-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Betenkelig utvikling
Sjekker ikke om bilen er i orden
Ytterst få bileiere har en rutine for å sjekke teknisk tilstand selv, viser ny undersøkelse. – Betenkelig utvikling, mener bransjefolk.
Kun to av ti inspiserer jevnlig bilens tilstand selv, viser en måling utført av YouGov for Autobransjens leverandørforening (ABL). 45 prosent svarer at det forekommer, men forholdsvis sjelden.
27 prosent medgir at de aldri utfører egensjekk, mens resten krysser av for vet ikke.
– Moderne teknikk og informasjonssystemer gjør bilholdet enklere, men kan aldri helt erstatte eierens egenkontroll av at alt er i orden med kjøretøyet. Derfor er dette tall som gir grunn til bekymring, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Betenkt over utviklingen
Også Børre Skiaker, generalsekretær i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA), er betenkt over utviklingen, men ikke overrasket over funnene i undersøkelsen.
– Det kan se ut som folks generelle kunnskap om mekaniske ting er på hell, og at mange har liten interesse for hverdagsbilen. Det er nok først og fremst i entusiastmiljøene man er like opptatt av bil og vedlikehold som tidligere, sier Skiaker.
Selv om mange biler er mer driftssikre og trenger mindre ettersyn enn tidligere, mener han alle burde holde et øye med ting som kjølevann, vinduspussere og spylervæske, lys, dekk og hjul, riktig spenning på batteriet og unormale lyder under kjøring.
– Dette gjelder uansett biltype. For alle som ikke har elbil er selvsagt motorolje et viktig sjekkpunkt i tillegg.
Ifølge Skiaker kunne bedre rutiner for egeninspeksjon også redusert behovet bilberging og veihjelp, i tilfeller der dette har sammenheng med dårlig batteri, punktering på grunn av dårlige dekk, løse hjul samt generell driftsstans som følge av manglende vedlikehold.
Eldre følger best med
Når svarene i ABL-undersøkelsen grupperes ut fra kjønn, alder og bosted, viser de betydelige variasjoner.
– Vi ser at kvinner foretar egeninspeksjon av bilen langt sjeldnere enn menn, og at eldre bileiere følger nøyere opp enn yngre. Jevnlig egensjekk er dessuten mest utbredt blant eiere bosatt i landlige områder eller byer med mindre enn 5000 innbyggere, sier Arild Hansen.
Sortert etter bilens drivstofftype ligger elbil-eierne klart nederst på skalaen. Blant disse svarer kun én av ti at de jevnlig inspiserer den tekniske tilstanden selv.