-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Klassisk i miniatyr
Abarth feirer 75 i 1/3 takt
Abarth fyller 75 år. I den anledning har det selvfølgelig skjedd ting i Hertitage HUB i Torino.
Selvfølgelig ble det laget en spesialmodell i anledning jubileet. En 695 75 Anniversario Limited Edition. Men ikke mer Limited enn at den skal bygges i 1368 enheter.
Spør ikke meg.
Så hadde de hentet frem mer enn 35 biler fra magasinet, fra de tidligste 500 rekordbilene til de siste som bygger på nye 500. En rekke av de rallybilene og banebilene fra Lancia som i realiteten var bygd hos Abarth var også til stede.
Men nesten-høydepunktet var vel en spesiell coupé bygget på Alfa Romeo 4C plattform og virkelig Limited: bare fem eksemplarer ble fremstilt i 2022.
Hva var da høydepunktet?
Klassisk løsning
Jo en 1:3 modell – den skalaen som benyttes til vindtunnelprøver – av noe som definitivt var inspirert av 1200 OT fra 1965. En av de virkelige hard core Abarth racerbilene.
Denne modellen er det Roberto Giolito som står bak. Sentral i forbindelse med den nyeste 500, og mannen bak Multipla som virkelig er et ikon i designhistorien (jeg mener det positivt. Veldig positivt.)
Nå er han sjef for Heritage, men har åpenbart ikke tatt livet av design-genet sitt.
Denne er en landeveisbil i ren Mille Miglia-stil. Fronten er i ett stykke – karbonfiber – som fort kan løftes helt vekk for kjappe inngrep.
Tilgjengelighet
Det samme med den bakerste delen av karosseriet, klikk det løs og vipp alt unna vei slik at du fort kommer frem til bensininnsprøytningen eller eksosmanifolden – eller hva det nå er du må ha fikset i løpet av et halvt minutt.
Denne bilen er en del av det løpende Reloaded by Creators-programmet som siden 2018 har vist oss noen morsomme eksempler. Blant annet en meget spesiell Multipla som ble gjort av Alessandro Maccolini – en av designerne på det opprinnelige prosjektet.
Det er nok de beste muligheter for at Giolitos Berlinetta aldri vil komme i produksjon – til det har den litt for kostbare spesifikasjoner. Men at den er en attraksjon på presentasjonen er det ingen tvil om.
Hvis du er i nærheten av Torino i sommer så står Abarth-paraden der til i midten av juli. HUB-en finner du i Via Plava ved Mirafiori.