-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Se Kong Haralds nye Audi
Audi bekrefter at de har skreddersydd en spesialutgave av A8 på bestilling fra en kunde. Kunden er ingen ringere enn Det norske Slott.
Dette er nemlig prototypen på den nye A2 – en "Audi A8 L extended" som nylig er levert til Slottet.
Det betyr at det norske kongehuset er først ute med å anskaffe den eksklusive modellen, men ifølge informasjonssjef Marius Tegneby hos Audi-importøren har ikke kongehuset betalt for utviklingskostnadene. Den kostnaden har Audi selv tatt, noe som kan tyde på at de har flere potensielle kunder på gress.
Den ekstra lange A8-en måler hele 6,36 meter og har en akselavstand på formidable 4,22 meter. Begge målene er rundt en meter og ti centimeter lengre enn den lange utgaven – Audi A8L.
Eksperter hos Audi har brukt et år på å utvikle og bygge den ekstremt lange luksussedanen som har seks seter og like mange dører.
Det er lett å tenke Midtøsten og rike sjeiker når man ser slike spesialutgaver, men denne er faktisk bestilt av det norske kongehuset.
Marius Tegneby hos Harald A. Møller bekreftet av det norske kongehuset har mottatt en tilsvarende bil.
Strenge krav
A8 L Extended møter ifølge Audi de samme strenge kravene som produksjonsmodellen på alle områder. De viktigste utfordringene i prosjektet var sikkerhet og stabilitet, samtidig som man var opptatt av at den skulle ta seg best mulig ut med hensyn til design.
Spesialutgaven dro nytte av at A8 er relativt lett takket være konstruksjonen med en såkalt Audi Space Frame der aluminium dominerer. Aluminium ble også benyttet til selve forlengelsen.
Dobbel vegg ble montert mellom kabinen og bagasjerommet, og taket inneholder ekstra forsterkninger. Sammen gir dette stivhet og vridningsstabilitet omtrent på nivå med en standard A8 L.
For å gi maksimal romfølelse er det lagt inn et glasspanel med en lengde på 2,4 meter i taket. Hovedlykter og baklykter inneholder små markeringslys, noe som er påbudt for så lange biler.
Eksklusivt
Alle om bord sitter i kjøreretningen i Audi A8 L Extended. Setene er kledd med eksklusivt Valcona skinn i en farge kalt «velvet beige» - fløyelsbeige.
Andre og tredje seterad har elektrisk justerbare individuelle seter. Den aller beste komforten finner man i bakerste rad med integrert komfortutstyr som Rear Seat Entertainment og kjøleboks.
Spesialutgaven er utstyrt med en 3.0 TFSI-motor som yter 310 hestekrefter og har et dreiemoment på 440 Newtonmeter. Det betyr 0-100 km/t på 7,1 sekund og toppfart på 250 km/t.
En 8-trinns automatkasse fordeler kreftene til alle fire hjørner gjennom quattro firehjulsdrift. 19-tommers spesialfelger skjuler bremsesystemet som er hentet fra S8 for å kunne stoppe den nesten 6,5-meter lange bilen raskt og effektivt.
Det blir ingen masseproduksjon av A8 L Extended, men Audi antyder at det kan bli flere enn dette ene eksemplaret om noen skulle være interessert.