 g/km.
Konkurrenter: BMW 5-serie Touring, Mercedes E-Klasse, Volvo V70, Chrysler 300C Touring.

Powered by Labrador CMS