Opel 1.0 ECTOTEC Direct Injection Turbo

Opel 1.0 ECTOTEC Direct Injection Turbo

Opel 1.0 ECTOTEC Direct Injection Turbo

Opel Adam

Opel Adam

Opel med turbo-treer

Opel følger i fotsporene til Ford og lanserer en tresylindret enliters bensinmotor med turbo. Første bil med nyheten blir Adam.

Publisert

Det var en av våre store aha-opplevelser da vi kjørte den lille, tresylindrede turbomotoren i Ford Focus for to år siden. Nå kommer Opel med en tilsvarende løsning, og de legger den først i lille Adam.

Ett år etter lanseringen blir Adam enda bedre: Trendy, velutstyrt og med et stort antall valgmuligheter når det kommer til utseende. Derfor har Opel valgt Adam som første bil for introduksjonen av den helt nye motoren: 1.0 ECTOTEC Direct Injection Turbo.

LES: Vår prøvekjøring av Opel Adam

To varianter
Motoren er utviklet av Opels tekniske utviklingssenter i Rüsselsheim. Den tresylindrede turbomotoren kommer i to utførelser, der den yter henholdsvis 90 og 115 hestekrefter. Begge leverer et dreiemoment på 166 Newtonmeter fra 1800 omdreininger.

- I likhet med de to helt nye 1,6-liters bensin- og dieselmotorene fra Opel, utmerker den nye 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo seg med svært lavt nivå av både støy og vibrasjoner, faktisk bedre enn mange firesylindrede motorer, hevder informasjonssjef Stein Pettersen i Opel Norge.

Versjonen med 90 hk har et snittforbruk på kun 0,43 liter per mil, noe som gir et CO2-utslipp på 99 g/km. Grunnlaget for det lave forbruket er en motor bygget i aluminium med direkteinnsprøytning, variable ventiltider og intelligent styring av vannpumpen.

Satser offensivt
Som den første i en ny familie med små og effektive motorer som vil komme fra Opel de neste årene, er den nye 1,0-literen neste steg i Opels offensive motorsatsing som følger opp lanseringen av de to mellomstore 1,6-liters bensin- og dieselmotorene.

LES OGSÅ: Fornyelse for Meriva

De tre nye motorfamiliene har felles DNA og et klart utviklingsmål: Å være de mest raffinerte i sine respektive klasser.

Med mulighet til å starte med blanke ark, har Opels ingeniører fokusert på å fjerne det som tradisjonelt har vært de tresylindrede motorenes ulemper:

- Vi har ikke bare hatt et ønske om å redusere forbruk og CO2-utslipp, men også ønsket å vise at tresylindrede motorer kan være minst like raffinerte som de med fire. Vi har jobbet med balanse, støy og vibrasjoner, og er sikre på at Adam-kundene vil bli entusiastiske over resultatet, sier Dr. Matthias Alt - ansvarlig for Opels minste bensinmotorer.

Gunstige utslipp
Med et utslipp på bare 99 gram bidrar den nye motoren til lavere avgifter, noe som vil gjøre Adam mer attraktiv for norske bilkjøpere.

Sammen med den nye tresylindrede turbomotoren kommer en helt ny sekstrinns girkasses med kompakt design og en tørrvekt på bare 37 kilo. Dermed er den nye girkassen hele 30 prosent lettere enn den som erstattes.

Kvalitetsfølelsen i girskiftene, med stor presisjon og korte bevegelser, følger opp den oppgraderingen Opel har gjort av sine girkasser den siste tiden.

I tillegg til Adam, vil denne nye presise girkassen introduseres fortløpende i andre Opel-modeller.

Enda flere valgmuligheter
Sammen med den nye motoren får også Adam syv nye karosserifarger og fire nye takfarger. Dermed har kundene 18 ulike karosserifarger og seks takfarger å velge mellom.

Kreativiteten lever videre med navn som; «Silverwalker», «Mr. Darkside», «Let it Blue», «Dancing Green» og «Pink-Kong».

TEST: Opel Adam møter Fiat 500

Etter å ha designet sin bil akkurat slik de ønsker, kan kundene se frem til å nyte klassens desidert beste infotainmentsystem med Opels avanserte IntelliLink-system som tilbyr avanserte tilkoblingsmuligheter for din smarttelefon.

Som for alle andre Opel-modeller er DAB+ også standard i Adam.

PRISER OG DATA OPEL ADAM

Powered by Labrador CMS