FCA Heritage HUB i Torino

Viser skjulte skatter

Etter mange år i trauste og lukkede lagerlokaler har FCAs samling av historiske Fiat, Lancia og Abarth endelig fått et verdig tilholdssted. Heritage HUB i Torino er som en godtebutikk for bilinteresserte.

Publisert Sist oppdatert

Sist jeg så en stor del av denne samlingen med over 250 unike, spennende, sære, nydelige, morsomme og merkverdige biler fra Fiat, Lancia og Abarths fargerike historie, var en oktoberdag i 2011.

Da ble jeg, etter å ha spurt pent, låst inn i et grått og fullstendig anonymt lagerlokale i utkanten av Torino. Der sto alle bilene stuet så tett sammen at det knapt var mulig å gå mellom radene, og langt mindre få sett skikkelig på klenodiene.

Vi snakker altså om alt fra masseproduserte modeller som Fiat Uno og 500, via legendariske rallybiler som Lancia Delta HF Integrale og Stratos, til «one-off»-stilstudier som Lancia Fulvia Coupe (2003) og flere av Agnelli-familiens private spesialbygger.

Opplevelsen var litt trist og helt fantastisk på en gang. Fantastisk for meg som fikk se, men litt trist fordi disse bilene – som gjennom årene har skapt så mye entusiasme – hadde fortjent å bli vist frem i andre omgivelser og for et langt større publikum.

15.000 kvadratmeter
Mange av bilene har gjennom årene riktig nok vært tatt ut og vist frem ved spesielle anledninger, og enkelte av de «hotteste» objektene i samlingen opptrer innimellom på klassikerutstillinger rundt om i verden.

Men samlingen har aldri fått noen skikkelig utstillingsplass, bortsett fra noen relativt få eksemplarer (blant annet Fiat 8V) som står hos Centro Storico Fiat i Corso Dante.

Å vise fram historien for disse tre merkene har – av mer og mindre forståelige årsaker – ikke stått veldig høyt på den lange «to do»-listen til FCA-ledelsen. Men de seneste tre-fire årene har noe skjedd.

Roberto Giolito, leder av FCA Heritage
Foto: FCA

Etter at Roberto Giolito (mannen bak elsk-hat-objektet Multipla og suksessen 500) i 2015 ble satt til å lede FCAs nyopprettede Heritage-divisjon, med underavdelingene Alfa Romeo Classiche, Fiat Classiche, Lancia Classiche og Abarth Classiche, har det blitt mer sving på sakene.

På lik linje med mange andre store bilprodusenter har FCA oppdaget at det er penger å tjene på egen historie.

Nå tilbyr de alt fra «fabrikkrestaurering» av veteranbiler, til utstedelse av sertifikater som bekrefter kjøretøyets autentisitet (hvilken dato og klokkeslett «akkurat din bil» forlot samlebåndet og den slags). Dette er mange entusiaster nemlig villig til å betale mye for.

Reproduserte originalbrosjyrer, motorolje i kanner med retro-look, reservedeler og for ikke å snakke om capser, t-skjorter og jakker med logo på genererer nok også en del euro i kassa.

Nyeste tilskudd i historie-avdelingen er altså Heritage HUB. Et 15.000 kvadratmeter stort lokale i den gamle fabrikkbygningen Officina 81 i Via Plava, som er en del av det store industriområdet Mirafiori.

Her står nå over 250 historiske modeller fra Fiat, Lancia og Abarth utstilt.

På skiltet utenfor hoveddøra finner man også Alfa Romeo-logoen, men disse bilene skal fortsatt ha tilhold i de relativt nyåpnede lokalene til Museo Storico Alfa Romeo i Arese utenfor Milano.

Temaområder
Heritage HUB er imidlertid ikke ment å være et museum i tradisjonell forstand. De gamle fabrikklokalene er lett pusset opp og fremstår lyse og fine med de originale 60-tallskulørene grønn og sennepsgul, men innredningen er svært enkel og ikke i nærheten av mer gjennomførte bilmuseer.

