-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mindre cargo, mer dynamikk
Da Honda slapp de første bildene av sin nye Accord, stilte vi oss noe undrende. Var dette en ny bil eller bare en ansiktsløfting? Etter å ha kjørt både ny og gammel modell, er all tvil feid til side.
Først publisert i Bil 7 - 2008.
Nye Accord blir en tøff utfordrer i et segment hvor "alle" er til stede. Og den vil helt sikkert finne sin kundekrets – selv om argumentene er andre enn da forrige generasjon kom på markedet for fem år siden. Vi skulle gjerne hatt denne med i vår omfattende test av ti stasjonsvogner, den ville garantert høstet langt flere poeng enn forgjengeren som i dag oppfattes som noe tilårskommen.
Bredere og lavere
Under lanseringen i Østerrike konsentrerte vi oss om stasjonsvogna – Tourer på Hondaspråket, siden den er mest aktuell for Norge. Akselavstanden er strukket med 3 cm mens den totale lengden er redusert med 1 cm. Til gjengjeld har nykommeren blitt hele 8 cm bredere og 3 cm lavere. Dermed ligger forholdene til rette for mer dynamiske kjøreegenskaper. Og en lengre akselavstand og ekstra bredde burde kunne påvirke komfort og rommelighet i positiv retning.
Men Honda har gjort noen grep under veis. Dynamikk og kjøreegenskaper har fått vesentlig høyere prioritet enn lastekapasitet. Forgjengeren hadde et gedigent bagasjerom på 576 liter med fem seter intakt. Den nye har en kapasitet på 395 liter pluss 53 liter ekstra under gulvet. Det vil merkes når familien legger ut på langtur. Det blir også trangt i baksetet om to langbente skal sitte bak hverandre.
En nærmere titt på karosseriet viser også at dette er helt nytt. Selv om nye Accord på mange måter minner om forgjengeren, har den fått langt
mer dynamiske linjer. Spesielt gjelder dette Tourer, som i forrige generasjon hadde et svært ruvende og kantete hekkparti.
Klar for Euro5
Tre firesylindrede motorer står på programmet – alle klare for de kommende Euro5-kravene. Ønsker du bensin, kan du velge mellom 2,0 med 156 hk eller 2,4 med 201 hk. Men mest aktuell for Norge er 2,2 i-DTEC – andre generasjon dieselmotor fra Honda basert på en original som har fått mye skryt. Både hk- og Nm-verdier er økt med 10 – til henholdsvis 150 hk ved 4000 omdreininger og 350 Nm ved 2000 o/min.
Motoren har en myk og behagelig gange og gir ikke det "kicket" du ofte får i kraftige dieselmotorer. Dette er helt bevisst fra Hondas side og resulterer i noe økt akselerasjonstid – 9,8 sekunder fra null til hundre mot 9,3 sekunder i forrige modell. Potensiell toppfart er imidlertid økt med 10 kilometer til 207 km/t.
I startfasen leveres dieselmotoren kun i kombinasjon med 6-trinns manuell gearkasse, men mot slutten av 2008 vil du også få tilgang til kombinasjonen diesel/automat – et førstevalg for mange.
Sportslig og trygg
Nye Accord Tourer har et avansert chassis som innbyr til en sportslig kjørestil. Påkostede modeller inneholder avansert sikkerhetsutstyr som vi fikk mulighet til å teste på bane og landevei. Dette består blant annet av LKAS (Lane Keeping Assist System) som hjelper deg å holde riktig fil på motorveien ved delvis å overta styringen for deg – ikke bare gi signaler via risting eller varsellys slik andre produsenter gjør.
Aktiv cruice control tilpasser seg trafikkbildet selv om du har lagt inn en relativt høy hastighet. Og CMBS (Collision Mitigation Brake System) er et system som griper inn for å redusere skadeomfanget når en kollisjon ikke er til å unngå. Systemet strammer da beltene og aktiviserer bremsene for å få ned hastigheten mest mulig.
Honda regner med å selge 800–900 Accord inneværende år. Konkurrentene er mange og tøffe i dette beitet. Bilen har et attraktivt utseende og kjører godt, men som du ser av vår store test i dette bladet kan det være smart å prøvekjøre noen konkurrenter før du bestemmer deg.
Honda Accord Tourer 2,2 Diesel Elegance:
Motor: 4-sylindret, 2199 ccm.
Effekt: 150 hk v/4000 o/min, 350 Nm v/2000 o/min.
LxBxH: 474 x 184 x 147 cm. Akselavstand: 270,5 cm.
Egenvekt: 1559 kg. Totalvekt: 2100 kg.
Forbruk: 0,59 l/mil.
CO2-utslipp: 155 g/km.
0–100 km/t: 9,8 sekunder.
Toppfart: 207 km/t.
Pris: 357.000.
Konkurrenter: Ford Mondeo, Mazda6, Opel Vectra, Peugeot 407, Toyota Avensis, VW Passat.