-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Høst-start på selskapslivet
I Paris startet høst- og selskaps-sesongen med bilutstillingen. I Oslo begynner det å bli tegn på at det er luksusbilene som forteller at nå er høsten her – og at endelig kan festen starte.
Audi var først ute.
Turister som besøkte Ekebergrestauranten på den solfylte onsdagen denne uken fikk se et Oslo innrammet av Audi-bannere.
Egentlig ganske dekorativt.
Og en rød R8 som sto parkert ved inngangen til den fantastiske funkisarkitekturen (signert Lars Backer) antydet at det var noe som skjedde der.
Det som skjedde var at Harald A. Møller hadde fått lagt hendene sine på en av fabrikkens få A8-biler av den nyeste versjonen. Til og med en med lang akselavstand.
Den skal bare få nyte utsikten og Oslo-luften et døgn, så skal den hjem igjen (men vi får nok de første på skilt før året er omme).
I den anledning hadde importøren invitert sentrale medarbeidere (en av dem jeg respekterer mest i dette gamet regnet med at han hadde solgt ca. 60 A8-biler på en 15 års tid – og en i dag – allerede før visningen!) og deres kunder.
Ca. 300 potensielle A8-eiere fikk en skikkelig presentasjon av en rullende teknologispydspiss.
Det er ingen grunn til å gå inn på spesifikasjonene her – vi har allerede hatt en grundig gjennomgang og mer vil nok komme.
Les mer om teknologien i nye A8 her
Men for egen del vil jeg bare føye til at den har noe som piper når felgene er for nær fortauskanten. Der melder jeg meg ut – hvis man har felger man er så redd for, burde man slutte å kjøre i byen.
Og når jeg sier har alt, så inkluderer jeg alle mulige former for telefonfjernstyrt parkeringshjelp. Ved parkeringsplasser eller inne i garasjer.
Bortsett fra en – og dette er litt interessant. For dersom Audi hadde kjøpt garasjeparkeringsassistent fra Continental og ikke fra Bosch hadde bilen også hatt den lille finessen at du hadde kjørt opp den problematiske veien til garasjen din, kanskje til og med litt rygging og manøvrering og enda en sving før du kom inn – og dermed hadde bilen lært hele prosedyren og kunne repetere den resten av livet.
Det jeg prøver å si er at disse assistentene nok er fantastiske, men det blir litt feil når det er bilprodusentene som skryter dem på seg. Det er faktisk andre som bygger dem. Og hvor mange - og hvilke - smartinger bilen din er utstyrt med er helt avhengig av hvor komponentene og systemene kjøpes fra.
Du kan for øvrig lese mye mer om akkurat dette i den utgaven av Bil som er rett rundt hjørnet nå.
Det som er litt interessant med denne starten på hovedstadens fest-sesong er at den skjer samtidig med Arendalsuka. Og det har som kjent vært slått stort opp at dersom du ikke er i Arendal disse dagene «er du ikke relevant».
Jeg går ut fra at alle som er blinket ut til å være luksusbilkunde føler seg lettet over å være mindre relevant. For jeg tror ikke Audi (og Mercedes og Land Rover med Velar – som også har VIP-introduksjoner med imponerende rammer de nærmeste dagene) hadde valgt denne uken hvis de ikke visste at de fant sine mulige kunder hjemme. Arendalsturister er med andre ord ikke interessante her.
I denne sektoren er det altså heldigvis meget mer relevant å være Arendalsirrelevant.
Men, samtidig bør noen der ute bite seg merke i at dersom man ikke er invitert til alle disse tre rett-rundt-hjørnet eventene er du kanskje litt irrelevant allikevel?
Det skal ikke være lett.
PS: Importørsjefen selv, Harald Edvardsen-Eibak, burde ha vært på plass litt tidligere. Mannen, som gjennomførte sin første triatlon med bravur sist helg, er nemlig ikke direkte uinteressert i motorsykler. Spesielt er han ikke direkte uinteressert hvis det dreier seg om italienske sykler.
Et kvarter før forestillingen sto det nemlig en nydelig MV Agusta F4 parkert foran restauranten. Så ble imidlertid føreren ferdig med å se, og kjørte igjen. Men en trøst er det kanskje for Audi-direktøren at vidunderet finnes på en måte i hans storfamilie. Scania og Audi tilhører jo samme konsern. Og MV-føreren holder til hos Scania på Skøyen.
Så du kan sikkert få lov til å ta en nærmere titt på den der.