I hver sin ytterkant står to rekker med mange av de viktigste modellene, samt en god del gøyale konseptbiler, fra henholdsvis Fiat og Lancia, mens den midtre delen er delt inn i åtte tematiske grupper med åtte utvalgte biler i hver.

Under banneret «Archistars» fokuseres det på bilarkitektur og innovative løsninger. Her finner vi blant annet Lancia Lambda (1922) som var den første produksjonsbilen med selvbærende karosseri og Lancia Flavia som var tidlig ute med forhjulsdrift og skivebremser på alle fire hjul. Fiat 500 Topolino, Fiat 600, Panda og Uno – små men viktige modeller – befinner seg også i det samme selskapet.

**Se stort bildegalleri fra utstillingen nederst i artikkelen!**

Temaet «Concept and Personalised cars» dekker alt fra urealistiske drømmer til mer konkrete konsepter ment for masseproduksjon. Spennvidden mellom bilene som står her er derfor stor. Vi snakker alt fra Fiat 130 Familiar og Panda Rock Moretti – som begge tilhørte Agnelli-familien, kjent for å få bygget seg spesialversjoner av produksjonsmodeller, til tøffingen Abarth 2400 Coupé Alemanno, nydelige Lancia Astura Farina og meget eksentriske Flaminia Coupé Loraymo. Snakk om blandet drops!

«Eco and Sustainable» retter lyset mot Fiat-konsernets innsats for miljøvennlig produksjon og bruk av bil, og viser frem prototyper og modeller som på ulike måter har vært viktige i utviklingen av ny teknologi for lavere utslipp. For eksempel elbil-konseptet X1/23 som ble vist frem på Torino-utstillingen i 1972, og som i 1974 ble bygget som en prototype på «den nye bybilen». Men prosjektet kom aldri lenger.

Temaområdet «Epic Journeys» forteller historier om bilen som redskap for eventyrlyst. Her finner vi blant annet Fiat Campagnola AR 51 som i 1952 ble brukt til å krysse Afrika, fra Alger til Cape Town og tilbake, på elleve dager, og en Fiat 124S som brukte femti dager fra Cape Town til Nordkapp. Det hevdes også at en Fiat 1100 E som står her var bilen som ble brukt til den første «en-sjåfør-turen» på 72.000 kilometer rundt jorden, i 1953.

Smått og stort
Konkurranse har på mange måter vært en viktig driver for bilindustrien i alle år, så en egen temaavdeling for «Records and Races» hører med. Her finner vi også samlingens to eldste biler, fra 1908.

Den ene er Fiat S61 («The Beast of Turin») som med sin voldsomme firesylindrede motor på 10.087 kubikkcentimeter, opp mot 125 hestekrefter og toppfart på nær 160 km/t var imponerende for sin tid.

Den andre er Lancia 12 HP «Alfa» Sport, en lettere konkurranseversjon av den aller første bilen Vincenzo Lancia bygde.

FCA Heritage HUB i Torino
Foto: FCA

Opprinnelig het bilen bare 12 HP, men i 1919 foreslo Vincenzos bror, Giovanni – som kunne antikk gresk og latin, å gi bilmodellene navn etter det greske alfabetet. Dermed ble den første hetende Alfa. Vant blant annet International Light Car Race i Savannah, Georgia i USA, i 1908 med en gjennomsnittshastighet på 93 km/t over en distanse på 315 kilometer.

Temaområdet innbefatter også formelraceren Lancia D50, Abarth 750 Record, Abarth 1000 Monoposto Record Classe G, Endurance-raceren Lancia LC2 og en Beta Montecarlo Turbo.

Småbiler har alltid vært viktige i Italia, både hos Fiat og Lancia, så temaområdet «Small and Safe» er naturligvis viet oppmerksomhet. Lancia Augsta (1933) og Ardea (1939) var begge tidlige ute som lukkede biler med selvbærende karosseri, noe som ga forbedret vridningsstivhet og økt sikkerhet ved kollisjon.

Fiats forskning på sikkerhet har gitt mange interessante prototyper, og noen av dem får vi se her. Som lille City Taxi fra 1968, og prototypene ESV 1500 og ESV 2000, basert henholdsvis på modellene 500 og 128. Prototypene skiller seg ut med sine overdimensjonerte støtfangere/støtputer foran, bak og langs sidene (disse får «US-bumpers» til å se både nette og fine ut).

