Honda Accord 1990-1993

Er du på jakt etter en mellomstor familiebil, kan Accord friste med god og solid kvalitet.

Publisert

Først publisert i BIL 9 - 1999.

I likhet med japanske bilfabrikker flest har også Honda byttet ut sine modeller litt oftere enn de europeiske fabrikantene. Honda Accord lever opp til forventningene og fordommene mange har til japanske biler. Den er driftssikker, ikke så veldig spennende, men velutstyrt og med trygge kjøreegenskaper.

Modellen som er avbildet på disse sider var i salg fra 1990 til 1993. Biler som i dag har rullet mellom 100.000 og 160.000 kilometer i snitt. I denne perioden ble Accord levert som firedørs sedan i Norge. Men i 1992 og 1993 ble det tatt inn et begrenset antall av den USAproduserte stasjonsvognen. På Hondaspråk kalles den for Aerodeck og ble bare tatt inn med 2,2-liters motor.

I 1994 kom en ny Accord, langt rundere i formen og produsert ved Hondas fabrikk i Storbritannia. Denne modellen fikk en ansiktsløfting i 1996 og ble først i år avløst av en ny modell. Heller ikke denne modellserien er hyppig representert på feilstatistikken.

I denne tiden samarbeidet Honda og Rover tett. Et resultat av dette er Rovers 600-serie. Den er nemlig en lettere kamuflert Accord. Også i denne perioden ble det tatt inn stasjonsvogner fra USA. De solgte bedre, men fremdeles er det firedørsutgaven som dominerer på bruktmarkedet. Det er et stort utvalg av brukte biler i denne størrelsen og prisforskjellene er små. Tar vi for eksempel 1992-modeller ser vi at både Accord og konkurrenter som Nissan Primera, Toyota Carina og Mazda 626, alle er priset til rundt 120.000 kroner hos forhandlere på Østlandet. Da er det med 110-115 hk motor og ca 130.000 km kjørelengde. Pris vil derfor ikke være avgjørende for om du bør velge det ene eller andre merke. Som ny bil var Hondaen derimot noe dyrere.

Lite feil
I følge Svensk Bilprovningen har Accord færre feil en gjennomsnittsbilen. Er det først feil, er det vanligvis hovedlys, fjærer og bakbrems/håndbrems som er synderen. Feil med bakbremser er ofte vanlig på biler som kjøres pent. Siden sjåføren nesten aldri bremser hardt, vil bremsene bak ikke "brukes" like mye og ruster eller setter seg. Tidligere japanske biler rustet mye, og Accord før 1990 var intet unntak. Accorder fra perioden etter 1990 er derimot ikke mer plaget med rust enn gjennomsnittsbilen. NAF plusser på med oljelekkasjer i motor og dårlig lakk på listen med feil du kan støte på når du skal på bruktbiljakt.

Bortsett fra at motoren vil svette litt olje, er dette driftsikre biler. Det er bra for prisene på deler til eldre Honda er blant de dyrere. Over 3.000 kroner for hovedlys foran og 2.218 for et speil er drøyt.

Honda har forsøkt å bygge sitt image som Japans BMW. Selv om Honda har en rekke raske biler, er neppe den typiske Accordkjøper veldig opptatt av sportslige kjøreegenskaper, hvilket kommer bruktbilkjøperne til gode. Som regel er eierne svært nøye med sine biler. I tillegg er Accord solid og ingen typisk japansk blikkboks. I vår bil var setetrekkene i kraftig velur som nye etter 160.116 km. Det var ingen knirkelyder å høre under prøveturen og døren åpnet og lukket med et behagelig klunk. Det eneste som det med første øyekast var noe å utsette på, var støtdemperne som burde vært skiftet.

Mye utstyr
Accord er godt utstyrt med elektriske vindusheiser, varme i speil og elektrisk justerbare seter også i den rimelige DX-utgaven. Du finner også en innvendig åpner for bagasjerom og bensinlokk. Hendlene sitter i en liten konsoll på gulvet ved førersetet og kan låses ved hjelp av tenningsnøkkelen.

Motorutvalget i Norge er ikke det største. Ved overgangen til 1990-modeller fikk alle Accorder motorer med fire ventiler pr sylinder og en overliggende kamaksel. Et sylindervolum på 1.997 ccm gir med elektronisk styrt forgasser 110 hk ved 5. 700 o/min. EX har samme motor, men mer utstyr. EXi-modellen har derimot innsprøytning og yter 133 hk ved 5.300 o/min med samme sylindervolum. 2.156 ccm gir 150 hk ved 5.900 o/min. Også den modellen har innsprøyting. Motorene er glade i turtall og dreiemomentet topper seg ikke før ved 5.000 o/min.

I 1991 prøvekjørte vi både 2.0 DX og 2.2 EX. To-literen fikk kommentaren usedvanlig stillegående, mens hovedkarakteren ble rimelig og solid. Kjøreegenskapene ble vurdert som komfortable, men Accorden ble litt stump på dårlig underlag. Baksetet har god plass til to, men det er litt trangere enn i andre mellomklassebiler. 2.2 EXi kommer med firetrinns automat som standard og berømmes for motor og kjøreegenskaper, men prisen var den gang noe høy.

Honda Accord er en solid mellomklassebil med gjennomsnittlig plass, gode motorer og bra driftssikkerhet. Dele- og servicepriser oppgitt av merkeverksted i Oslo er litt høyere enn gjennomsnittet, men på den annen side vil bilen neppe trenge mange verkstedbesøk. Det som i 1991 skilte Accord fra konkurrentene var en detaljfinish over gjennomsnittet, og det merkes kanskje enda bedre når den nå har fått noen år på bakken.

Tekniske data

Powered by Labrador CMS