-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Europa kjøpte 12,8 millioner personbiler i fjor
Tesla Model Y suveren vinner
Tesla Model Y ruver som fjorårets bestselger i EU/EFTA hvor salget av nye personbiler i fjor var opp 13,7 prosent og endte på 12,8 millioner. Norge hadde størst tilbakegang.
Dette er noen av de viktigste funnene i tallene fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA i tillegg til tall brukket ned av analyseselskapet JATO Dynamics.
- Personbilsalget økte med 13,7 prosent i EU/EFTA til 12,8 millioner enheter.
- For første gang passerte elbilene to millioner.
Volkswagen-konsernet er klart størst med en firedel av markedet i regionen. - Mitsubishi, Honda, Jaguar, Ford, Stellantis og Kia/Hyundai er tapere.
- Kinesiske merker økte markedsandelen til 2,6 prosent.
- SUV-er står for halvparten av bilvolumet.
- Tesla er den store vinneren og Model Y ble bestselger i Europa.
- Model Y var i fjor vinner i alle de fem nordiske landene samt Nederland,
Belgia og Sveits.
- Mens elbilandelen bikket 82 prosent var den i Norden 46 prosent.
I EU økte elbilvolumet med 37,0 prosent, men takket være 24,4 prosent tilbakegang i Norge sank samlet elbilvekst i EU/EFTA til 28,2 prosent.
Med litt under en prosent av det europeiske bilmarkedet regnes Norge som en fjert i Europa, og som elbilland er vi heller ikke like viktige lenger etter at andelen elbiler levert til Norge gikk ned fra 8,8 prosent i 2022 til 5,2 prosent i 2023 av EU/EFTAs samlede elbilsalg.
Europa befestet stillingen som verdens nest største elbilmarked etter Kina, men langt foran USA. Men det er mørke skyer i horisonten for elbilene. Veksten falt kraftig mot slutten av året.
– Når man ser på dataene etter registreringstype, blir det klart at elbilinsentiver for øyeblikket først og fremst appellerer til selskaper, flåter og utleieselskaper, sier Felipe Munoz, global analytiker hos JATO.
– Mangelen på interesse fra private kjøpere bremser industrien fordi salg til privatpersoner pleier å være det mest lønnsomme for bilprodusenter. Derfor er det viktig at de gjør mer for å tiltrekke seg denne typen kunder, understreker Munoz.
Syv nye kinesiske merker gjorde entre i Europa i fjor, men bare åtte av de 30 kinesiske merkene som er tilgjengelige i Europa registrerte mer enn 1000 enheter, hvor MG sto for 72 % av totalen. MG utsolgte Cupra, Suzuki, Mini og Mazda, og var mindre enn 14.000 enheter bak Seat i den samlede rangeringen, ifølge JATO.
– Tesla har det riktige produktet på rett sted til rett tid, kommenterer Munoz.
Samtidig er det viktig ikke å glemme at bensinbilene fortsatt står for en drøy tredel av bilvolumet mens hybrider av ulike slag utgjør en drøy firedel av volumet. Taperne er dieselbilene og de ladbare hybridene.
Bilsalget i Europa i 2023
Alle personbiler | Antall | Elektriske biler | Antall | ||
1. | Tesla Model Y | 251 604 | 1. | Tesla Model Y | 251 617 |
2. | Dacia Sandero | 234 715 | 2. | Tesla Model 3 | 100 888 |
3. | Volkswagen T-Roc | 204 610 | 3. | Volkswagen ID.4 | 85 088 |
4. | Renault Clio | 201 604 | 4. | MG 4 | 72 212 |
5. | Peugeot 208 | 193 679 | 5. | Skoda Enyaq | 66 247 |
6. | Opel/Vauxhall Corsa | 188 154 | 6. | Fiat/Abarth 500 | 64 244 |
7. | Volkswagen Golf | 183 716 | 7. | Volkswagen ID.3 | 63 460 |
8. | Toyota Yaris Cross | 176 285 | 8. | Dacia Spring | 59 186 |
9. | Fiat/Abart 500 | 173 187 | 9. | Volvo XC40 | 50 976 |
10. | Skoda Octavia | 160 662 | 10. | BMW i4 | 48 958 |
11. | Ford Puma | 159 704 | 11. | Audi Q4 | 47 044 |
12. | Peugeot 2008 | 158 376 | 12. | Peugeot 208 | 46 187 |
13. | Hyundai Tucson | 158 056 | 13. | BMW iX1 | 45 217 |
14. | Toyota Yaris | 157 752 | 14. | Renaul Megane | 43 587 |
15. | Dacia Duster | 154 944 | 15. | Cupra Born | 43 533 |
16. | Kia Sportage | 150 931 | 16. | Mercedes-Benz EQA | 38 138 |
17. | Citroën C3 | 145 434 | 17. | Kia Niro | 38 104 |
18. | Renault Captur | 145 193 | 18. | Mini hatch | 36 725 |
19. | Nissan Qashqai | 144 648 | 19. | Hyundai Kona | 36 155 |
20. | Volkswagen Tiguan | 141 140 | 20. | Polestar 2 | 35 696 |
Totalt | 12 792 151 | 2 011 209 | |||
Kilde: JATO. Gjelder de 28 største markedene i EU/EFTA. |