-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai Ioniq 9:
Godt med plass og tre seterader
Hyundai Motor Company har avduket Ioniq 9, en tre-raders el-SUV med romslig interiør og innovativ elbilteknologi.
Ioniq 9 ble avduket som et symbol på innovasjon, og den understreker selskapets mål om å tilby en full serie på 23 elbilmodeller innen 2030. Bilen er et nytt valg for kunder som er på jakt etter en tre-raders elbil med plass til opptil syv personer.
Behagelig, romslig interiør
Ioniq 9, som er nær beslektet med Kia EV9, tilbyr svært god romslighet med det Hyundai definerer som rikelig plass på andre og tredje rad. Bilens flate gulv gir plass til seter for seks eller syv personer.
Bilen introduserer svingbare seter på andre rad, slik at passasjerene på andre og tredje rad kan vende seg mot hverandre.
SUV-ens skyvbare konsoll gir godt med lagringsplass og kan skyves 190 mm slik at også baksetepassasjerene når den. Konsollen gir 5,6 liter lagringsplass i det øvre brettet, samt 12,6 liter lagringsplass i det nedre skyvebrettet.
Ioniq 9s panoramabuede display, flytende dashbord, slanke luftventiler og omgivelsesbelysning i interiøret forbedrer ytterligere bilens futuristiske interiør.
Aerosthetic design
SUV-ens slanke ‘Aerosthetic’ eksteriør reflekterer Hyundais forpliktelse til å blande aerodynamisk innovasjon med futuristisk styling. Bilens silhuett er definert av en glatt, buet taklinje, som skaper en aerodynamisk profil og en lav luftmotstandskoeffisient på bare 0,259 Cd når den er utstyrt med digitale sidespeil.
Med den lengste akselavstanden av alle Hyundai-modeller, på 3130 mm, imponerer bilen med sin romslige kupé og store proporsjoner.
Eksteriørbelysningen er med Parametric Pixel-lamper med små kubeprojeksjonslamper og et intelligent frontbelysningssystem (IFS Matrix), som gir bedre sikt samtidig som det forhindrer blending av møtende kjøretøy. Hekken har en full LED kombinasjonslampe.
Ioniq 9 er basert på Hyundai Motors innovative E-GMP-arkitektur, og har et forbedret drivlinjesystem med en optimalisert girutveksling for bakkeklatring.
Plattformen har et høyspenningsbatteri med stor kapasitet for lang elektrisk rekkevidde og et flatt gulv for økt passasjerkomfort og økt bagasjeplass. Kollisjonssikkerhet og sikkerhet er også forbedret takket være en robust karosseristruktur designet for optimal absorbering av kollisjonsenergi.
Imponerende rekkevidde
Det avanserte drivlinjesystemet har en NCM litium-ion batteripakke som byr på 110,3 kWt kapasitet. Bilen forventes å oppnå en WLTP rekkevidde på inntil 620 km og energiforbruk på 194 Wt/km for Long Range RWD-modellen med 19-tommers hjul.
Bilen lades enkelt fra 10 til 80 prosent på bare 24 minutter ved bruk av en lynlader.
Long Range RWD-modellen drives av en 160 kW motor, mens Long Range AWD-alternativet har en ekstra 70 kW frontmotor. Det tilbys også en Performance AWD-modell som har 160 kW motorer både foran og bak.
Performance-modellen kan ta deg fra 0 til 100 km/t på bare 5,2 sekunder, mens Long Range AWD-varianten bruker 6,7 sekunder. Når det gjelder mellomakselerasjon bruker Performance-modellen 3,4 sekunder fra 80 til 120 km/t.
Ioniq 9s infotainment-system inkluderer et 12-tommers panel og en 12-tommers infotainment-skjerm som en del av det buede displayet. Standard lydoppsett har åtte høyttalere, og det er i tillegg mulighet for et premium BOSE 14-høyttalers stereoanlegg.
Avanserte sikkerhetsfunksjoner
Ioniq 9 har Hyundais nyeste avanserte førerassistansesystemer (ADAS) som inkluderer alt som kreves for å oppnå maksimal score i en EuroNCAP-test. Det inkluderer:
Forward Collision-Avoidance Assist 2 (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Safe Exit Warning (SEW), Safe Exit Assist (SEA), Rear Occupant Alert, Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW), Blind-Spot View Monitor (BVM), High Beam Assist (HBA), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), Parking Distance Warning (PDW) og mer.
Bilen tilbyr også svært god trekkapasitet. I tilhengermodus oppdager kjøretøyet automatisk tilhengerens vekt og justerer forventet rekkevidde deretter. Europeiske modeller kan dra opptil 2500 kg.
Klar for globale markeder i 2025
Ioniq 9 kommer for salg i Sør-Korea og USA i første halvdel av 2025, med påfølgende utrulling i Europa og andre markeder. Detaljerte spesifikasjoner vil bli avslørt nærmere de spesifikke markedslanseringene.