Ifølge selskapet fikk bilene rettet oppmerksomhet mot sikkerhetsaspekter som «rollover»-beskyttelse, fotgjengerbeskyttelse og bruk av deformasjonssoner for å minimere personskader – områder bilprodusentene stadig jobber med å forbedre.

Skal man først velge ut noen temaer for en samling italienske biler, må design selvsagt med. «Style Marks» heter området hvor noen av de virkelige stilikonene er plassert. Her finner vi vakre kreasjoner som Lancia Aurelia B20 (av mange regnet som opphavet til begrepet Gran Turismo), Aurelia B24 Spider, racerbilen Lancia D25 Sport, Flaminia Coupé, Gamma Coupé og Fiat Dino Spider.

Det åttende temaområdet er døpt «The Rally Era», og har utstilt flere av samlingens virkelig legendariske modeller: Lancia Fulvia HF 1600 (Sandro Munari), Stratos HF, Delta HF, Delta S4, 037 Rally, Fiat 124 Abarth Rally, 131 Abarth Rally og en Lancia ECV2 Prototipo (Experimental Composite Vehicle).

FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum

Planlegger «Auto Tour» i Torino
Totalt har FCA en samling på rundt 600 historiske biler i Italia, så det er naturligvis mange av disse som ikke er å finne i Heritage HUB.

Mange kjente konseptbiler og spesialmodeller fra Fiat, Abarth og Lancia er også produsert av ulike designhus og karosserimakere opp gjennom årene, disse kan nå være i deres besittelse eller de kan være solgt til privatpersoner og er ikke en del av konsernets samling.

Umberto Fabrizio Hardouin, presseansvarlig for FCA Heritage, forteller til BilNorge.no at utstillingen i HUBen vil være i nærmest konstant endring. Lokalene er også det nye hovedkontoret til Heritage-avdelingen.

Om du får lyst å bestille flybillett og komme deg til Torino for å se samlingen med en gang, er det greit å være klar over at Heritage HUB foreløpig ikke er åpen for allmenn inngang.

Du finner altså ingen åpningstider eller en billettluke hvor du bare kan møte opp og betale deg inn. Du må ha en avtale på forhånd eller være del av en gruppe som har avtale om omvisning.

– På sikt er tanken at utstillingen skal være åpen, men i første omgang vil det være grupper som besøker FCAs Mirafiori-anlegg som også vil kunne få «guided tours» i Heritage HUB. Vi jobber også sammen med Museo Nazionale dell'Automobile og Centro Storico Fiat om å lage en historisk «Auto Tour» i Torino, hvor besøk her vil bli en del av opplegget, forteller Hardouin.

