-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-Klar når markedet er der
-Vi er i stand til å produsere en bil med brenselceller så snart marked og infrastruktur er på plass, sa Audis tekniske toppsjef på åpningen av LA Auto Show.
For å demonstrere sin kompetanse viser Audi sin A7 Sportback h-tron quattro, en kjørbar prototyp med brenselceller og en rekkevidde på 500 kilometer per fylling.
Bilen har elektrisk firehjulsdrift, men det er ingen fysisk forbindelse mellom de to akslene.
Samlet er effekt er 170 kW (231 hk) og den har et maks dreiemoment på 540 Newtonmeter. Den 1950 kg tunge bilen gjør null til hundre på 7,9 sekunder og har en toppfart på 180 km/t.
Den bruker 1 kg hydrogen for å kjøre 100 km, og tanken har en kapasitet som dekker 500 kilometer vanlig kjøring.
I tillegg har den et batteri med en kapasitet på 8,8 kWt som øker kapasiteten med 50 km, dette er hentet fra A3 Sportback e-tron.
Batteriet henter energi ved regenerering av bremsekraft, men kan også lades fra en vanlig stikkontakt (plug-in).
-A7 Sportback h-tron quattro er en ekte Audi – på samme tid sportslig og effektiv. To elmotorer sørger for quattro firehjulsdrift, sa styremedlem med ansvar for utvikling, Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, da han avduket bilen på LA Auto Show.
Brenselcellen består av 300 individuelle celler som til sammen danner en «stack». Siden eksosanlegget kun slipper ut noen dråper vann, er det laget av vektbesparende plast.
Siden 2013 har Audi hatt et pilotprosjekt der vindkraft benyttes for å produsere hydrogen ved hjelp av elektrolyse. Hydrogenet brukes i dag i produksjonen av Audi e-gas (syntetisk metan), men kan i fremtiden forsyne brenselcellebiler.