-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Honda Accord Tourer 2.0
Umiddelbart er det ikke like lett å finne riktig sittestilling i Accord som i Vectra, men når først posisjonene er funnet, er arbeidsplassen trivelig og komfortabel. Spesielt er sidestøtten i ryggen eksemplarisk, og det er meget god støtte til både venstre og høyre ben, selv om høyrebenet må legges langt til høyre for å finne støtte mot midtkonsollen. Du sitter forholdsvis lavt, og sikten bakover ved rygging og lukeparkering er ikke den beste.
Visuelt virker Accord Tourer som en meget stor bil, blant annet takket være det store overhenget bak. Accord har en genial bakseteløsning. Når du drar i seteryggens utløserhendel, felles hodestøtten automatisk ned, og sitteputen følger med fremover og vippes opp mot forseteryggen i takt med at du skyver bakseteryggen fremover. Du gjør hele jobben med én hånd.
Vi har bare kjørt noen få mil da vi kan slå fast at vår testbil signaliserer komfort fremfor det sportslige, ikke til å forbauses over egentlig – vi kjører jo modellen Comfort. En Sport-versjon finnes, den koster 11.000 kroner mer og har fastere fjæring og demping.
To-literen med Hondas VTEC-system er en turtallsvillig og kvikk maskin som gir fin snert i frasparket hvis du kan holde turtallet over 5000 o/min. Motoren trives der, og rødmerkingen starter like før 7000-streken. Gearskiftet er lett og presist, mens førsteinntrykket av styringen er at den er en smule dvask, men etter tilvenning sitter den fint i hendene.
En av de vesentlige forskjeller mellom testbilene, er at Accord mangler ESP, elektronisk stabilitetskontroll. Dette burde vært standard, men er tilgjengelig først i kombinasjon med 2,4-liters motor. I det hele tatt er utstyrsnivået et område, ikke uvesentlig, hvor Accord står noe tilbake for Vectra – og som gir en naturlig forklaring på Vectras høyere pris. En annen sikkerhetsdetalj som ikke er standard på Accord, er lyktespylere.
En annen detalj som kan bety sure kroner for bileieren, er at Accorden ikke har noen form for beskyttelseslister, verken på sidene eller på støtfangerne. Den er med andre ord utsatt for shopping-bulker og riper på parkeringsplasser og i P-hus.
Vår Accord har gunstig pris i forhold til Vectra. Justerer vi prisen for forskjellen i effekt samt for utstyr som ESP, sportspakke og skinnseter, ville japaneren ligget rundt regnet 50.000 kroner høyere. Det betyr at den fortsatt har 20.000 kroner å gå på før den er opp på Vectra-nivå.
Stasjonsvogner og dieselmotor er en attraktiv kombinasjon blant norske bilkjøpere. Accord med Hondas nye dieselmotor kommer ikke til Norge før om et års tid.
FØRERPLASS = 8
Oversiktlig og funksjonell. Setene krever tilvenning, men gir optimal støtte.
PLASS = 8
Mer geniale løsninger enn enorm bagasjeplass. Benplassen kunne vært bedre.
KOMFORT = 8
Fin kjørekomfort og god brukskomfort. Behagelig støynivå på landeveien.
KJØREEGENSKAPER = 9
Forutsigbare kjøreegenskaper, men preges av brede dekk. Litt dvask styring.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Minst motor og lavest forbruk av de to, likevel akseptabel akselerasjon.
SIKKERHET = 8
Seks kollisjonsputer. Beltestrammere og 3-punktsbelter på alle plasser. Aktiv sikkerhet bedres med ESP.
PRIS OG UTSTYR = 7
Lavest pris av testbilene, men viktig utstyr som ESP og lyktespylere savnes. Poengvurdering gjelder bare denne testen.
LES VIDERE:
- Opel Vectra
- Konklusjon
- Priser og tekniske data