-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fritt verkstedvalg
Elbil-eierne skiller seg ut
Folk som kjører elbil tenker annerledes om valg av verksted enn bileiere flest, viser en ny undersøkelse. Bransjeeksperter tror dette vil endre seg etter hvert.
Elbil-eierne er sterkere i troen på at merkeverkstedene gir best og sikrest reparasjon og service enn gjennomsnittet av bilistene samlet, viser en ny måling utført av YouGov for Autobransjens leverandørforening (ABL).
40 prosent av elbilistene mener at merkeverkstedene er best. Når svarene fra alle de spurte ses samlet, uavhengig av bilens drivstoffteknologi, mener kun tre av ti det samme.
– Vi er fortsatt på et tidlig stadium i innfasingen av el-biler, så det er naturlig at mange eiere tror det er tryggest å ta service der bilmerket, forhandler og verksted er knyttet sammen. I årene fremover vil nok dette endre seg, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Pris viktigste faktor
Han viser til at arbeid på elbiler utgjør en stadig større andel av oppdragsmengden også for frittstående verksteder og kjeder, som dermed raskt bygger erfaring og kunnskap.
– Halvparten av alle spurte svarer at det ikke er forskjell i kvalitet mellom ulike typer verksteder, eller krysser av for vet ikke. To av ti mener dessuten at de uavhengige er best. Slike holdninger gir et godt grunnlag for reell konkurranse, til kundenes beste, sier Hansen.
I undersøkelsen oppgir 29 prosent av el-bilistene at merketilknytningen er mest avgjørende for valg av verksted. Bare 20 prosent av alle spurte uavhengig av biltype svarer det samme. Pris er en langt viktigere faktor for de fleste. 36 prosent mener dette er mest avgjørende.
Også de frittstående bransjeaktørene tror ulike verkstedpreferanser basert på motorteknologi er et overgangsfenomen.
Investerer i kompetanse
– Med de endringer som skjer i bilparken, må alle aktører tilpasse seg elbil-revolusjonen for å være relevante i fremtiden. Derfor investerer både vi og mange konkurrenter mye i kompetanseutvikling på dette feltet, sier Katrine Køste, kjedeleder i AutoMester.
Av kjedens drøyt 200 verksteder er de aller fleste rustet for å utføre service og reparasjoner også på elbiler.
– Og alle som sier ja til slike oppdrag skal kunne utføre dem uten at kvaliteten avviker fra merkeverkstedene. Om fem år tror jeg ikke lenger dette er et tema i det hele tatt, sier Køste.
60 prosent av bileierne er nå klar over at frittstående verksteder og kjeder har adgang til å stemple for utført intervallservice i bilens servicehefte, viser ABL-undersøkelsen. 47 prosent undersøker priser hos flere verksteder før de bestiller time.
– Vi håper disse andelene øker i årene fremover. Det vil gi økt konkurranse og forbrukermakt, sier Arild Hansen.