-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Essen Motor Show
Muskler og heftig styling
I Tyskland samles en rekke tuning- og stylingselskaper hvert år til utstilling i Essen hvor de møter titusener av bilentusiaster. Her er årets bidrag fra en BMW-tuner med lang erfaring.
I Norge har tuning-bransjen hatt et noe frynsete rykte, i alle fall hos myndighetene som var redd for å gå glipp av avgiftskroner den gang hestekrefter ble beskattet.
En annen årsak kan være at det er lett å øke bilens effekt uten at det tas andre grep for å ivareta sikkerheten – som å kompensere med kraftigere bremser og økt stabilitet.
I Tyskland vrimler det av store tuning-selskaper, flere av de meste seriøse eies av produsentene selv, som BMW M, Alpina, AMG og ABT, men det fins en rekke frittstående selskaper som gjerne spesialiserer seg på ett eller to merker.
Et slikt selskap er AC Schnitzer som har holdt det gående siden den spede start innen motorsport i 1987.
BMW-tuning har stått sentralt hele veien, så utvidet de med Mini når merket ble en del av BMW-familien, og de siste årene har de også tilbudt stash til Toyota – primært GR Supra.
Sammen med andre seriøse aktører i bransjen deltar de i en kampanje med betegnelse TUNE IT! SAFE! som støttes av tyske myndigheter. Hensikten er å vise at bransjen tar sikkerhet og miljø på alvor, og alle komponenter som vises er homologert og godkjent for bruk.
Gjennom de siste 17 årene er det presentert en bil i politidekor, og AC Schnitzer har stått for åtte av disse. Årets konsept er basert på BMW i4 M50, og alle komponentene som er benyttet finner du i delekatalogen til selskapet.
Selskapet ønsker å markere at de også kan gjøre elbiler raskere med mer dynamiske egenskaper, men i dette tilfellet er det kun snakk om en aerodynamiske detaljer og endringer i chassis.
Front-spoiler og -splitter, sideskjørt, takspoiler, skjermutvidere – elementer utviklet innen motorsport som gir bilen et heftig uttrykk. Senkesett reduserer avstanden til asfalten med 20-25 millimeter mens stabstag sørger for bedre stabilitet gjennom raske kurver.
Hjulutrustningen er hentet fra AC Schnitzers rikholdige katalog – 20-tommere med Hankook Ventus S1 evo 3 dekk i dimensjon 255/35 R20 foran og 265/35 R20 bak. Innendørs tilbys detaljer i aluminium og Black Line.
Politi-dekoren får du ikke, men alle komponentene finner du hos AC Schnitzer som også er representert i Norge.