Publikum blir aldri lei den legandariske BMW 507 fra slutten av 1950-tallet. Modellen ble ingen suksess ved lansering i 1955 (på tross av at Elvis hadde en).

Affeksjonsverdi for BMW

Det årlige Concorso d’Eleganza Villa d´Este har stor affeksjonsverdi for BMW og det er vanskelig å sette en verdi på dette arrangementet.

Publisert Sist oppdatert

Det var trolig en lur ide da BMW plukket opp det nesten glemte Concorso d’Eleganza Villa d’Este i 1999.

BMW pustet liv i det en gang prestisjefylte bil-arrangementet som finner sted på hotell Villa d’Este ved Comosjøen.
München-selskapet bruker det årlige treffet til å vise egne konseptbiler samt holde den årlige kåringen av unike uoppnåelige klassiske biler.

For en kommersiell bilprodusent som lever av volumsalg og konkurransedyktige leasingpriser er det ganske imponerende å skape en parallell-verden for milliardærer og bilsnobber.

Speedtop 

Mens vi vanlige kunder venter på Neue Klasse, er überklassen allerede i salg fra Como-kontoret. 

Fredagen er viktig, da viser BMW gjerne en konseptbil, for de innvidde. 

Årets snakkis er BMW Speedtop. «The BMW Concept Speedtop», er en videreføring av Skytop som var fjorårets attraksjon på Villa d’Este

- Det er ingen standardoppskrift for unikhet, sier designsjef Adrian van Hooydonk når han skal beskrive Speedtop-prosjektet.

- Speedtop er en eksklusiv tolkning av en touring. Det er en shooting brake – perfekt kombinasjon av sportslighet og eleganse, sier van Hooydonk.

The BMW Concept Speedtop er etterkommer etter fjorårets Skytop

70 biler

 Bilen er håndbygd, og BMW skal produsere 70 biler som blir tilgjengelig for salg. Prisen starter trolig på 500.000 euro.

BMW selger inn bilen som en weekendcruiser for to personer, hvor du verdsetter flotte materialer – oppmerksomhet til detaljer, og er ikke redd for å skille deg ut.

Det er mykt skinn rund baut, også i bagasjerommet hvor du finner to spesialtilpassede Schedoni’s bagger.

Speedtop leveres med den kraftigste V8 motoren til BMW, trolig over 600 hestekrefter.

“Best of show” gikk til Alfa

 Alfa Romeo Tipo B (P3) fra 1934 vant den jeveste prisen“Best of show. Historisk sett var denne speedsteren på ingen måte en hvilken som helst racerbil – den var en banebrytende maskin som redefinerte konseptet Grand Prix Racing. Designet av den briljante Vittorio Jano, var dette en av de første ekte enseters racerbiler.

På søndag mottok den stolte eieren fra Auriga Collection i Tyskland den prestisjetunge vinnerens pris "Trofeo BMW Group – Best of Show".

Publikumsprisen til BMW 507 

Publikum blir aldri lei den legandariske BMW 507 fra slutten av 1950-tallet. Modellen ble ingen suksess ved lansering i 1955 (på tross av at Elvis hadde en). 

Kun 252 biler ble produsert. I dag er dette en supersjelden juvel og sist omsatt for rundt to millioner dollar.

Dirk de Groen hadde tatt med BMW 507 og mottok publikumsprisen.
Powered by Labrador CMS