Honda Accord 2.0i ES

Her er komfort og kvalitetsfølelse stikkord, og utstyrslisten inneholder "alt".

Publisert

Først publisert i BIL 1 - 2000.

Tolitersmotoren har større boring enn 1,8-literen, ellers er det samme motoren med en overliggende kamaksel og fire ventiler pr. sylinder. VTEC-prinsippet som styrer de to innsugningsventilene i hver sylinder separat, gjør motoren fleksibel samtidig som forbruket holdes nede ved lavere og middels turtall. Først ved turtall over 4.000 o/min. er det full åpning på innsugningsventilene – og full effekt.

Automatkassen har et harmonisk forhold til VTEC-motoren, med myk veksling kombinert med kjapp reaksjon. Spesielt under forbikjøringer og akselerasjon ut av 60- og 70-soner merkes det at vi har mer å dra på med enn med 1,8-literen. Ved et par anledninger på vinterglatte veier kunne vi ha ønsket oss et vinterprogram på gearkassen for å hjelpe gassfoten med å ta i vei enda mykere. Da vi kjørte Accord 1.8i ES (Bil 5/1999), var vi imponert over det lave lydnivået i kupeen, og det kan vi bare understreke etter å ha kjørt toliteren med automat: Støydempingen er eksemplarisk. I det hele tatt gir Accorden en kvalitetsfølelse som gjør prislappen langt lettere å akseptere.

På listen over standardutstyr finner vi det meste: fire kollisjonsputer, klimaanlegg, elektriske vindusheiser, lettmetallfelger, cruise control og Bose stereosystem, ved siden av selvfølgeligheter – på dette nivået – som ABS-bremser og fjernstyrt sentrallås.

Det er liten tvil om at toliters motoren med automatgear løfter Accorden et trinn på komfortstigen. Er du ute etter en bil med god fjæring, balanserte kjøreegenskaper og litt flere krefter enn du "trenger" til vanlig kjøring, bør du stifte bekjentskap med Accord 2.0i ES. Økningen i ytelse og bunndrag er ikke all verden i forhold til 1,8-literen, men på den annen side bruker ikke toliteren særlig mye mer drivstoff heller.

HONDA ACCORD 2.0i ES:
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1.997 ccm. 108 kW (147 hk) v/6.000 o/min. 184 Nm v/4.800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift.
Dekk: 195/60R15.
Mål: Lengde: 459,5 cm. Bredde: 175,0 cm. Høyde: 143,0 cm. Akselavstand: 267,0 cm.
Vekt: Egenvekt m/fører: 1.405 kg. Tillatt totalvekt: 1.890 kg.
Volum: Bagasjerom: 427 liter (VDA). Tank: 65 liter.
Aks. 0–100: 10,9 sek.
Toppfart: 200 km/t
Forbruk by: 1,26 l/mil
Forbruk landevei: 0,70 l/mil
Forbruk snitt: 0,90 l/mil
CO2-utslipp: 217 g/km
Pris: kr 369.800,-
Forbruk og CO2 ifølge 93/116/EU

Powered by Labrador CMS