Lancia Fulvia Coupe (2003)
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia LC2 Endurance
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Beta Montecarlo Turbo
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Abarth 1000 Monoposto Record Classe G
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Abarth 1000 Record
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Abarth 750 Record
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia D50
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia D50
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat S61
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: FCA
Roberto Giolito, leder av FCA Heritage
Foto: FCA
Umberto Fabrizio Hardouin, presseansvarlig for FCA Heritage, med konseptene Fiat Oltre og Lancia Fulvia Coupe.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Konseptet Fiat Oltre
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Konseptet Fiat Oltre
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Konseptet Fiat Oltre
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat 500 Zagato
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Fulvia Coupe (2003)
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat 500 Zagato
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Alfa
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lang rekke med Lancia-modeller
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lang rekke med Lancia-modeller
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Flavia Coupe og Convertible (Vignale)
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Fulvia Coupe og Stratos
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Fulvia Coupe
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Stratos
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Beta Berlina, Beta Zagato og Gamma Berlina
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Fulvia Sport Zagato
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Fulvia Sport Zagato
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Stratos
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Beta HPE
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Gamma Berlina og Gamma 2500 IE Elaborazione 3V
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Thema
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Beta Trevi Bimotore, med to motorer (!) og firehjulsdrift
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Beta Trevi Bimotore, med to motorer (!) og firehjulsdrift
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Thema
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Delta
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Thema Serie 2 Limousine
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Kappa Limousine. Denne ble brukt av Gianni Agnelli.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Kappa Limousine. Denne ble brukt av Gianni Agnelli.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Delta i ulike versjoner.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Zeta og Lybra SW
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Flavia (Chrysler-basert)
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Delta
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Ypsilon
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Thesis og konseptbilen Dialogos
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Konseptbilen Lancia Dialogos
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Thesis og konseptbilen Dialogos
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Lybra Berlina og Kappa Berlina
Foto: Brede Høgseth Wardrum
To generasjoner Delta
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Thema 8.32 med Ferrari-motor
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Thema 8.32 med Ferrari-motor
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Thema 8.32 med Ferrari-motor og elektrisk spoiler som kan gjemmes i bagasjelokket
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Delta S4 Stradale
Foto: Brede Høgseth Wardrum
037 Stradale og Beta Montecarlo
Foto: Brede Høgseth Wardrum
037 Stradale
Foto: Brede Høgseth Wardrum
037 Stradale
Foto: Brede Høgseth Wardrum
037 Stradale
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Panda i spesialversjon
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat 130 Familiar
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Autobianchi Abarth A112
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Abarth 2400 Coupe Alemanno
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Flaminia Loraymo
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Flaminia Loraymo
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Flaminia Loraymo
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Astura Farina
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Uno
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Uno og Panda
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Lambda Torpedo Ballon
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Aprilia
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat 500 Topolino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Aprilia
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Aprilia
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat 600
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lang rekke med Lancia
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Ecobasic
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Multipla
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Downtown
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Panda Elettra
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat X1/75
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat X1/75
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat X1/23
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat X1/23
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Nea konseptbil
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Nea konseptbil
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Nea konseptbil
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Nea konseptbil
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat City Taxi
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Autobianchi Y10
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat ESV 1500
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat ESV 2000
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat ESV 2000
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat City Taxi
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Gamma Coupe
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Barchetta
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Dino Spider
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Dino Spider
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia D25
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia D25
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Aurelia B24 Spider
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Aurelia B20
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Panda
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Panda
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Panda
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat 124S
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Delta HF, med navn som Miki Biasion og Tiziano Siviero på skjermen, som har fått seg en trøkk under Safari Rally Kenya i 1988
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Delta HF, med navn som Miki Biasion og Tiziano Siviero på skjermen, som har fått seg en trøkk under Safari Rally Kenya i 1988
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat 131 Abarth Diesel som i 1977 vant Singapore Airlines Rally London-Sydney.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Beryktede Delta S4
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia ECV2 Prototipo (Experimental Composite Vehicle)
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Beryktede Delta S4
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Beryktede Delta S4
