-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi A6 V6 2.5 TDi
Det er ikke bare brummingen fra Vsekseren som gir assosiasjoner til diesellokomotiv – trekkraften imponerer også.
Først publisert i BIL 10 - 1998.
Utviklingen på dieselfronten har vært enorm de siste årene, og det er ikke slutt. Ny teknologi introduseres stadig. Det er nå elektroniske innsprøytingssystemer som overtar helt og i kombinasjon med høyt og konstant innsprøytingstrykk og turbolading, øker dieselmotorens potensiale stadig. Volkswagen har med sine TDi-motorer ledet utviklingen. V-sekseren med 2,5-liter viser hva en kan oppnå med moderne dieselteknikk. Denne motoren ligger ikke noe tilbake for sine brødre som bruker bensin som drivstoff. Den har to overliggende kamaksler pr sylinderrekke, 4 ventiler pr sylinder og turbolader med variabelt turbinhjul. Dette siste for at motoren skal svare kvikt på gasspådrag ved lave turtall, mens innsprøytingen styres elektronisk og sørger for eksakt dosering av drivstoffet.
Imponerende trekkraft
150 hk er ikke mer enn en bør kunne forvente i en luksuriøs A6 med en prislapp på tett oppunder 500.000 kroner. 0 til 100 km/t går unna passe kvikt. A6en bruker i følge fabrikken 9,7 sekunder på denne øvelsen med manuell gearkasse, mens den med automatkasse bruker 9,9 sekunder. Det er ikke mer enn det bør være til denne prisen og det er ikke her dieselmotorens forse ligger. Det er når du møter den første bakken du kan nyte V-sekserens sterkeste side – den imponerende trekkraften.
Du trenger ikke gå lengre opp enn 1,8-liter i sylindervolum for å finne en A6 med 150 hk under panseret og en med en pris som ligger ca 60.000 kroner under A6 2.5 V6 TDi-prisen. Selv om bensinmotoren matcher diesel-sekseren når det gjelder effekt, har den ikke noe å stille opp med når det gjelder trekkraft. 210 Nm er i og for seg et hyggelig dreiemoment for en 1,8-liter, men når du møter bakkene og V6 TDi-motoren legger alle sine 310 Nm bak frasparket, blir bensinmotoren en tanke tafatt.
Det er nemlig ikke bare når Vsekseren går på tomgang at den gir assosiasjoner til et diesellokomotiv; trekkraften er imponerende og selv om motoren bare spinner 1.500 o/min ved 80 km/t i sjettegear, er det trøkk nok i bakkene. Dreiemomentkurven er forholdsvis flat og er på topp allerede ved 1.500 o/min!
Trekker fra 1.500 o/min
Du skal likevel ikke ha for store forventninger når det gjelder akselerasjon ved så lave turtall. Ved forbikjøringer er fjerdegearet godt å ty til. Under akselerasjon fra stillestående merker du godt den typiske korte pusten som kjennetegner dieselmotorer, og du skal være ganske så flittig med gearspaken hvis du skal kvikt opp i fart. Jeg er derfor overbevist om at automatgear er å foretrekke. Det vil utnytte motoren bedre samtidig som kjøringen blir mer avslappet.
Når du først har fått opp farten og motoren er varm, er A6en stillegående. I lave hastigheter og på tomgang er du likevel ikke et øyeblikk i tvil om at det er en dieselmotor under panseret. Knakkingen når motoren er kald og de første to - tre kilometerne etter start, levner heller ingen tvil om hva slags drivstoff som skal på tanken. Det til tross for at motoren er godt innkapslet. Plastdekselet som skjuler motoren har nemlig en solid støydempingsmatte. I tillegg er motorrommet også godt isolert.
Det solide dreiemomentet er god nok grunn til å velge en A6 2.6 V6 Tdi når forbruket i tillegg ligger godt under det du kan forvente fra en bensinmotor med samme trekkraft. Eller hva sier du til et snitt på langkjøring ned mot halvliteren pr mil? Uansett hvordan du kjører, skal du kjempe hardt og innbitt for å komme i nærheten av literen pr mil. Det er akseptabelt for en bil med en motor med 310 Nm til rådighet. Om jeg skulle velge noe annerledes enn i vår prøvebil, måtte det blir automatgear. Det drar opp prisen med 18.800 kroner, men vil gjøre kjøringen både mer effektiv og behageligere.
AUDI A6 2.5 V6 TDi:
Motor: 6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke, fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 19,5:1. 2496 ccm. 110 kW (150 hk) v/4.000 o/min. 310 Nm v/1.500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Sekstrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS.
Dekk: 205/60WR15.
Mål: Lengde: 479,6 cm. Bredde: 181,0 cm. Høyde: 145,2 cm. Akselavstand: 276,0 cm. Sporvidde f/b: 154,0/ 156,9 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1575 kg. Tillatt totalvekt: 2050 kg. Nyttelast: 475 kg.
Volum: Bagasjerom: 551 liter. Tankvolum: 70 liter.
Aks. 0 - 100: 9,7 sek
Toppfart: 218 km/t
Forbruk bykjøring: 0,99 l/mil
Forbruk landevei: 0,53 l/mil
Forbruk snitt: 0,69 l/mil
Pris: kr. 484.700,-
Forbruk i følge 93/116/EU.