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia ECV2 Prototipo (Experimental Composite Vehicle)
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia 037 Rally
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia 037 Rally
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Lancia Stratos HF
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat 131 Abarth Rally
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat-modeller på lang, lang rekke
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Topolino Giardinetta
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat 500
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat-klassikere i fleng
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Disse to tilhørte Gianni Agnelli
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Croma, Uno og Panda
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Elsk-hat-objektet Multipla og en rekke andre Fiater
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Multipla, Tipo og Cinquecento
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Barchetta og Coupe Fiat
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Bravo og Brava med flere
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Seicento Michael Schumacher-edition, fra tyskerens glansdager hos Fiat-konsernets kronjuvel: Ferrari
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Seicento Michael Schumacher-edition, fra tyskerens glansdager hos Fiat-konsernets kronjuvel: Ferrari
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Stilo og Sedici
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat 126
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat 500
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Idea og flere Panda-varianter
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
En variant av Fiat Campagnola
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Iveco Zeta
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat brannbil
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino er også full av plakater og bilder fra konsernets historie. Her et bilde av Gianni Agnelli.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Coupe Fiat og Fiat Barchetta
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Uno, Tempra SW og Campagnolo
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Autobianchi A112, Fiat 500 Giardiniera, Panda-spesial og en rekke konsepter
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat Campagnolo
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Spesialversjon bygget på Panda
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Agnelliene og Fiat har alltid elsket slike beach-buggyer. Denne heter Portofino (samme navn som Ferrari har brukt senere), og er bygget på nyttebilen Fiorino.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Agnelliene og Fiat har alltid elsket slike beach-buggyer. Denne heter Portofino (samme navn som Ferrari har brukt senere), og er bygget på nyttebilen Fiorino.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Agnelliene og Fiat har alltid elsket slike beach-buggyer. Denne heter Portofino (samme navn som Ferrari har brukt senere), og er bygget på nyttebilen Fiorino.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Agnelliene og Fiat har alltid elsket slike beach-buggyer. Denne heter Portofino (samme navn som Ferrari har brukt senere), og er bygget på nyttebilen Fiorino.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
5 Terre, en slags crossover-Idea
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Overland-konsept
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Små varebiler har alltid vært viktige i Italia
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Barchetta Coupe signert Maggiora
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Barchetta Coupe signert Maggiora
Foto: Brede Høgseth Wardrum
5 Terre, en slags crossover-Idea
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Gullrekka med 500
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Mange artige småbilkonsepter
Foto: Brede Høgseth Wardrum
De fikk nok mange lange blikk, de som ankom skibakken i Madonna di Campiglio i denne Pandaen
Foto: Brede Høgseth Wardrum
De fikk nok mange lange blikk, de som ankom skibakken i Madonna di Campiglio i denne Pandaen
Foto: Brede Høgseth Wardrum
De fikk nok mange lange blikk, de som ankom skibakken i Madonna di Campiglio i denne Pandaen
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nok en beach-variant, denne gang på Panda
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Valentino Rossi er hedret med en egen 500 i samlingen
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Navnet taler vel for seg
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Navnet taler vel for seg
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nok en Panda klar for skibakken
Foto: Brede Høgseth Wardrum
...og her er en klar for stranda
Foto: Brede Høgseth Wardrum
...og her er en klar for stranda
Foto: Brede Høgseth Wardrum
...eller om du foretrekker surfing, finnes en Dainese-spesial
Foto: Brede Høgseth Wardrum
...eller om du foretrekker surfing, finnes en Dainese-spesial
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat-konsept med Disco Volante-vibber
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Fiat-konsept med Disco Volante-vibber
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Testbil fra Centro Richerche Fiat
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Testbil fra Centro Richerche Fiat
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Testbil fra Centro Richerche Fiat
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Overland-konseptet igjen
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Krasjtestbilen ESV 2000 og det elektriske bykonseptet X1/23
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage satser også på salg av klassiker-effekter
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage satser også på salg av klassiker-effekter
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage satser også på salg av klassiker-effekter
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Reloaded by Creators heter det når FCA restaurerer gamle biler for eget salg, eller på oppdrag fra private eiere
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Motoroljer på retrokanner slår an
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Gjennom FCA Heritage kan du få kjøpe sertifikater som dokumenterer din bils autentisitet.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nytrykkede gamle brosjyrer
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Nytrykkede gamle brosjyrer
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage satser også på salg av klassiker-effekter
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Reloaded by Creators heter det når FCA restaurerer gamle biler for eget salg, eller på oppdrag fra private eiere
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Et gammelt militærkjøretøy bygget av Lancia under 2. verdenskrig
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Et gammelt militærkjøretøy bygget av Lancia under 2. verdenskrig
Foto: Brede Høgseth Wardrum
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: FCA
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: FCA
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: FCA
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: FCA
Gianni Agnellis barnebarn, John Elkann, er styreleder og største eier i FCA. Han åpnet Heritage HUB i Torino offisielt 2. april 2019.
Foto: FCA
Gianni Agnellis barnebarn, John Elkann, er styreleder og største eier i FCA. Han åpnet Heritage HUB i Torino offisielt 2. april 2019.
Foto: FCA
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: FCA
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: FCA
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: FCA
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: FCA
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: FCA
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: FCA
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: FCA
FCA Heritage HUB i Torino
Foto: FCA
Powered by Labrador CMS